Kittens via marktplaats weggeven verstandig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Kittens via marktplaats weggeven verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:27

Hey allemaal,

Onze poes heeft gister een nestje jonkies gekregen, waarvan we de 4 rode katjes nog kwijt moeten.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet en toen ik later weer online kwam had ik al twee mailtjes van mensen die allebei twee wilden.
Toen ik het tweede mailtje las dacht ik eerst dat het van dezelfde persoon afkomstig was omdat de mailtjes nogal op elkaar leken, maar er stonden wel twee verschillende namen onder.
Kan het kwaad om je kittens via marktplaats weg te doen of ben ik nou té achterdochtig? Tong uitsteken

bromfiets

Re: Kittens via marktplaats weggeven verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:29

die mensen moeten toch bij jou thuis komen om de katjes op te halen. Als ze je dan niet aanstaan kun je ze alsnog zonder katjes wegsturen Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:29

Niseyra schreef:
Hey allemaal,

Onze poes heeft gister een nestje jonkies gekregen, waarvan we de 4 rode katjes nog kwijt moeten.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet en toen ik later weer online kwam had ik al twee mailtjes van mensen die allebei twee wilden.
Toen ik het tweede mailtje las dacht ik eerst dat het van dezelfde persoon afkomstig was omdat de mailtjes nogal op elkaar leken, maar er stonden wel twee verschillende namen onder.
Kan het kwaad om je kittens via marktplaats weg te doen of ben ik nou té achterdochtig? Tong uitsteken

Nou heb ik het zelf ook wel gedaan, maar ik vraag altijd om een kleine bijdrage!
Ik doe ze NOOIT gratis weg, maar zet er een klein vraagprijsje onder (10 euro)
Dan hebben de slangenbezitters enz al vaak geen intresse!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:30

Nooit gewoon weggeven. Altijd een klein bedrag vragen. Anders heb je kans dat ze in de proefdierentoestanden terecht komen. En daarbij: een klein bedragje vragen is ook niet meer dan normaal zou ik zeggen, want je hebt toch kosten gehad aan de kittens?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:32

Oke bedankt voor de reacties!
We hebben al wat mensen hier uit de straat enzo die ook wel interesse hebben dus dan proberen we de rest ook eerst aan bekenden kwijt te kunnen Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:33

Ik zou er meer geld voor vragen, minimaal 50 euro. Dat is in feite natuurlijk diefstal voor een kat zonder papieren van welke de ouderdieren geen enkele erfelijkheidstest hebben ondergaan, dus je zou het geld over kunnen maken aan het plaatselijke asiel ofzo. Je weet dan iig zeker dat het mensen zijn die echt graag een kat willen.
Of weggeven aan bekenden zodat je er enigzins zicht op houdt.

Ik heb toch altijd het idee dat de meeste mensen gratis katten ophalen in een impuls en zeker de helft van die katten in het asiel verdwijnt. Slangenhouders zullen toch geen belang hebben bij katten van minimaal 7 weken?? Of zit ik er helemaal naast?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:34

Tja, lastig... ik zou ze ook niet er op zetten met 'gratis af te halen'. Als je er niks voor wilt hebben kan je dat altijd nog aangeven als ze opgehaald worden. En maak even kennis met die mensen die langskomen, als ze bij de deur zeggen 'doe ze maar in dit doosje en plak hem goed dicht', dan klopt er iets niet Knipoog

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:35

Ik zou proberen de kittens via, via, een nieuw tehuis te geven. Wij hebben ook ooit een keer een nestje gehad, maar ik wou ze absoluut niet via internet weggeven.
Ze zijn bij ons naar een kennis gegaan en een collega van de buurvrouw. Vaak als je laat weten dat je kittens hebt, zijn er wel mensen die weer iemand kennen die een kitten zoekt.
Het duurt misschien wat langer, maar dan weet je zeker dat je er een goed tehuis voor hebt. En je kunt je kittens nog eens terug zien, dat is ook erg leuk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:36

lies schreef:
Ik zou er meer geld voor vragen, minimaal 50 euro. Dat is in feite natuurlijk diefstal voor een kat zonder papieren van welke de ouderdieren geen enkele erfelijkheidstest hebben ondergaan, dus je zou het geld over kunnen maken aan het plaatselijke asiel ofzo. Je weet dan iig zeker dat het mensen zijn die echt graag een kat willen.
Of weggeven aan bekenden zodat je er enigzins zicht op houdt.

Ik heb toch altijd het idee dat de meeste mensen gratis katten ophalen in een impuls en zeker de helft van die katten in het asiel verdwijnt. Slangenhouders zullen toch geen belang hebben bij katten van minimaal 7 weken?? Of zit ik er helemaal naast?

Nou geloof mij, met 50 euro raak je hier geen kat aan de straatstenen kwijt!
Ik woon in een nogal gratis kittens gebied.
Dus voor 50 euro openen ze je advertentie niet eens, al er naast de mijne nog 30 advertentie's uit deze buurt staan!

10 euro is echt genoeg!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:37

Ik zou ze ook niet gratis af te halen doen.

Verder, als die mensen bij jou komen en je vertrouwd het niet is het altijd nog aan jou om te weigeren !!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:38

kittens worden niet aan slangen gevoerd, dat is een fabeltje voor zover ik weet. Maar dan nog is het geen goed plan om ze zomaar weg te geven. Zodra er iets voor betaalt moet worden is de kans van een impulsieve 'aankoop' ook veel minder. Dan heb je meer kans dat een kat later niet weer in het asiel terecht komt.

En daarbij: een kitten hoor je pas na 9 weken (en liefst zelfs nog iets langer) bij de moeder weg te halen. Niet al bij 7 weken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:38

Kun je ze niet weggeven binnen je vriendenkring?
Via marktplaats weet je niet waar ze terechtkomen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:41

je kan in advertentie rbij zetten tegen onkostenvergoeding van bv 10- euro, neem aan dat je ze wel al ontwormd hebt, dat kan je er dan bijzetten
en anders in je supermarkt een briefje ophangen bv

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:42

Ik zou er zoveel voor vragen dat je er de sterilisatie van de moeder mee sponsort.
Via internet weggeven; nooit doen. Jij hebt de katjes op de wereld laten komen, het is jouw (al dan niet morele) verplichting om een goed en fijn onderdak voor ze te regelen. Eerder nog via het asiel dan gratis op marktplaats.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:42

daantjuhhh schreef:
Nou geloof mij, met 50 euro raak je hier geen kat aan de straatstenen kwijt!
Ik woon in een nogal gratis kittens gebied.
Dus voor 50 euro openen ze je advertentie niet eens, al er naast de mijne nog 30 advertentie's uit deze buurt staan!

10 euro is echt genoeg!

Tja, het is maar waar je de voorkeur aangeeft. 10 euro is zo betaald. 50 al weer minder snel.
Ik vind dat wanneer je kat zwanger raakt, je ook moet zorgen voor een ZEER goed tehuis voor de kittens.

Overigens @TS; ik lees in je kitten-topic dat ze zo snel mogelijk weg moeten. Ik wil je er even op wijzen dat het strafbaar is om je kittens voor ze 7 weken zijn, bij de moeder weg te halen. Beter is toch minimaal een week of 9/10. Beste is 13 weken.

Edit; Helemaal eens met delerium.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:43

Maanling schreef:
kittens worden niet aan slangen gevoerd, dat is een fabeltje voor zover ik weet. Maar dan nog is het geen goed plan om ze zomaar weg te geven. Zodra er iets voor betaalt moet worden is de kans van een impulsieve 'aankoop' ook veel minder. Dan heb je meer kans dat een kat later niet weer in het asiel terecht komt.

En daarbij: een kitten hoor je pas na 9 weken (en liefst zelfs nog iets langer) bij de moeder weg te halen. Niet al bij 7 weken.

Ja dat weet ik niet.
Het stond een paar jaar geleden op marktplaats als TIP!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:54

Nou ik zou wel uitkijken ja. Normaalgesproken behoor je te betalen voor een kitten (wel afhankelijk van ras, leeftijd, uitstraling etc). Als je zomaar gratis kittens weggeeft kan je handelaars of andere types op je dak krijgen. Denk daarbij ook aan mensen die geen geld hebben om een kat te verzorgen.

Misschien is het verstandig om voortaan beter na te denken voor je een nestje neemt. Katten zijn vaak moeilijk te plaatsen (zeker als ze niet van bepaald ras zijn). De dierenasiels zitten vol met deze dieren. Je zou er verstandig aan doen je poes te laten helpen, zodat dit in de toekomst niet meer voor kan vallen.

Ik zou deze even kijken naar het e-mail en ip-adres van deze persoon. En mail een paar keer met hem/haar. Vraag om adresgegevens en kijk deze ook na (oa via internet heel makkelijk te doen ). Verder kan je vragen of ze al meer dieren hebben, voor wie de kat is etc. Zorg dat je wat meer te weten komt over deze mensen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:00

Ik ga mee met de voorgaande berichten. Gratis weggeven kan natuurlijk goed verlopen. Je loopt ook het risico dat ze voor dierproeven gebruikt worden of voor voer voor grote slangen.
Als je het doet gewoon heel kritisch zijn en zorgen dat je contact houdt.

Eens met Delirium dat de moeder gesterriliseerd wordt. Er zijn zo onwijs veel katten....De meesten wacht geen fijn lot.

Ook horen kittens inderdaad pas met een week of 12 bij hun moeder weg te gaan. Veel mensen doen het veel te vroeg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:06

Je kan natuurlijk wel geld vragen als je ze netje entingen geeft, ontwormd en ontvlooid. Ik had dit voorjaar kittens en merkte dat mensen het fijn vonden dat dit alles was gedaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:12

idd zorg dat ze hun entingen krijgen, ontworm ze 3 keer,
en geef een klein kittenpakketje mee, zo kun je rond de 50 euro vragen, en weet je zeker dat het om serieuze mensen gaat

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:17

goede tip van crossmonster en kohtje!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:22

@ TS : Waar woon je? Kom ik ze wel halen! Ben gek op rooie katten! En we hebben er gelukkig nog maar 8... Vork Haha!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:22

We hebben gelukkig al wat bekenden die eentje willen Ja
En tsja we hebben niet voor een nestje gekozen (hoewel het wel heel schattig is natuurlijk Haha! ), kat was aan de pil maar kreeg opeens een verdacht dikke buik.. Nagelbijten / Gniffelen

lies schreef:
Overigens @TS; ik lees in je kitten-topic dat ze zo snel mogelijk weg moeten. Ik wil je er even op wijzen dat het strafbaar is om je kittens voor ze 7 weken zijn, bij de moeder weg te halen. Beter is toch minimaal een week of 9/10. Beste is 13 weken.

Dat topic heeft mijn zusje gemaakt, maar ze bedoelt ermee dat ze zsm mensen zoekt die één willen, ze kunnen natuurlijk nog lang niet bij de moeder weg want ze zijn nu net een dag oud Haha!

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:27

Gewoon die mensen langs laten komen, kun je altijd nog zien.

Mijn baas heeft ook haar laatste 2 kittens via marktplaats weggegeven, beide bij leuke mensen terechtgekomen. Wel een kleine prijs erbij gezet zodat niet iedereen er op af kwam, uiteindelijk gewoon meegegeven. Eigenlijk is het niet meer dan logisch om een klein geldbedrag te vragen, jij hebt er ook kosten aangehad.

NathalieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:32

Hmm ik heb mijn nestje ook aangeboden op marktplaats en bij prijs n.v.t. gezet. Denk dat ik dat toch even ga aanpassen.
Ik probeer sowieso te kijken of ik zelf mensen kan vinden bij ons in de buurt, maar hier is het heel moeilijk aangezien we zoveel straatkatten hebben. (heb mijn eigen katten ook van de straat gehaalt als kitten) Dus mocht ik niets vinden wil ik ze eigenlijk mee naar Nederland nemen, als daar wel geinteresseerde zijn.
Die van mij zijn ook roodkleurig Cool En alweer 8 weken oud.
Ik heb er geen prijs bij gezet omdat ik dacht dat er tegenwoordig eigenlijk niets meer betaald wordt voor een kitten, bij ons iig niet maar dat zal wel komen door het grote aanbod Knipoog
Toch eventjes advertentie aanpassen denk ik..