Ben gister avond met Sky voor de eerste Gehoorzame Hond les naar cursus geweest... Toen ik zag wie onze instructrice is had ik al bedenkingen, maar goed...
Ik zal het even kort uitleggen. Vorig jaar heb ik ook de GH cursus gelopen met een Bordeaux Dog. In die cursus zat mevrouw X met een border collie... Het klikte toen niet met X aangezien ze de opvatting heeft dat iedere hond is als een collie en ik heb me steeds moeten verdedigen dat een Dog (Bordeaux of Duits maakt dan even niet uit) nou eenmaal niet het type hond is die je tien keer kort achter elkaar dezelfde oefening kan laten doen....
Anyway, om een lang verhaal kort te maken... Mevrouw X is dus nu mijn instructrice... Kon gister avond gelijk merken dat ze dus van Sky hetzelfde verwacht als van de anders honden in de les (zijn twee herders en een collie), ik vind dat persoonlijk niet helemaal reeel, maar dat kan ook aan mij liggen... Ze moest me wel duidelijk hebben. Als een herder (met een boom van een eigenaar) drie sprongen maakte, kon de eigenaar blijven staan en de hond bij zich houden. Als Sky een sprong maakte, deed ik door de kracht een stap naar voren... kreeg gelijk te horen: "hou hem effe bij je" Alle honden moesten zitten, niks aan het handje.. Ik laat Sky zitten, hij gaat keurig bij het eerste commando zitten... en zoals sommide misschien weten... als je tegen een dog zegt zit, dan zit ie niet direct met zijn kont op de grond, maar goed...sky ging voor zijn doen heel snel zitten... kreeg ik te horen: "hij moet wel strak naast je been zitten". En zo waren er meer dingetjes... Ook heeft X niet in de gaten dat ik een hond van ruim 70 kilo aan de riem heb, dus ook duidelijker moet corrigeren als ie trekt... ook dat was niet goed... maar ze kon me ook niet vertellen hoe ik het dan moest doen. Verder heb ik een discussie met haar gehad over beloningen... nu weet ik niet hoe het met andere doggen is maar ik weet van Sky dat ie vrij snel zijn intresse voor een bepaalde beloning verliest... maar ik kan moeilijk met 83 verschillende speeltjes in mijn zak lopen... anyway, volgens haar blijft iedere hond tot in den treure werken voor iets lekkers... nou Sky dus niet.. en dat kreeg ik er niet in....
Maar goed, ik vind het ook zo wat om na de eerste les gelijk een overplaatsing aan te vragen... Wat vinden jullie.... stel ik me aan? Of zou het toch wel slim zijn om een andere instructrice (er is er 1 waarvan ik weet dat ze zelf ook doggen heeft) aan te vragen...
Ik zou een andere instructrice vragen. Je betaald voor je lessen en je weet eigenlijk van te voren al dat het niet klikt met degene die je nu hebt. Je zal hierdoor niet met plezier naar cursus gaan en dat zal Sky ook merken... Ik zou, als ik jou was, proberen om een een groep te komen met een instructeur/trice, die snapt dat verschillende rassen verschillend reageren en waarvan bij het ene individu de ene aanpak beter werkt dan bij de ander...
Grinn...iedere hond blijft zeker niet tot in den treure werken voor beloningen...als die van mij een middelvinger had....dan had hij hem echt opgestoken af en toe...
Ik ben t/m GG2 gekomen met mijn hond....en die doet simpelweg zijn eigen ding als het hem niet meer boeit. Ik moest om de zoveel tijd iets anders verzinnen.
Ik zou om een overplaatsing vragen...je moet het wel leuk blijven vinden!
Je moet echt zeker om een andere instructrice vragen. Ik snap wel dat dat niet leuk is om te moeten doen, maar je bent wel met de belangrijke opvoeding van je hond bezig, die bepaalt hoe hij de rest van zijn leven zal zijn. En inderdaad, als jij daar niet lekker in je vel zit vanwege de instructrice, zal je hond daar ook echt wel op gaan reageren. Hondentrainingen zijn niet bepaald gratis, dus je mag er ook wel goede instructie voor verwachten. Je kunt toch gewoon zeggen dat je liever een andere instructrice hebt, omdat je het gevoel hebt dat dit niet klikt. Of je zegt gewoon dat je op die tijd niet meer kunt, en wel op de tijd wanneer die andere instructrice lesgeeft (als het niet tegelijk is). En over motiveren met allemaal speeltjes of snoepjes, dat doe ik met mijn hond ook niet, werkt totaal niet. Stom dat de instructrice daar niet voor openstaat en je alternatieven geeft. Succes met je hond en het trainen!
Gewoon ergens anders de cursus gaan volgen. Wij hebben met onze labrador ook verschillende puppy/basis cursussen gedaan en met de ene instructrie klikte het ook beter dan met de ander... en dat merkt je hond ook!
Direct een andere groep zoeken. Deze mevrouw heeft geen verstand van honden als ze niet begrijpt dat er enorme verschillen tussen de rassen zitten qua reactie en gehoorzaamheid... daar kan je weinig van leren. Gewoon een groep zoeken met een instructeur die WEL weet waarover hij/zij praat.
Ik heb er nog even een nachtje over geslapen en ik ga straks, eind van de ochtend contact opnemen om te zien of ik bij een andere instructrice in de les kan.
Wat jullie ook al zeggen... ik betaal om een goeie cursus te krijgen en ik heb absoluut geen vertrouwen in deze instructrice... Hoop dat het straks gaat lukken...
Ik ben weer helemaal blij en opgelucht! Heb net contact gehad met de instructrice waar ik wel vertrouwen in heb aangezien ze veel ervaring met molossers heeft. Ik heb het verhaal uitgelegd en ze kon er helemaal inkomen, ze gaat er voor zorgen dat ik vanaf volgende week bij haar in de les kan. Verder heb ik gelijk een afspraak gemaakt met haar om een keer 1 op 1 te kunnen trainen zodat ze me ook kan begeleiden in het gebruik van een Gentle leader...
wat leuk zeg, Diablo is nu bijna 5 maanden oud. En wij doen nu de puppy cursus. Hij heeft gister meer om zich heen zitten gapen dan dat hij opgelet heeft. Moet daar altijd zo om lachen
Ik heb met mijn vorige dog ook de puppy cursus gehad en erna de jonge honden cursus, waar we 2x voor waren gezakt omdat meneer iets te vrolijk bleef tijdens het examen
gewoon een andere instructrice aanvragen en ook de reden waarom je een andere wil. Ik heb zelf voor 3 jaar ook honden cursus les gegeven en ik kan begrijpen dat mensen zich niet prettig voelen bij de ene of juist bij de andere instructeur/instructrice.
Ook wij hebben met onze twee duitse doggen de cursussen gevolgd. Wat jij beschrijft klopt helemaal met het karakter van onze doggen. Paaien met een lekker hapje is er niet bij en toen we op het punt "apport" kwamen hebben we het schip moeten laten varen. Die honden zijn gewoon veel te slim .... hoezo speeltje halen? Gooi hem dan niet eerst weg.... !!!!
hoezo speeltje halen? Gooi hem dan niet eerst weg.... !!!!
Exact!! Whahaha, sky wil een balletje nog best halen als ik niet te ver gooi, maar als hij het te ver vind gaat ie me aan staan kijken "Ja, hallo JIJ gooit hem toch weg!?!"
[quote="DenK4ever]"Ja, hallo JIJ gooit hem toch weg!?!"[/quote]
Jaaaa, precies zo! Je zou dat koppie (nou ja, kop!) van Joost dan eens moeten zien.... Doggen zijn zo'n meesters in het uitdrukken van gedachten! Daarom wordt je er ook spontaan verliefd op!