DNA-test voor vogels? (Identiteitscrisis?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

DNA-test voor vogels? (Identiteitscrisis?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 08:30

Mijn 5 maanden oude valkje gaat op dit moment zo langzamerhand de eerste rui in.
Toen ik Saffier kocht werd er gezegd dat het waarschijnlijk een mannetje was, de enigste uit het nest.
Ik wou graag een mannetje dus deze werd het. Vreselijk lief dier en binnen na 5 weken begon hij al wat te praten en na te fluiten.
Hij kent nu al 5 verschillende woordjes, kent al een klein zinnetje en fluit verschillende liedjes Haha! Ook begint het een macho te worden. Het is een wildkleur/bonte, dus van de buitenkant is het erg moeilijk om het geslacht te zien. Toen ik hem kocht dachten we dat het een wildkleurtje was, maar nu vertoont hij toch bontkenmerken.

Wat meneer ook opeens vertoonde vorige week is vrouwelijk baltsgedrag? Nagelbijten / Gniffelen Achterwerk omhoog en piepgeluidjes maken. Ik viel bijna van mijn stoel Haha! Ik dacht altijd dat het een mannetje was, omdat de kweker het zei, en het een macho is en ook nog eens praat en nafluit, wat meestal alleen mannetjes doen. Voor een wildkleur mannetje is het masker echter niet voldoende doorgekleurd, maar dat zou ook kunnen omdat de moeder een bonte was, de vader een witmasker en hij/zijzelf ook kenmerken van een bonte heeft. Jammer genoeg heb ik nog steeds geen foto.

Nou wil ik er volgende maand een tweede valkje bij omdat het vogels zijn die gezelschap nodig hebben en ik vind dat een vogel niet alleen moet zitten. Ik wil dus een vogel van het andere geslacht.
Omdat de meningen over Saffier ernstig verdeeld zijn wil ik graag een DNA test laten doen zodat ik het zeker weet. Ik zou de rui af kunnen wachten, maar omdat het een bonte is, is het niet zeker of de geslachtkenmerken na de rui wel te zien zijn.
Ik heb al een optie op een Witmasker/Albino mannetje, dus ik ga er ergens al van uit dat Saffier toch een vrouwtje is, maar dan 1 die extreem getalenteerd is Haha! (De eerste woordjes kwamen al met 5 weken)

Een lang verhaal dus, maar is er op Bokt iemand die dit al eens heeft laten doen? Hoe gaat dit in zijn werk en is het stressvol voor een vogel? Hoe lang duurde het voordat je de resultaten kreeg? Ik ben namelijk als de dood dat mijn vogel het loodje legt bij de DA, want ik heb al een aantal keer gehoord dat dit gebeurde bij anderen. Het is een schat van een vogel, enorm tam, en ik wil geen onnodige stress geven.

Ervaringen gevraagd dus Haha!

Nakisha

Re: DNA-test voor vogels? (Identiteitscrisis?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:22

Helaas heb ik er geen ervaring mee... maar ik ben nu wél erg benieuwd naar een recente foto. Lachen Ik heb zelf al heel lang valkjes, ik ben benieuwd of ik er iets zinnigs van zou kunnen zeggen... in elk geval over de kleur.