Goudvis opeens stuk staart kwijt..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Goudvis opeens stuk staart kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:45

Ik was eens op een goeie dag naar de intratuin geweest om eens zonnebaarsje te kopen voor onze vijver van een x aantal duizend liter. Daar zaten ook erg mooie grote goudvissen met komeetstaarten.. ik dacht ik neem er gewoon 1 mee.
Later in de vijver losgelaten allemaal prima. Nu zag ik hem/haar vandaag weer zwemmen, maar van zijn komeetstaart is weinig over 1 punt zeg maar is er helemaal af en hij is beschadigd op de rug.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik vind het wel heel erg zonde.

Jolliegirl

Re: Goudvis opeens stuk staart kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:46

heb je meerdere vissen?
het kan zijn dat ze vechten ... dit hebben wij ook gehad, ze vreten elkaar soms levend op.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:48

Als je meerdere vissen hebt dan kan dat idd (zoals Jolliegirl al zegt) door vechten komen. Ik had ook een gewone goudvis en daar heb ik toen een komeetstaart vis bij gedaan en een paar dagen later was er ook een stuk van de staart af.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:52

We hebben een heleboel vissen waaronder 3 hele grote goudwindes en veel goudvissen, maar ook 2 gedumpte sluierstaarten en eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt. We hebben wel meer komeetstaartgoudvissen en dat gaat prima idem geld voor de goudvissen.
Ik vond het wel zo vreemd ook die witte plekken bovenop de vis. Maar de vijver is ook echt megagroot. Gebeurd het dan ook?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:53

witte plekken?
dit is 100% zeker ''schimmel.''
of afmaken, of duur middel kopen, vis appart en behandelen
dit kan andere vissen aansteken en is dodelijk

spreek nu namens mijn pa, wij doen zelfs erg aan goudvissen en vijvers enzo Lachen hij zegt me dit nu dus

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:55

Zonnebaars? Staat die er niet om bekend dat dat echt een territoriumvis is en alles sloopt dat in de weg zwemt? Nagelbijten / Gniffelen
*gaat even zoeken op Google*

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:57

daar kan je idd gelijk in hebben!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:57

Ik ken iemand die heeft in een aquarium (100x50x50) een paar goudvissen en zonnebaarzen zitten, en ik moet wel zeggen dat die zonnebaarzen echt krengen zijn Scheve mond
Of het in een grote vijver ook gebeurd weet ik niet, maar het zou best mogelijk kunnen zijn dat de zonnebaarzen bezig zijn geweest, ze zijn namelijk territoriaal.

Zonnebaarzen zijn daardoor vast wel aggressief tegenover andere soorten...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:01

Elles schreef:
Zonnebaars? Staat die er niet om bekend dat dat echt een territoriumvis is en alles sloopt dat in de weg zwemt? Nagelbijten / Gniffelen
*gaat even zoeken op Google*

Volgens mij wel ja, en ik dacht ooit te lezen dat ze om die reden niet vrij gelaten mochten worden in de sloot..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:03

Jolliegirl schreef:
witte plekken?
dit is 100% zeker ''schimmel.''
of afmaken, of duur middel kopen, vis appart en behandelen
dit kan andere vissen aansteken en is dodelijk

spreek nu namens mijn pa, wij doen zelfs erg aan goudvissen en vijvers enzo Lachen hij zegt me dit nu dus

Het ziet er uit als beschadigingsplekken zeg maar niet echt als schimmel.
Lijkt wel of die vast gezeten heeft ofzo?

Overigens moet je inderdaad niet meerdere zonnebaarsjes bijelkaar zette in een kleinere vijver, maar 1tje is goed voor het schoonmaken en onze vijver is echt duizenden liters Haha!

Hij is wat heel onduidelijk, maar momenteel heb ik geen betere foto (het groen naar achter volgen):
Afbeelding

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:04

Ik kwam inderdaad een PDF-je tegen over natuurbeheer, iets met overlast van zonnebaarzen Knipoog
Verder wordt iemand die zonnebaarsje bij andere (tropische vissen) in een aquarium wil zetten, die afgeraden (op een forum), omdat de baarzen de andere visje erg lekker zouden vinden.
Het zou me dus inderdaad niet verbazen als jouw sluierstaart een aanvaring heeft gehad met je nieuwste aankoop Scheve mond

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:08

Over het algemeen staan zonnebaarsjes erom bekend alleen kleine visjes te eten en rotzooi op te ruimen. En de sluierstaarten die heel sloom zijn zien er nog prima uit.
Deze zonnebaars zat ook samen met de komeetstaart in dezelfde bak toen ik ze kocht.
Mijn moeder dacht aan een kat of een reiger oid die hem niet goed kon vast pakken. Ik dacht aan vast gezeten in het stukje moeras.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:09

ja en die witte plekken dan, witte plekken bij een vis duiden 9/10 keer op een schimmelinfectie.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:12

Faniek schreef:
Overigens moet je inderdaad niet meerdere zonnebaarsjes bijelkaar zette in een kleinere vijver, maar 1tje is goed voor het schoonmaken en onze vijver is echt duizenden liters Haha!

Hij is wat heel onduidelijk, maar momenteel heb ik geen betere foto (het groen naar achter volgen):
Afbeelding

Ja maar als de goudvis per ongeluk in het territorium van de zonnebaars is gekomen... het zal me echt niks verwonderen als het daardoor zou komen.
Al kan een vis ook door klem zitten er zo uit gaan zien... die witte plekken zullen ook wel niet zomaar komen.
Dat een kat zal 'em een klauw zou hebben gegeven kan ook hoor, komt ook regelmatig voor.

Van de ene op de andere dag een schimmelinfectie lijkt me niet erg logisch eerlijk gezegd..

Wel een prachtige vijver zeg!! Kwijl

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:13

Ik vond het zelf ogen boven op de rug dat hij ergens langs was gegaan met de rug. Ik ga het morgen proberen nader te inspecteren, maar vangen lukt helaas ook niet in zo'n grote vijver.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:29

Jolliegirl schreef:
of duur middel kopen,

Zo duur was dat trouwens volgens mij helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Ik heb ook een flesje antischimmel staan, weet niet meer precies wat ik ervoor betaalde maar 'et was zeker niet duur.
Afbeelding

Was volgens mij 5 euro
't Heeft alleen niet echt gewerkt bij mijn vis met bek-rot Huilen van het lachen

Wat er in het nederlands op staat: Uitermate actief tegen schimmelinfectie, bacteriele huidinfectie en mechanische verwondingen

Dus misschien is het toch wel handig om de vis met zo'n soort middel te behandelen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 08-09-07 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:30

daarom, duurder middel
deze goedkoope troep werkt amper

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:33

Jolliegirl schreef:
daarom, duurder middel
deze goedkoope troep werkt amper

Ik moet zeggen dat het wel steeds minder werd, alleen gingen er 2 weken overheen voor ik verschil zag, maar de vis verloor al z'n kleur dus heb ik 'em maar dood gemaakt.
Op zo'n manier een vis laten leven vond ik echt helemaal niks.

Misschien kan de vis van de TS wel tijdelijk alleen gehouden worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:34

nee idd Lachen mijn pa heeft er ook 2 af moeten maken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:55

Ik kijk het nog even aan, de vis vangen word zoiezo al een probleem op zich. In een vijver van 1000en liters vang je maar niet zomaar een snelle vis en leegpompen is natuurlijk ook een duur grapje. Ik heb overigens wel eens gelezen dat goudzeelt genezend werkt geld dat ook hiervoor?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:57

Wij hebben een denk ik iets grotere vijver gehad, wij vingen de vissen ook gewoon hoor Lachen
Gewoon met een netje, duurt even, maar met 3/4 mensen lukt het makkelijk.

Ik weet niet of dat geneezend(hoe schrijf je dat) werkt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 22:05

Ik lees al dat de goudzeelt de hele bodem omwoelt dat lijkt me niet erg fijn.
Wij hebben een tijd terug 2 koi karpers in de vijver gehad en we zijn met 6 man bezig geweest te vangen, maar dit is niet gelukt we hebben toen de vijver moeten leegpompen vandaar dat het me een vrij lastige opgave lijkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:07

Faniek schreef:
Ik lees al dat de goudzeelt de hele bodem omwoelt dat lijkt me niet erg fijn.
Wij hebben een tijd terug 2 koi karpers in de vijver gehad en we zijn met 6 man bezig geweest te vangen, maar dit is niet gelukt we hebben toen de vijver moeten leegpompen vandaar dat het me een vrij lastige opgave lijkt.

oke, op die manier.. Hmm..
nja je kan het middeltje wel in de vijver gooien, maar voor dik 1000 liter heb je n hoop nodig