cavia's: 2 mannen bij elkaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

cavia's: 2 mannen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:12

Ik heb gister mijn mannetjes cavia weggehaald bij zijn moeder en zusje en nu zit dat beessie alleen in een hok Verdrietig .

Nu heb ik 2 opties:

Of ik laat hem castereren en dan weer terug bij mams en zus of ik wil er (nog Tong uitsteken ) eentje bij.
Nu heb ik in al die jaren dat ik cavia's heb nog nooit 2 mannen in 1 hok gehad.
Mijn vraag is dus of dat kan.

Mijn caaf is nu 9 weken oud en dan zou ik er dus een jonkie bij doen.

Liezel1

Re: cavia's: 2 mannen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:13

wij hebben ook 2 cavia's in 1 hok, beide mannen.. maar wel broertjes...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:21

1 mannetjes bij elkaar kan heel goed gaan hoor!
Maar ik begrijp dat je meerdere cavia's hebt (zeugjes).
Als de mannen zeugjeslucht ruiken is er een hele grote kans dat ze gaan vechten. Dus dan zou je ze in een aparte kamer moeten houden waar ze de zeugjes niet kunnen zien, horen of ruiken.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:57

Ik heb ook meerdere beertjes bij mijn beertje in gehad. Helaas zijn er 2 overleden. Een lag ineens dood in het hok...de ander was een zeer zwak jong wat maar een paar weekjes is geworden. Daarna heb ik er weer 1 bij gezet...Nooit problemen mee gehad.
Wat Loveyoutoo zegt is gedeeltelijk waar. Het hoeft echt lang niet altijd fout te gaan met zeugjes in de buurt. Informeer eens bij verschillende fokkers, hoe zij dat doen. Ik hoor regelmatig dat zij ook beren die al gedekt hebben koppelen aan een ander (meestal wel jong) beertje...Gaat vrijwel altijd goed...

Succes met je beslissing...en veel plezier met de knaven...

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:09

Zeugjes in de buurt hoeven inderdaad niet altijd problemen op te leveren! Tot voor kort had ik nog 2 gecastreerde beertjes en 1 zeug (die later ook gecastreerd werd door kaalheid) en dat ging prima. Ik wist van te voren dat het ook fout had kunnen gaan, maar in dit geval ging het prima! Geen gevecht of wat dan ook. Helaas is sinds kort een van de twee beertjes overleden (hij had een kaakabces die ervoor zorgde dat ie niet meer normaal kon eten en hij bleef maar terug kome, waardoor wij besloten hebben hem in te laten slapen, hij wilde gewoonweg niet meer).
Voordat dat zeugje erbij kwam, leefden de twee beertjes samen en dat ging ook prima, al moet ik zeggen dat het beter ging tussen die twee toen het zeugje erbij kwam. Maar het is altijd even wikken en wegen, het hangt ook een beetje van het karakter van het dier af. Maar als ik jou was zou ik je beer gewoon laten castreren en dan bij ze moeder en zusje zetten, vinden ze over het algemeen heerlijk zo een harem Tong uitsteken ...

Succes ermee!
Gr.
Naatje

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:17

beetjes kunnen samen mits ze nooit een een zeugje hebben geroken/samen gezeten.

Wanneer een beertje bij het nest wordt weggehaald, is het mogelijk om het samen met een ander beertje te zetten. 9 van de 10 keer gaat dit goed.

Ik heb zelf ook 2 beertjes bij elkaar zitten, dit gaat prima. Nooit problemen mee gehad. Castreren is ook wel een goede optie, ken er meerdere goede verhalen over, heb er alleen zelf geen ervaring mee...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:23

ik had vroeger ook een mannetje. heb hem gecastreerd en twee keer als gezelschap een vrouwtje erbij. Het mannetjes was erg lief en rustig. Daarna eens een mannetje erbij gehad, jonkie. Aan het begin gin het wel maar dat nieuwe mannetje begon de oude op den duur te berijden dus dat was niet zo heel erg leuk voor de oude. Heb de jonge weggedaan naar een fokker omdat hij wel aparte kleuren had en ik het toch wel zielig vond voor mijn oude Knipoog Denk dat het wel wil, die van mij was gewoon sexueel erg actief Tong uitsteken Ben inmiddels overgestapt op vrouwtjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 09:00

Ik denk dat ik toch maar laat castreren(heb ik ook goede ervaringen mee) dan kunnen ze weer lekker bij elkaar.

Ze zitten buiten en als de man aan de nood is is het makkelijker 1 hok binnen te zetten dan 2.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:43

Bij ons zitten twee mannen cavia's bij elkaar. Gaat prima. Ze komen niet uit 1 nest. De ene is 3 jaar de andere is 2 jaar, maar gaat echt goed.

We hebben ook nog twee vrouwtjes zitten en die kunnen ze gewoon ruiken en horen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:56

2 mannetjes kunnen idd wel bij elkaar.. het koppelen gaat idd makkelijker als je een oudere bij een jonkie neer zet. het kleintje geeft dan sneller toe dat de oudere de baas is..

ik zou dan een cavia erbij nemen van ongeveer 1 jaar of wat ouder Lachen de kans is dan groot dat het goed gaat Haha! veelsucces Lachen

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:58

Ik heb ook 2 mannen bij elkaar gehad, ook nooit problemen mee gehad. Helaas zijn ze allebei overleden.
Nu heb ik 2 nieuwe heren, maar de een vliegt de ander aan (die kon ik aan zijn ooglid laten hechten). Ik heb ze rustig aan elkaar laten wennen, en ze "praten" ook gezellig met elkaar. Maar als de tralie er tussen uit gaat, is het mis helaas.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:38

Wij hebben drie (ongecastreerde) heren bij elkaar zitten. Ze zijn tegelijk gekomen, toen ze nog jong waren. Mij is ook verteld dat het wel kan, mits ze niet in aanraking zijn geweest met vrouwtjes en ze ook niet kunnen ruiken of horen. Nu hebben wij geen vrouwtjes en het gaat echt prima.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:46

Ik heb jarenlang verschillende beertjes bij elkaar gehad, die in dezelfde kamer stonden als verschillende zeugjes en waarvan 1 beertje zelfs gedekt heeft. Echt never nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het echt maar heel soms het geval is dat beertjes niet bijelkaar kunnen.

Ik zou ze ook niet laten castreren, naar mijn weten zit er best een groot risico aan de verdoving..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:24

ik heb mijn jonge beertjes gewoon bij mijn dekberen. in dezelfde ruimte als de zeugjes. gaat prima. heb eigenlijk nog nooit problemen gehad. Alleen 2 dekberen bij elkaar gaat niet.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:42

2 mannetjes samen gaan goed.
Wel in het begin natuurlijk oppassen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:12

Piera schreef:
Ik heb jarenlang verschillende beertjes bij elkaar gehad, die in dezelfde kamer stonden als verschillende zeugjes en waarvan 1 beertje zelfs gedekt heeft. Echt never nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het echt maar heel soms het geval is dat beertjes niet bijelkaar kunnen.

Ik zou ze ook niet laten castreren, naar mijn weten zit er best een groot risico aan de verdoving..

Castreren is wel vriendelijker voor het mannetje als die niet hoeft te dekken. Anders gaan ze lijden onder hun seksuele driften.
Trouwens, een castratie is maar een kleine ingreep en mits je dierenarts de verdoving goed doseert en je cavia ook niet ziek is, gaat het vrijwel altijd goed. De doodsoorzaken tijdens castraties komen vaak door het feit dat het beestje niet gezond is (kan ook een afwijking zijn, maar dan was het beestje alsnog ooit dood gegaan daardoor) en dat de dierenarts de verdoving niet goed doseert (te lui om te wegen bijvoorbeeld Knipoog).

Ik heb al mijn cavias laten castreren, incl. het zeugje en er is dus geen een overleden!