Piera schreef:Ik heb jarenlang verschillende beertjes bij elkaar gehad, die in dezelfde kamer stonden als verschillende zeugjes en waarvan 1 beertje zelfs gedekt heeft. Echt never nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het echt maar heel soms het geval is dat beertjes niet bijelkaar kunnen.
Ik zou ze ook niet laten castreren, naar mijn weten zit er best een groot risico aan de verdoving..
Castreren is wel vriendelijker voor het mannetje als die niet hoeft te dekken. Anders gaan ze lijden onder hun seksuele driften.
Trouwens, een castratie is maar een kleine ingreep en mits je dierenarts de verdoving goed doseert en je cavia ook niet ziek is, gaat het vrijwel altijd goed. De doodsoorzaken tijdens castraties komen vaak door het feit dat het beestje niet gezond is (kan ook een afwijking zijn, maar dan was het beestje alsnog ooit dood gegaan daardoor) en dat de dierenarts de verdoving niet goed doseert (te lui om te wegen bijvoorbeeld
).
Ik heb al mijn cavias laten castreren, incl. het zeugje en er is dus geen een overleden!