Konijnen aan elkaar laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Konijnen aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 23:41

Wij hadden afgelopen voorjaar jonge konijntjes en we hebben momenteel dus 4 konijnen zelf nog. Twee mannetjes en twee vrouwtjes. Ze zijn nog te jong om gecastreerd te worden, maar we hebben de mannetjes al wel uit elkaar moeten zetten door onophoudelijk vechten (echt rollend en met de haarplukken alle kanten op). De vrouwtjes hebben het heerlijk gezellig met z'n tweetjes.
Nu was het alleen wel de bedoeling om ze straks weer met z'n 4en.. (of in elk geval 3en) te zetten. Maar zolang de mannetjes nog niet gecastreerd zijn kan ik ze moeilijk aan elkaar laten wennen. Het zijn dus wel allemaal broertjes en zusjes, die wekenlang samen hebben gezeten.

We willen straks een grote ren + hok voor ze maken. Hoe ga ik dit aan elkaar laten wennen aanpakken? Ze zijn nu 4,5 maand oud en met een half jaar oud kunnen ze gecastreerd. Ik ga er vanuit dat de grote ren pas in het voorjaar klaar is, maar we hebben al wel een kleine (onafhankelijke) ren.

Alle tips zijn welkom.
En ja, ik heb eigenlijk al wel het vermoeden dat het misschien onmogelijk word...

Faniek

Re: Konijnen aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:49

Mijn ervaringen zijn erg goed met het gewoon met z'n allen op neutraal onbekend terrein voor alle konijnen te zetten.
En beetje vechten mag best, maar het moet niet te erg worden zoals je al omschreef. Mijn andere ervaring is het koppelen doormiddel van een tijd naast elkaar dat ze elkaar kunnen ruiken en besnuffelen.
Meer over koppelen kan je ook op www.konijnen.nl

Ik denk niet dat het onmogelijk is, ik heb er ook 18 bijelkaar waarvan 16 dames en 2 heren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 00:11

Dank je!
Handige site Ja

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:49

Heey!
Als je dierenarts zegt dat je konijn pas met een half jaar gecastreerd mag worden, zou ik al ik jou was een andere dierenarts opzoeken. Konijnen kunnen al met 10 weken gecastreerd worden, mits de ballen al ingedaald zijn.
Als de heren eenmaal gecastreerd zijn, zou ik nog 4 weken wachten (zo lang zijn ze nog vruchtbaar) en dan het koppelen op een neutraal gebied starten. Dit omdat het dan niemands territorium is en de kans klein is dat ze die ook zullen verdedigen. Voor de rest zo lang mogelijk op dit terrein laten loslopen, totdat het vechten wat minder is geworden (vechten is niet erg, mits er geen bloed gaat vloeien). Let wel, het vechten zelf ziet er altijd veel erger uit dan het is, dus niet meteen weer uit elkaar halen als er even een paar haren vliegen. Dit is zonde en dan heb je ook minder kans van slagen. Als ze al minder vechten, samen uit een bak kunnen eten zonder dat er een de hele tijd verjaagd wordt, kan je ze naar hun eigenlijke verblijfplaats verplaatsen en kijken hoe het daar aan toe gaat. Let wel dat er voldoende ruimte moet zijn voor konijnen, je rekent per konijn ongeveer 2m², dus voor 4 konijnen is dat 8m² waar ze de hele dag moeten kunnen verblijven. Anders is het gewoon te klein, waardoor je meer kans hebt op ruzies. Ze moeten gewoon de ruimte hebben om elkaar uit de weg te kunnen gaan!

Ik wens je veel succes met de koppeling, mocht je nog vragen hebben, hoor ik ze graag Lachen. Ik heb zelf 4 konijnen bij elkaar zitten (3 voedsters en 1 gecastreerde ram) en dat gaat prima Lachen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:21

Ik heb mijn konijnen eerst aan elkaar laten wennen door twee rennen naast elkaar te maken met gaas er tussen. De eerste ontmoeting was op neutraal terrein. Ik zorg nu ze aan elkaar gewend zijn wel voor verschillende beschutte plekken zodat ze zich kunnen terugtrekken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:23

Nathachou schreef:
Als je dierenarts zegt dat je konijn pas met een half jaar gecastreerd mag worden, zou ik al ik jou was een andere dierenarts opzoeken. Konijnen kunnen al met 10 weken gecastreerd worden, mits de ballen al ingedaald zijn.

Hmmz, ik vertrouw op de dierenartsen hier. En bovendien kan ik op internet op z'n vroegst vanaf 4 maanden vinden, maar over het algemeen vanaf 5 a 6 maanden.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:18

Wist je dat dierenartsen tijdens hun studie serieus niks over konijnen leren? Dat als ze echt wat over konijnen willen leren, ze dure cursussen moeten volgen? Menige dierenarts is daar te lui voor en is niet op de hoogte van de moderne behandelmethoden wat konijnen betreft. In Duitsland lopen ze wat dat betreft een heel stuk voor, daar worden de mannetjes gecastreerd voordat ze überhaupt geslachtsrijp zijn, maa de ballen wel ingedaald zijn. Dit heeft het voordeel dat je geen quarantainetijd hebt en jonge konijntjes hebben vaak veel minder moeite met de ingreep. Als je op duitse sites kijkt, vindt je hier meer informatie over inderdaad dan op Nederlandse sites, want hier wordt het helaas vaak niet gedaan, wat erg zonde is!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:15

Hier is een op konijnen gerichte dierenarts bij...
Onze kattendierenarts weet er idd weinig van af, die ent alleen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:51

Dat is mooi dat er een op konijnen gerichte dierenarts bij zit Lachen maar zoals ik dus al eerder zei, in Nederland zijn ze dus minder ver dan in Duitsland Knipoog daarom zijn er inderdaad ook maar weinig dierenartsen die het doen ... Vindt het alleen zo sneu voor het beestje dat ie nog zo lang moet wachten totdat ie eindelijk bij de anderen mag!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 17:15

Ow ik geloof je ook wel dat het zo kan, zoals in Duitsland!
Maar als de dierenarts er zelf niet mee komt... zal hij daar ook niet kundig mee zijn op die leeftijd van 10 weken Lachen
En tsja.. ondertussen zijn ze al bijna 5 maanden, dus zal voor binnenkort eens een afspraak proberen te maken.