Hond 'niet-loops' laten spuiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Hond 'niet-loops' laten spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 20:18

Hoi,
Sorry voor mijn onduidelijke titel. Ik heb sinds kort een gevonden zwerfhondje van 8 maanden oud. Eind augustus was ze voor het eerst loops. Mijn ouders passen regelmatig op haar als mijn vriend en ik tegelijk moeten werken. Mijn ouders hebben echter een reu, dus is het niet handig als ze loops is. Ze is lichamelijk nog een beetje zwak, dus een sterilisatie durf ik nog niet aan. Weet iemand iets over injecties die ervoor zorgen dat ze niet loops wordt? Alle reacties zijn welkom, alvast bedankt!

Tiffany

Re: Hond 'niet-loops' laten spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:21

Ik weet niet of ze bestaan, maar mij lijkt het niet echt gezond. Je kan beter wachten tot ze wat aangesterkt is en dan toch voor een steralisatie gaan.

Je kan misschien wel een broekje aantrekken zodat de reu haar niet kan dekken.. Lijkt me alleen erg onconfortabel voor beide.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:59

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben??

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:49

Onze twee honden krijgen ook een spuit zodat ze niet loops worden en wij hebben hier nooit problemen mee gehad.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:13

kers schreef:
Onze twee honden krijgen ook een spuit zodat ze niet loops worden en wij hebben hier nooit problemen mee gehad.

Mag ik misschien vragen wat dat voor nut heeft en is het totaal ongevaarlijk?
Waarom laat je ze niet gewoon sterriliseren?..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:15

Een spuit tegen loopsheid geeft wel een vergrote kans op baarmoederkanker.. Daarom hebben wij het niet gedaan.. Als je een brave hond hebt, is een broekje zeer handig..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 15:37

@Kers, wanneer krijgen jullie honden die spuiten? Wat zijn ongeveer de kosten? Fijn dat jullie ervaring positief is.

@Uppojono: Een broekje is inderdaad erg handig, maar dan wordt de reu van mijn ouders knettergek en zal hij toch proberen te dekken.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:19

Ik denk dat die spuiten om de 6 maanden is ik weet het niet zeker moet ik eens aan ons mama vragen, maar een broekje wilden wij niet omdat wij dat eerlijk gezegd maar iets vies vonden wij hebben dan ook twee grote honden een labrador en een duitse dog dus dat is wel wat meer bloed dan een kleinere hond, onze honden lopen ook altijd buiten en ze lopen overal tussen door dus of dat broekje lang aan zou blijven betwijfel ik. Sterriliseren hebben we ook niet gedaan omdat verschillende mensen ons gezegd hebben dat ze dan sneller dikker worden (of dit ook echt waar is weet ik niet wij hebben het horen zeggen).
Maar onze labrador is 7 jaar en heeft er nog nooit een probleem mee gehad onze vorige duitse dog is op vijfjarige leeftijd gestorven (hij had iets aan zijn lever) maar heeft ook nooit een probleem gehad dat door die spuit zou komen, en onze nieuwe duitse dog is drie jaar en is al een jaar bij ons en krijgt nou ook een jaar die spuit en tot nu toe zijn er ook nog geen problemen.
Maar ik zou anders eens bij de dierenarts om raad vragen wat je het beste kan doen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 17:40

Ok, bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik ga binnenkort sowieso met haar naar de dierenarts, maar ik wilde even uit de volksmond horen wat de ervaringen hiermee zijn.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:01

Prikpil

Voordelen:
• geen operatie nodig.
• in principe is bij een volgende loopsheid dracht mogelijk .

Nadelen:
• in tegenstelling tot sterilisatie eem verhoogde kans op
melkkliertumoren en baarmoederontsteking.
• toediening van de injectie vlak voor of tijdens de loopsheid kan nadelig zijn voor de gezondheid van de hond en voor de werkzaamheid van de injectie .
• effect van de injectie is niet altijd 100% (doorbraak mogelijk).
• verhoogde kans op suikerziekte.
• soms treedt kaalheid en/of haarverkleuring op op de injectieplaats.
• na stoppen met de prikpil treedt vaak geen of geen normale loopsheid op; er is daarna ook meer kans op een baarmoederontsteking.

Als u loopsheid wilt voorkomen, is ons advies, met name wanneer de hond nog jong is en niet voor de fokkerij gebruikt zal worden, de hond te laten 'steriliseren'.

ik vind het rotzooi, veel en veel teveel risico's Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:17

Wij adviseren in de Praktijk altijd stireliseren. De 2 meest voorkomende nadelen van Anti Loopsheid spuiten is blijvende zwellingen op de geinjecteerde huid en baarmoederontsteking/tumoren (ook melkklieren zoals hierboven)

Kan het echt afraden. Ik zou zeggen als stereliseren/Kastrarie niet mogelijk is. Apart houden. Broekje aan gaat vak ook mis. teef trekt deze uit en er zijn reuen die het ook presteren om dit uit de weg te krijgen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 14:02

Bedankt voor de reacties, hier kan ik echt veel mee. Ik heb gisteren met een dierenarts gesproken, en die zei dat ze volgende maand voldoende aangesterkt is om een sterilisatie te ondergaan. De nadelen voor de prikpil zijn voor mij toch te groot, en daarom kies ik voor een sterilisatie. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:07

Heel lang geleden hebben wij een van de teefjes de prikpil gegeven. Zij liep steeds weg als ze loops was en is dan ook een keer zwanger terug gekomen.

Niet veel later is haar hele baarmoeder eruit gehaald, ze had ook baarmoederkanker of ontsteking gekregen. (ik was hooguit acht, zeker weten doe ik het dus niet meer)

Ik zou ook gewoon voor sterilisatie gaan.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:35

dejavu schreef:
Bedankt voor de reacties, hier kan ik echt veel mee. Ik heb gisteren met een dierenarts gesproken, en die zei dat ze volgende maand voldoende aangesterkt is om een sterilisatie te ondergaan. De nadelen voor de prikpil zijn voor mij toch te groot, en daarom kies ik voor een sterilisatie. Bedankt!

Het is het beste om tussen twee loopsheden in te castreren. Dus ongeveer 3 maanden na de loopsheid. Dan is het allemaal het rustigste en de kans op bloedingen het kleinst. Dus dan heeft ze nog wel even om aan te sterken Knipoog

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:39

@lysette, ok, bedankt voor de tip! Eind november zou dus een goede schatting zijn om haar dan te steriliseren.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:34

en al deze mensen die GEEN spuit tegen loopsheid laten zetten gooien er zeker wel alle vaccinaties in?!?

beetje krom, want het is allebei chemisch.

ik vind juist de nadelen van sterilisatie te groot... ik ga voor de prikpil

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:40

Heb even getemd, topic komt uit 2007

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:41

Maximus91 schreef:
en al deze mensen die GEEN spuit tegen loopsheid laten zetten gooien er zeker wel alle vaccinaties in?!?

Dat je dit zegt bewijst wel hoeveel kaas je ervan gegeten hebt, helemaal niks dus.

Verstandig TS!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:48

Amandavd schreef:
Maximus91 schreef:

Dat je dit zegt bewijst wel hoeveel kaas je ervan gegeten hebt, helemaal niks dus.

Verstandig TS!

Precies
Alleen al de vergelijking hormonen/entstof.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:35

Gezien dit topic van 2007 is, hier een slotje.