Inenten, dierenarts afstandelijk??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Inenten, dierenarts afstandelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:39

Hallo,

Omdat de ziekte myxomatose weer heerst, wil ik mijn konijntje weer inenten want de enting is verlopen.

Nu belde ik dus gister op na de DA dat ik mijn konijntje wil inenten omdat die vreselijke ziekte heerst. Nu deed ze heel raar en afstandelijk, want het flesje was maar 24 uur houdbaar blabla, ja dat weet ik zelf ook wel. Zegt ze zo ja dan moet je hem anders maar volgend jaar weer inenten. Na ik zei dus, dacht het niet want de ziekte heerst nu. Ik zei ook dat ik dat flesje helemaal wel wou betalen, maar toch deed ze afstandelijk, en kon ik uit haar reactie merken dat ze dat liever niet deden ofzo??. Nu zou ze het met de DA overleggen, maar nog niks gehoord. Maar goed die ziekte heerst wel en ik wil het graag deze week nog doen.

Wie kan mijn tips geven? En weet misschien hoeveel 1 zo'n flesje kost? En welke DA ik het best heen kan ga.
Laatst bijgewerkt door Meissie17 op 07-09-07 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Re: Inenten, dierenarts afstandelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:41

Kan je niet bij een andere dierenarts vragen of ze het voor je willen doen?
ik verwacht dat zo'n flesje wel duur is...

Misschien is het handig je woonplaats erbij te zetten zodat mensen je het advies kunnen geven welke DA goed is.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 13:42

laura1987 schreef:
Kan je niet bij een andere dierenarts vragen of ze het voor je willen doen?
ik verwacht dat zo'n flesje wel duur is...

Misschien is het handig je woonplaats erbij te zetten zodat mensen je het advies kunnen geven welke DA goed is.

Ik woon zelf in twente, dichtbij almelo (dus ergens hier in de buurt zou handig zijn haha).

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:51

Dick Bout in Losser Ja Maar ik weet niet meer helemaal zeker of die ook kleine huisdieren doet. Volgens mij wel

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:22

Vloeistof is inderdaad duur en kort houdbaar. Het mooiste is als je met meerdere konijnen in 1 keer komt.
Als jij op de stoep staat met je konijn, zal de DA je heus wel helpen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:24

Hier bij de dierenarts hebben ze volgens mij een dag in de week / 2 weken waarop je je nijnen enz kan laten enten. Ik zou gewoon naar een andere DA gaan...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:27

Ik zou zeggen; bel even rond bij enkele dierenartsen wanneer en of ze eventuele konijnenspreekuren hebben.
Dat scheelt meestal enorm in de kosten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:32

Bluebontje schreef:
Vloeistof is inderdaad duur en kort houdbaar. Het mooiste is als je met meerdere konijnen in 1 keer komt.
Als jij op de stoep staat met je konijn, zal de DA je heus wel helpen.

Klopt! Bij ons doen organiseren ze 2 middagen in het jaar waarop je met je konijn terecht kan. Dan komen er grote hoeveelheden konijnen tegelijk, dat bespaart een hoop geld en je hoeft niet constant het medicijn in huis te hebben.

Wellicht had de dierenarts geen beschikking over het medicijn? tja, dan zou je zeggen dat ze er wel gewoon aan zou moeten komen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:39

zap schreef:
en je hoeft niet constant het medicijn in huis te hebben.
Wellicht had de dierenarts geen beschikking over het medicijn? tja, dan zou je zeggen dat ze er wel gewoon aan zou moeten komen.

Het in huis hebben van het medicijn is meestal het probleem niet.
Lyomyxovax (het meest gebruikt entstof tegen Myxomatose) is na openning maar 24 uur houdbaar.
Dus wanneer je een flesje openmaakt voor één enting, kan je de overige 9 entingen weggooien.
Deze kosten zijn voor een DA niet op te brengen wanneer er telken 1 flesje voor één konijn gebruikt moet worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:41

hier hebben ze ook konijnenspreekuren, dus ik zou gewoon even rondbellen naar de dierenartsen bij jou in de buurt,
zo te horen zijn die konijnenspreekuren niet zeldzaam

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:59

Ylana schreef:
zap schreef:
en je hoeft niet constant het medicijn in huis te hebben.

Het in huis hebben van het medicijn is meestal het probleem niet.
Lyomyxovax (het meest gebruikt entstof tegen Myxomatose) is na openning maar 24 uur houdbaar.
Dus wanneer je een flesje openmaakt voor één enting, kan je de overige 9 entingen weggooien.
Deze kosten zijn voor een DA niet op te brengen wanneer er telken 1 flesje voor één konijn gebruikt moet worden.

aha.. okee Haha!. Zo zit dat. 1 flesje voor meerdere konijnen. Ik zat eigenlijk in mijn hoofd met een flesje per konijn! Weer wat geleerd Haha!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 15:00

Okeej ik zal even gaan rondbellen, naar meerdere dierenartsen in de buurt, ik ben benieuwd

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:25

Hier doen ze konijnen ook alleen maar met 10 tegelijk...
Wij hebben er 4, maar hier weinig mensen die ook hun konijn willen laten enten

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 13:21

Ik heb gelukkig een da gevonden, die as woensdag een inentingsdag houdt. Hij vraagt € 10,- dus ook nog goedkoper dan mijn eigen DA.

Maar mijn andere 3 nijnen zijn al ingeent en dit is nog een maand geldig, weten jullie misschien of je deze nijnen dan ook nog kunt ineenten?

Ik vraag het in iedergeval even na bij de DA maandag, maar misschien weten jullie het ook wel ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:25

ik zou die gelijk mee laten enten, is net zo makkelijk

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 13:27

IndianLady schreef:
ik zou die gelijk mee laten enten, is net zo makkelijk

Ja inderdaad, zo d8 ik er ook over. Want anders heb je volgende maand weer hetzelfde gedonder. Maar omdat het inentingsstof bij de andere 3 konijnen nog een maand geldig is, vraag ik mij af of dat wel zou kunnen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:29

Ik ent mijn konijnen zelf, heb er vier Lachen
Ik ga gewoon naar de DA wanneer mijn honden geënt moeten worden, neem een flesje mee, en ent mijn konijnen dan + de andere vijf van kennissen. Zo gaat er maar 1 dosisje verloren en betaal ik geen visite bij de DA (laat ik zeggen dat mijn DA duur genoeg is Haha! )
Ofwel bel ik hem en doet ie ineens alle dieren; dus de paarden, honden, katten, konijnen en knipt ie de nagels van mijn fretjes
Dat is een dure rekening maar scheelt mij in verloop van tijd veel

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:38

Heeey!
Het kan geen kwaad om je konijnen te enten, ookal is de enting mogelijk nog een maand geldig. Ze mogen alleen niet heel kort achter elkaar een dosis hebben (dus op een dag bijvoorbeeld, want dan krijgen ze te veel entstof binnen, waardoor ze myxomatose kunnen krijgen).

Ik ent mijn konijnen ook zelf, maar ik heb dit ook tijdens mijn stage geleerd. Dus om zelf zo te gan rommelen met spuiten zou ik niet doen, het kan zo fout gaan ...
Gr.
Naatje

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:20

Wij hebben in de praktijk gewoon flesjes met de inhoud voor 1 Konijn. Dus vindt het van die Praktijk een raar verhaal.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:40

Wilawander schreef:
Wij hebben in de praktijk gewoon flesjes met de inhoud voor 1 Konijn. Dus vindt het van die Praktijk een raar verhaal.

Zou jij eens kunnen vragen hoe dit middel heet?
Misschien dat mijn DA dat ook kan bestellen. Is voor mij een stuk makkelijker met enten.