Vraagje; hoe vaak vissenkom schoonmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charles

Vraagje; hoe vaak vissenkom schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:00

Zoals de titel zegt, hoe vaak maak je de vissenkom schoon? En wat is een normaal hoe vaak je hem schoonmaakt?

AstraGirlie

Re: Vraagje; hoe vaak vissenkom schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:29

zit er een filter in ? dan moet je hem echt niet veel schoonmaken, zo'n 1/4 van het water om de week eens door de filter laten verversen. ZOnder filter moet je kijken naar een aantal zaken, voer je niet teveel, is de visbezetting correct, hoe groot is het aquarium, zitten er plantjes in, ... best geen direct zonlicht i.v.m algen problemen ... Als je vers water erin doet, opletten ivm de temperatuur en ook wat aquasafe of aqutan (van Sera) of Biotopol (van JBL) erbij doen! Dat bindt de zware metalen die in ons leidingwater voorkomen en legt een beschermlaag op de slijnhuid van de vissen. Pling

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:34

Wow thanks voor deze informatie Bloos!

Geen filter het is een simpele kom, zitten plantjes in ja, van die drijvende dingen Tong uitsteken

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:14

Wil je een eerlijk antwoord??? Ik zou die kom 1 x goed schoon maken en vervolgens in de kast zetten en een aquarium kopen. vissen horen niet in een kom. is veel te klein en ze horen rechtuit te kunnen zwemmen en niet alleen maar rondjes. omdat een kom geen filter bevat is hij snel vervuilt en moet je eigenlijk wekelijks water verversen. door het vuil komt er een te hoge concentratie nitriet in de bak.dit werkt als vergif op vissen.
nitriet haal je eruit door water te verversen. maar met een kom moet je dat blijven doen omdat de vervuiling steeds weer terug komt. en dit vele verschonen van het water is zeker niet goed voor je vissen.
een aquarium met filter regelt dit zelf. daar doe je zo min mogelijk aan en op een gegeven moment vormt zich een bakteriecultuur in het water wat de boel stabiel houdt. beter voor je vissen dus.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 22:16

Nee het is geen kom, meer een bak, maar zo'n heel filterding vind ik persoonlijk te duur voor 1 visje, we hadden er 2, een keer voor mijn broers verjaardag gehad van vrienden, 1tje ging dood nu hebben we er nog 1.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:29

Hoe kleiner de beestjes, hoe meer ondoordacht leed?

Zoek anders iemand anders voor je visje, als je de huisvesting te duur vind Lachen Zat mensen met een aquarium of vijver toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:31

snowdon schreef:
Zoek anders iemand anders voor je visje, als je de huisvesting te duur vind Lachen Zat mensen met een aquarium of vijver toch?

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Als je toevallig in Oost Groningen woont mag je hem wel bij mij in de vijver dumpen, in onze vijver wonen al zeker zo'n 25 gedumpte goudvissen..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:39

Uhm, een filter is niet noodzakelijk voor één visje hoor. Ik vind het dus ook een beetje cru om TS dan maar gelijk te adviseren om haar diertje weg te doen.

Mijn "aquarium" wordt om de drie weken ververst en als het nodig is haal ik tussendoor een paar kommetjes water er uit en vervang ik dat door vers water.

Ik zou wel een zuurstofpompje aanschaffen, die kosten ongeveer 12,50. Daarmee hou je het water een beetje in beweging en heb je minder snel last van aanslag. En je visje zal zich ook prettiger voelen als het water net wat meer zuurstof bevat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:44

Sowieso is één visje maar wat eenzaam...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:39

ik heb 1 vis en heb er een andere in gedaan maar die nieuwe is wel dood gebeten door de ander. hier kan ik geen visje meer bij stoppen.. maar 2 visjes vind ik zelf dan ook beter Lachen

ik maakte mijn kom altijd elke week schoon.. of als hij vies werd maar dat was vaak tegen een weekje Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:08

Wat voor visjes heb jij wel niet? Haha
Waarschijnlijk mankeerde dat visje iets...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:17

ik heb zo'n vis met hele dikke ogen die nu al 3 jaar alleen zit.. heb er vaak andere visjes bij indaan en ben er mee naar de winkel gegaan hoe het kan dat ze steeds dood gaan en die oude blijft leven.. dat kwam omdat die vis zijn bak beschermde en de andere vis dood bijt..

maar dat maakt ook niet uit of iemand zijn vis alleen doet maar vind het zelf ook belangrijker dat ze bij elkaar zitten.. maar ja niet alles visjes willen dat.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:18

Voordat we de TS gaan aanvallen over een vis in een kom en over dierenleed gaan gillen: mijn moeder heeft een vis in een kom 8 jaar!! in leven gehouden, gewoon door hem wekelijks te verschonen. Ding deed het prima, nooit iets mee gehad.

Ik heb er toen ik op mezelf ging wonen 2 in een kom gedaan, ging ook prima. Ze gingen zich zelfs proberen voort te planten Clown
Toen bedacht ik dat ze beter in een aquarium konden zitten en ben alles gaan aanschaffen. Grote bak, filterpomp, flesjes met spul dat goed voor vissen zou zijn (slijmhuid e.d. en van alles tegen witte stip, parasieten en meer van dat soort tuig), the whole nine yards. Boeken over goudvissen gekocht en alle adviezen braaf aangehouden (watertemperatuur, niet teveel water in 1 keer verversen, de juiste soorten planten, bladiebladiebla). Ben er heel druk mee geweest Knipoog
Binnen 1 jaar had ik alle gangbare narigheid gehad: zwemblaasontstekingen, stippen op de kieuwen, schimmels, parasieten... :S

Ik heb het meerdere keren geprobeerd (nieuwe vissen gehaald, uithuilen en opnieuw beginnen), overal op gelet, maar mijn ervaring is, dat ze het in een kom die je wekelijks netjes verschoont gewoon het beste doen en het langste meegaan. Ze worden er ook lekker handtam van, als je ze drie keer verschoond hebt, hoef je niet meer met een netje er achteraan te jagen, maar kun je ze gewoon met je handen pakken (kommetje maken met water erin dus Knipoog ), scheelt ook weer een boel stress.

edit: wat ik wél in de kom gekocht heb, is zo'n koolstofdingetje. Een glazen flesje dat ondersteboven in een stenen ding staat, flesje is gevuld met een speciale vloeistof (kun je los kopen) en er zit een kooltje in. Dat geeft langzaam zuurtstof af en da's wel prettig, in stilstaand water. Dat is het enige dingetje waar ik mijn vissen een lol mee heb kunnen doen (ze werden er een stuk aktiever van).

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:24

Bedankt voor de reacties, vind het van sommige lichtelijk overdreven maargoed.. Ik vroeg simpelweg hoe vaak je normaal gesproken een 'vissenkom' schoon moet maken.

Elles, bedankt voor je nuttige informatie. Heb nu ook gewoon antwoord op mijn vraag.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:26

Mag je hier tegenwoordig ook al niet meer iets er van zeggen als men totaal verkeerd bezig is?
Of degene er dan wat mee doet, is dan alsnog aan diegene zelf.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:27

Ik vind nou niet echt dat ik totaal verkeerd bezig ben hoor Verward

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:32

Afbeelding
Zó'n dingetje dus. Echt ideaal Lachen

@de anderen: natuurlijk mag je er wat over zeggen, maar het is totaal niet nodig om de TS dan maar meteen neer te sabelen, alsof ze iets vréselijks aan het doen is. Je kunt iemand er hooguit op wijzen dat er betere manieren zijn om goudvissen te houden, maar meteen over dierenleed beginnen, is zwaar overtrokken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:33

Elles schreef:
Voordat we de TS gaan aanvallen over een vis in een kom en over dierenleed gaan gillen: mijn moeder heeft een vis in een kom 8 jaar!! in leven gehouden, gewoon door hem wekelijks te verschonen. Ding deed het prima, nooit iets mee gehad.

8 jaar maar? Zonde want deze visjes kunnen met gemak 25 worden, mits je ze goed verzorgt.
Ik vind het zo ontzettend hypocriet dat mensen die zichzelf paarden/dierenliefhebbers noemen niet de moeite nemen om goed voor een vis te zorgen.
Als ik een pony in een hokje van 2x2 zet onder het mom van ja hij kan toch rondjes draaien en het beestje 24u per dag daarin laat staan krijg ik heel bokt over mij heen maar wanneer iemand een vis in een kom houdt welke minimaal een bak van 1 meter lengte nodig heeft om zo een volwaardig leven te hebben is het 'ja maar een vis is 8 jaar geworden in een kom'.

TS: Als je de moeite wilt nemen om goed voor je visje te zorgen mag je hier gratis en voor niets een filter komen ophalen wanneer je zelf een grotere bak koopt.
Ga sowieso maar eens op http://www.punkyfish.nl en venividivissie.org kijken, wil je geen moeite nemen om voor dit beestje goed te zorgen kom hem dan maar hierheen brengen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:35

Elles schreef:
maar meteen over dierenleed beginnen, is zwaar overtrokken.

Ik ben benieuwd of jij je wel eens in (goud)vissen hebt verdiept......

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:36

sronnie: Ik heb niet goed uitgelegd wat voor bak het is, zeker geen kleine kom! Ik ga die sites eens bekijken. Bedankt voor de tip.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:45

sronnie schreef:
Ik ben benieuwd of jij je wel eens in (goud)vissen hebt verdiept......

En ik had het op prijs gesteld als je de moeite had genomen mijn hele post te lezen. Het lijkt erop dat je dat niet gedaan hebt, anders had je deze vraag niet gesteld. Jammer.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:58

Ik stel deze vraag/maak deze opmerking juist omdat wanneer je goed geinformeerd zou zijn geen dergelijke opmerking zou plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:12

Ik kan me alleen maar volledig aansluiten bij Sronnie.

Ik heb nooit begrepen waarom een kleiner dier minder belangrijk is dan een groter dier (want dat is het in de ogen van sommige personen hier).
Als fervent knaagdierliefhebber (en die zijn ook klein) stuit mij dat vreselijk tegen de borst.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 22:19

Wie zegt hier dat een kleiner dier minder belangrijk is dan een groter dier? Ik zie dat nergens staan hoor.
Anyway ik heb al gezegd dat ik die sites en de mogelijkheden eens ga bekijken.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:20

Ik deed het altijd 2x in de week (had 2 vissen) Zijn een jaar geleden gestorven Bloos