iets leuks voor konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

iets leuks voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:51

hey iedereen
Een tijdje geleden kreeg ik een konijntje van al zo'n 7 jaar, hij is er nu dus ongeveer 9. Hij zit in een hok, met stro en hooi, voer en water. Ik geef hem vaak ook knabbelstokjes (maar er is maar 1 soort waar hij verzot op is, en die vind ik nu plots niet meer Verdrietig ) en hij krijgt ook geregeld wat groenten (vooral witloof, wortel en af en toe blaadje sla).
Maar ik vind het zo zielig dat hij verder niks te doen heeft..
Nu was ik me aan het afvragen of er dingen zijn die je kan maken / kopen / doen om hem het leuker te maken? Iets waar hij zich mee kan amuseren of wat dan ook?
Ik denk niet dat het nog een optie is om er een ander konijntje of een cavia bij te steken. Hij is nl al 9 jaar alleen...
alvast bedankt!

whisperramse

Re: iets leuks voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:55

Waarom zou een vriendje niet goed voor hem zijn?
Maak een stukje af in de tuin, zorg ervoor dat ze niet kunnen gaan graven door bijvoorbeeld rubbermatten te nemen en daarboven aarde of hakselingen te leggen.
Zo kan ie zelf bepalen of hij buiten rondhupt of binnen in zijn hokje zit Lachen
Mijn konijn van 3,5 zit nu sinds enkele weken ook samen met een ander vrouwtje, dit gaat héél goed Lachen
Wat je ook kan doen is bvb een worteltje, stukje appel en witloof aan een touwtje hangen, en dit ophangen op een hoogte zodat ie een beetje aan gymnastiek moet doen Lachen
Let wel op dat je konijntje zich niet kan vasthangen aan het touwtje want dat is héél gevaarlijk

Je kan ook misschien zo'n voederballetje kopen waar je dan z'n brokjes indoet (maar dit moeten ze dan snappen, mijne vindt er geen hol aan Tong uitsteken )

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:59

Dat was mijn plan ook voor deze zomer, maar het probleem is dat onze tuin héél nat is Verdrietig Als het een uur geregend heeft, dan staat de helft al onder water...
Ik weet niet of ik er wel een hok in kan maken. Dan zou ik een stuk moeten ophogen.
Ga even bespreken Ja

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:00

Ik geef mijn konijn altijd wilgentakken. Die gaat hij schillen. Het is goed voor zijn gebit en hij is gelijk weer een tijdje zoet. Je kunt ook fruit bomen hout hiervoor gebruiken. Andere soorten takken zijn vaak giftig, dus kun je beter niet gebruiken. Het duurt soms best een paar dagen voordat ze doorhebben dat ze aan de takken kunnen knagen. Je kunt wilgentakken bij de dierenwinkel kopen. Ik zelf pluk ze altijd van een boom af die ik onderweg tegenkom.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:01

Een klein kattebelletje. Favoriete speeltje van mijn konijn. Lijkt op een klei soort haltertje met belletjes. Een hooi balletje, vul je met hooi en rollen ze lekker rond.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:04

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:06

Ik plaats vanavond wel eens fotootjes van mijn "konijnenren"
Ikzelf heb dus hekkens genomen, deze deels ingegraven in de grond.
Het stukje omgespit platgerolt met zo'n rolding en dan rubberen matten erop gelegd.
Langs de zijkanten heb ik zware kasseien gelegd en bovenop de matten houthakselingen gelegd.
Je kan indien je dat wilt, ook een stukje "droog" houden door een golfplaat boven het hokje te maken zodat ie ook buiten droog kan zitten Lachen
Heb wel een deurtje genomen en het hoog genoeg moeten maken omdat ik vier honden hebben die al likkebaarden bij het zien van mijn konijn Tong uitsteken
's Nachts gaan ze wel in hun hokje omdat er veel wilde katten rondlopen waar ik woon.

Als je beslist om toch één bij te kopen, laat het dan zeker enten, zodat je oude konijntje niet ziek kan worden van het nieuwe.
Ik raad je aan om bij een fokker een konijn te kopen en niet in de winkel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:06

Mijn monster zit nu midden in de kamer in een ren met een stuk PVC pijp waar hij steeds doorheen sjeest en overheen springt. Hij heeft ook een kartonnendoos die hij lekker aan het slopen is. En een voerballetje die je kan vullen en die hij leg kan rollen (zoals je ook voor de paarden hebt). Hij vermaakt zich prima.

In z'n kooi heeft hij een hooibal, soms een knaag stok en een hele enkele keer z'n voerbal. Maar die voerbal in z'n kooi is niet zo'n succes, dan ligt er in een straal van 5m rond z'n kooi zaagsel Tong uitsteken.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:09

Bedankt voor de tips al! Ik ga zo even de links bekijken.
Ben benieuwd naar de foto's Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:34

whisperramse schreef:
Ik plaats vanavond wel eens fotootjes van mijn "konijnenren"
Ikzelf heb dus hekkens genomen, deze deels ingegraven in de grond.
Het stukje omgespit platgerolt met zo'n rolding en dan rubberen matten erop gelegd.
Langs de zijkanten heb ik zware kasseien gelegd en bovenop de matten houthakselingen gelegd.
Je kan indien je dat wilt, ook een stukje "droog" houden door een golfplaat boven het hokje te maken zodat ie ook buiten droog kan zitten Lachen
Heb wel een deurtje genomen en het hoog genoeg moeten maken omdat ik vier honden hebben die al likkebaarden bij het zien van mijn konijn Tong uitsteken
's Nachts gaan ze wel in hun hokje omdat er veel wilde katten rondlopen waar ik woon.

Had je hier nog foto's van? Bloos Als wij straks huisje met tuin hebben, willen wij nl ook zoiets dergelijks maken...

Weet iemand of van die dunne wilgentakken ook goed genoeg is voor de tanden? Ik kan hier vrij lastig aan dik wilgen/fruithout komen...

Onze konijnen hebben van die knaagstenen waar in elk geval de twee jongsten verzot op zijn, verder zijn het niet zo van die speelse fanatiekelingen op het rennen na.