Baby cavia met luizen. Hoe snel is dit weg met behandeling?H

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Baby cavia met luizen. Hoe snel is dit weg met behandeling?H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 10:28

Zoals de titel al zegt heb ik een klein caviaatje met luisjes. Ik heb der gister gehaald en toen had ze die dingen maar voordat ik erachter kwam had ze al 15 min bij mijn andere cavia gezeten. Vervolgens ben ik naar de dierenwinkel gegaan en heb pipetjes met spul gehaald en haar hiervoor met water nat gemaakt (op advies van de dierenwinkel).
Tegen de avond (appart van mijn cavia die ik ook een pipetje had gegeven) zag je het langzaam minder worden maar nadat ik haar vanmorgen nog even had nagekeken (gewoon bij mijn andere cavia gezet anders vond ik het zielig) ontdekte ik toch nog levende luisjes bij der oortje en aan de uiteinde van der vachtje.

Er zitten veel witte dingen, geen luisjes, bij der geslachtsdeeltje en naveltje en tepeltjes, eitjes? moet ik haar nu nog een keer wassen of nog een pipetje en de hele kooi reinigen?

Ik moet die dingen zo snel mogelijk uitgeroeit krijgen, want krijg er overal jeuk van Clown !!!

WIE KAN MIJ SNEL HELPEN??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Baby cavia met luizen. Hoe snel is dit weg met behandeling?H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:55

Het kan heel lang duren, vooral omdat de neten (eitjes) ook uitkomen dus je zult het wel een lange tijd moeten herhalen.

De witte dingen zijn de neten.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:59

wij hebben ze een keer behandeld met bodip.. maar dit mag niet meer verkocht worden heb ik gehoord. die pipetjes helpen niet echt heb ik van meerdere mensen gehoord! alsnog succes!!, want weet niet hoe je het anders moet doen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:26

Ja ik waar ik voor vrees is dat mijn andere cavia het ook krijgt. Ik kan nu nog niets ontdekken maarjamoet ik hem dan weghalen??

Zou ik ze allebei moeten wassen en dan in een schoon hok plaatsen?

Komen echt al die eitjes uit???pfff dat zijn er dan nog aardig wat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:27

kun je niet met een heel fijn kammetje proberen de neten eruit te halen? Anders gaan ze inderdaad uitkomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:28

heb je die bij een dierenwinkel gekocht?? ik zou toch echt proberen de kosten op hun te verhalen!!!
heeft een DA niks voor je?

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:48

nee bij een fokster en ze zei ook dat als ik het had gezegt zij ook nog wel spul had. Ik vind het ook niet erg zo duur is t niet alleen ben ik bang dat mijn andere cavia t ook krijgt..

Moet ik de dierenarts maar even bellen??

Ik heb wel een kammetje maar daar krijg ik die neetjes niet mee weg denk ik..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:50

met een speciale vlooienkam en luizenkam moet het lukken

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:51

Toch proberen die neetjes weg te kammen. Voorkomen is beter dan oplossen als ze uitgekomen zijn!

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 11:53

Waarscijnlijk kan je andere cavia het ook krijgen.
Je kan het beste alles van je cavia's schoonmaken.
Als je het niet geporbeerd hebt met dat kammetje weet je niet of het werkt Tong uitsteken. Zou het gewoon proberen.
En als je het niet zeker weet kan je de DA altijd bellen. Die kan je nog altijd het beste adviseren.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 11:56

Bedankt voor de tips!

Ik had het al wel geprobeerd met het kammetje maar dat lukt niet zo goed...met je nagel gaan ze ook moeilijk weg..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:25

Ik zou je andere cavia ook voor de zekerheid behandelen met anti-mij / anti- luis.
Kijk uit voor onderdosering, beter een beetje teveel dan te weinig ( goed op de huid doen, niet op de haren ! )
Je had zeker je andere cavia, na dat pipetje, in een zorgvuldig gereinigde kooi moeten zetten.

De behandeling herhalen, met 1 keer ben je er niet vanaf.
Elke halve week, dus zo'n 4 dagen heel het hok verschonen ( heeeeet water en een soppie ) en de omgeving schoonmaken.

ps: lekkere fokster als je de cavia zo krijgt!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:39

ja ik baalde er ook van maar het zit ook in het hooi rond deze tijd.

Ik ben net bij der langs geweest en heb een middeltje gekregen. Ik heb ze daar allebei net mee ingesmeerd dus ze zitten als twee natte dooodoos in het hok en heb het hok verschoond. Over 3 dagen moet ik ze wassen heel goed en dan weer hok verschonen en dan na 3 dagen weer met dat spul...schijnt goed te helpen.

Bedankt voor de tips, ik hoop dat diekleine er snel vanaf komt (heb bij die grote NOG niets ontdekt..)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:07

Toen mijn cavia luis had, kreeg ik van de DA een middeltje. Ik was er zo vanaf! (Weet niet meer wat het was)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:14

ik heb spul tegen de luizen (spuit spul) ik spuit mijn caafje in behalve zijn koppie en dan een week erna weer dan zijn ze 9 van de 10 x weg... als ze niet weg zijn doe ik het nog een keer Lachen maar hier gaat het snel weg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:24

xdenisex schreef:
ja ik baalde er ook van maar het zit ook in het hooi rond deze tijd.

Ik ben net bij der langs geweest en heb een middeltje gekregen. Ik heb ze daar allebei net mee ingesmeerd dus ze zitten als twee natte dooodoos in het hok en heb het hok verschoond. Over 3 dagen moet ik ze wassen heel goed en dan weer hok verschonen en dan na 3 dagen weer met dat spul...schijnt goed te helpen.

Bedankt voor de tips, ik hoop dat diekleine er snel vanaf komt (heb bij die grote NOG niets ontdekt..)

In het hooi en stro voorkom je door alles altijd eerste 24/48 uur in de vriezer te leggen.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 18:49

das een goe tip! Maar ik koop altijd een pak in de dierenwinkel en die staat gewoon in de kast. Zou het dan niet vanzelf ook dood gaan in de kast?

Update luizen: er zijn geen luisjes meer te zien bij die kleine. Die grote heeft ze naar mijn idee nooit gehad maar behandel ik toch maar mee.
Er zitten nog wel luisjes bij haar naveltje en tepeltjes maar omdat ze nog een navelstompjes heeft vind ik het een beetje eng om daar met een kammetje te zitten pulken..

Ik ga haar morgen wassen (en andere cavia ook) en dan behandel ik ze beide nog een keer met dat spul en dan moet het als het goed is zo goed als over zijn..hoop ik hihi!

Bedankt voor de goeie tips!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:20

mijntjuhh schreef:
wij hebben ze een keer behandeld met bodip.. maar dit mag niet meer verkocht worden heb ik gehoord. die pipetjes helpen niet echt heb ik van meerdere mensen gehoord! alsnog succes!!, want weet niet hoe je het anders moet doen

Waarom mag dit niet meer verkocht worden?
Ik heb dit spul ook en het helpt best goed.
Al heb ik nu ook een cavia die allemaal schilfertjes op zich heeft, daar helpt het niet bij en het komt ook steeds weer terug.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ze heeft niet echt haaruitval en ook niet echt wondjes, gewoon alleen maar schilfertjes en dat ook alleen maar op een bepaalde plaats.