POES met blaasontsteking/blaasgruis o.i.d. dodelijk???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

POES met blaasontsteking/blaasgruis o.i.d. dodelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:03

Ik vraag me al heel lang iets af...

In maart dit jaar is mijn kat ontsnapt bij de dierenarts. De kooi was niet goed afgesloten dus toen ik haar uit de auto tilde knalde de kooi open en Mieb (de poes) zag dit als een kans om weg te lopen. Sindsdien heb ik haar nooit meer gezien, wel nog enkele keren gebeld door mensen die haar meenden te hebben gezien, maar helaas...

Nu ging ik met haar naar de dierenarts omdat zij in haar plas bloed had zitten en ze plaste ook ineens kleine beetjes in huis. Dat leek dus op een blaasontsteking of blaasgruis o.i.d...

Op internet heb ik een beetje rondgezocht over bloed bij de urine, kleine plasjes en dergelijke, maar ik lees hier eigenlijk alleen dat het voor katers dodelijk kan zijn omdat zij een verstopping kunnnen krijgen in de urinebuis wat uiteindelijk een vergiftiging oplevert.

Nu is mijn vraag, zijn dergelijke blaasaandoeningen ook dodelijk voor een POES? Ik heb maanden aangenomen dat dit zo was, maar nu twijfel ik dus weer.

Waar het mij uiteindelijk om gaat is dat ik denk dat Mieb aan deze gevolgen is doodgegaan, maar ik kan het niet laten rusten en hoop zo wat uit te kunnen sluiten Ach gut

Anoniem

Re: POES met blaasontsteking/blaasgruis o.i.d. dodelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:25

Ja het is dodelijk. Als de urine de plasbuis niet meer kan verlaten zal hij sterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:44

Ik denk nog dagelijks aan Trendy (Mieb) en haar verhaaltje met jou foto's hangen nog steeds bij ons in de kantine..

Ik hoop toch echt ope en wonder, dat iemand haar in huis heeft genomen en dat jullie dat niet weten en daar op een gegeven moment wel achter komen, o.i.d. Verdrietig Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:23

Chiqa schreef:
Ja het is dodelijk. Als de urine de plasbuis niet meer kan verlaten zal hij sterven.

Geldt dat nou ook voor een poes? Ik zie namelijk op meerdere sites waaronder die van de dierenbescherming en dierenartsen dat er alleen bij katers voor dodelijke afloop wordt gewaarschuwd en niet voor poezen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:25

ja geld voor zover ik weet ook voor een poes. door het blaasgruis wordt de urineleider op den duur afgesloten daardoor kan de urine er niet meer uit daardoor loopt de blaas over gaat rihting de nieren en de nieren gaan het omzetten(dacht tot giftige)stoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:27

Wuis schreef:
Ik denk nog dagelijks aan Trendy (Mieb) en haar verhaaltje met jou foto's hangen nog steeds bij ons in de kantine..

Ik hoop toch echt ope en wonder, dat iemand haar in huis heeft genomen en dat jullie dat niet weten en daar op een gegeven moment wel achter komen, o.i.d. Verdrietig Ach gut

Ach gut

Ik kan het maar niet loslaten dat ze weg is... Ik vind het lief dat je nog steeds aan haar denkt, dat arme arme beestje Ziek

In mijn vakantie ben ik nog gebeld door Amivedi en mijn hele hart ging tekeer.... Maar ze wilden alleen weten of ze alweer terug was... Gelukkig staat ze nog steeds met foto op de site... en ik kijk om de zoveel dagen dierenasiels.com voor de afdeling Hoorn....

Ja ik heb ook al vele scenario's bedacht over Miebje...

- De ergste, ze is doodgegaan aan de blaasontsteking (als dat het was)
- Ze zwerft gewoon rond, dat zit namelijk wel in haar aard en ze weet goed te overleven
- Ze is opgevangen door iemand die nog niet met haar naar de dierenarts is geweest (onwaarschijnlijk)

Ik denk toch de eerste optie Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:28

ikke20 schreef:
ja geld voor zover ik weet ook voor een poes. door het blaasgruis wordt de urineleider op den duur afgesloten daardoor kan de urine er niet meer uit daardoor loopt de blaas over gaat rihting de nieren en de nieren gaan het omzetten(dacht tot giftige)stoffen.

Oke, dat heb ik dus nog nergens gelezen... Bedankt voor de informatie Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:27

Indeed schreef:
ikke20 schreef:

Oke, dat heb ik dus nog nergens gelezen... Bedankt voor de informatie Lachen

graag gedaan hoop voor je dat je haar nog terug vind. deze info heb ik via dierenartsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:41

Ik hoop ook voor je op een wonder.....Zon kat moet een speciaal voer, geldt ook voor poezen......En een speciale verzorging als zwerver zullen ze niet lang overleven.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:45

Mijn kat heeft dat en moet idd speciaal voer, anders is het gelijk mis. Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:53

Zover ik weet heeft een poes veel minder kans om dit te krijgen als een kater. Denk eerder dat ze gewoon een blaasontsteking heeft gehad.
De reden waarom het bij een kater sneller mis kan gaan is omdat de urineleider veel dunner is net als bij de mens. Wanneer een poes hier last van krijgt moet het gruis dus veel dikker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:56

Ik moet toch terugkomen op jullie negatieve berichten.

Ik ben vanavond bij de dierenarts geweest en zij heeft mij verteld dat poezen in principe niet doodgaan aan blaasontsteking of blaasgruis. Blaasgruis komt sowieso niet veel voor bij poezen en zoals de symptomen waren was het bijna 100% een ontsteking en daar gaat ze dus niet dood aan.

Er is hoop! Go jij! Go jij!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:16

Ja dat dacht ik ook. De urineweg bij een kater is veel nauwer waardoor de kans op een afsluiting door stenen veel groter is. Blaasontsteking ga je sowieso niet zo snel dood aan, je kunt er wel koort door krijgen en behoorlijk de weg kwijt zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en weet hoe je je voelt. ( mijn kater is ook weggelopen en de laatste keer dat hij gezien is een maand of 3 geleden had hij een wond op de kont, maar hij is inmiddels al dik 10 maanden weg ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:32

twinducklin schreef:
Ja dat dacht ik ook. De urineweg bij een kater is veel nauwer waardoor de kans op een afsluiting door stenen veel groter is. Blaasontsteking ga je sowieso niet zo snel dood aan, je kunt er wel koort door krijgen en behoorlijk de weg kwijt zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en weet hoe je je voelt. ( mijn kater is ook weggelopen en de laatste keer dat hij gezien is een maand of 3 geleden had hij een wond op de kont, maar hij is inmiddels al dik 10 maanden weg ).

Precies! Dat is mij dus ook verteld...

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben (logisch, maar toch). Ze is dus nu sinds eind maart weg, dat is nu ruim 8,5 maand...

Hoe is die van jou weggeraakt?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:35

Ik stuur je even een pm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:09

Niemand zal het interesseren, maar Miebje is nog steeds niet terug.

Zo zie je maar weer, een chip is geen garantie dat ze snel terugkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:31

Nee natuurlijk is het geen garantie lijkt me vrij logisch alleen is het eenb hulpmiddel mocht hij ergens gevonden worden.
Balen dat hij nog niet terug is.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:10

Indeed schreef:
Niemand zal het interesseren, maar Miebje is nog steeds niet terug.

Zo zie je maar weer, een chip is geen garantie dat ze snel terugkomen...

Wat sneu zeg! :(:)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:32

Het is zowel voor een poes als voor een kater dodelijk, alleen is de kans dat een poes het krijgt kleiner, vanwege de langere urinebuis.