mijn konijn is heel erg ziek. -haar hele ogen zitten dicht en zijn dik. -ze eet niet meer -niest erg -ademt erg zwaar -lusteloos.
dit heeft ze al een week, ben toen meteen met haar naar de dierenarts geweest en die heeft toen antibiotica meegeven voor 10 dagen, pijnstillers voor 5 dagen en zalf voor in haar ogen. ook heb ik een zak aanmaakvoer meegekregen om haar dwangvoer te geven.
maar sinds die week is het niet verbeterd. ook spuugt ze het voer steeds uit.
het is een vlaamse reus van ruim 6 kilo en ze is ongeveer 2 jaar.
ik weet dat ik het nog moet afwachten omdat ze nog aan de antibiotica is, maar herkent iemand dit? wat kan ik doen zodat ze zich misschien iets beter voelt?
Blijf haar dwangvoeren, en als je haar dwangvoerd en ze spuugt het uit geeft je de dwangvoer verkeerd. Stop zeker niet met de antobiotica, en als jet het niet vertrouwd bel dan ff de DA op.
Succes met je konijn. (zo als ik het hoor lijkt het wel op de ziekte dat snot heet)
Ik denk verkoudheid, of zoals dat bij konijnen heet 'Snot'. Ik denk dat de antibiotica wel moeten gaan werken en dat je verder moet afwachten. Dat ze het voer uit spuugt is geen goed teken, een konijn kan niet lang zonder voedsel..
nee ik stop zeker niet met de antibiotica, ik weet wel dat zo'n kuur afgemaakt moet worden. de dierenarts dacht aan een ziekte wat vooral jonge konijnen krijgen, omdat haar kont enzo ook opgezet waren, en ze had ook 40,7 koorts. maar omdat ze al 2 is en niet in contact is geweest met andere konijnen klopt het niet helemaal volgens de da.
Heb je je konijn laten inenten tegen myxomatose en VHS. Het klinkt namelijk als myxomatose. Bij snot blijven ze vaak gewoon aktief en eten ze nog goed.
Binnen, het enigste wat je kan doen tegen myxomatose is zorgen dat je de weerstand zo hoog mogelijk houd. Geef haar eachinaforce (is homeopathisch) en je moet haar idd dwangvoeren. Je hebt van science selecte ook dwangvoer. Voor informatie verder zou ik eens een kijkje gaan nemen op het konijnenforum.nl daar kunnen ze je vaak helpen. Ik zie dat je uit huizen komt, ik weet dat daar een uitbraak van myxomatose is. Ik zou zeker weer naar de DA gaan, die zou ook moeten constrateren dat het myxomatose is. Ze mag NU niet ingeent worden er tegen hoor. Trouwens als ze het overleeft zal ze het nooit meer krijgen.
Op de website van www.konijnen.nl vind je er informatie over (bij medisch en dan symptomen en ziekten).
heb haar net weer binnen gezet.. de dierenarts zei tegen mij dat ze best buiten kan als ze maar schaduw heeft. ik had haar de eerste dagen binnen , maar zag ook geen verschil, hoopte dat met wat frisse lucht het haar goed zou doen, niet dus. ze blijft dus nu voorlopig binnen.. is ook handiger met het dwangvoeren. ze heeft dwangvoer van critical care.
ik had me al geregistreerd bij het konijnenforum maar de bevestiging heb ik nog niet, zodra ik die heb zet ik daar me bericht neer..
heb op die site gekeken en die ziekte lijkt er echt sprekend op.. maar daar staat op dat de meeste binnen 12 uur overlijden, die van mij loopt er al een week mee dus hoop zo dat zij het wel overleeft! wat stom dat mijn dierenarts dan niet van die uitbraak weet zeg! ik ga er denk ik vanmiddag maar weer heen, hoop dat ze nog een ander middeltje ofzo voor haar hebben.
het is wel een erg sterk konijn dus hoop zo dat ze het overleeft!
Ik zou persoonlijk niet echt aan myx denken, omdat ze dus er al lange tijd mee rond loopt. Wel aan pasteurella gecombineerd met een longonsteking en eventueel abcessen oid. Pasteurella kan namelijk erg veel op myxamatose of VHD lijken, het mag dan ook niet verward worden. Ik zou zelf ook eens zilverwater proberen te bestellen op huisdierendokter.nl Hiermee heb ik en vele andere fokkers goeie resultaten. Doe dit wel naast antibiotica. Geef eventueel nog iets van protexin erbij oid, want antibiotica is niet alleen maargoed.
Oh, ik heb altijd begrepen dat er meerdere varianten van myxomatose zijn. eentje die heel snel verloopt en eentje die wel 2 weken kan duren. Op deze website staat dat sommige dieren er tijden lang mee door kunnen lopen.
Het zou ook idd snot met abcessen kunnen zijn, maar omdat in het gooi myxomatose heerst dacht ik daar als eerste aan.
En omdat de ogen opgeswollen zijn, dit zie je altijd bij myxomatose.
Bij http://www.konijnen.nl staat een lijst met konijnkundige dierenartsen. Want helaas weten heel veel dierenartsen niet veel over konijnen.
In het artikel staat ook dat de meeste tamme-konijnen langer leven met myxomatose dan wilde konijnen. Omdat ze vaak goed verzorgd worden (gedwang voert en antibiotica krijgen).
Let op dat ze ook water binnen krijgt. BIj het dwangvoeren kan je haar het beste in een handdoek rollen zodat ze niet makkelijk kan bewegen. Je brengt het spuitje net achter de voorste tanden. En dan langzaam spuiten.
Het kan soms snel gaan met konijnen, heb hier ook een voedster dood gehad, had 13 jongen, waarvan er nu nog eentje leeft, die ik nog steeds moet voeren met een spuitje, heb helaas dus ook kennis gemaakt met konijnenziektes...
Heb nu de rest van de konijnen laten enten tegen myxomatose en nog een andere ziekte...
@ Nikita_1995 Als je met KMR + Multimelk voed moetten toch wel de meeste konijntjes er door heen komen ?
Waarschijnlijk doordat de voedster al ziek was, waren er al 10 nijntjes doodgegaan de eerste dagen, ik had er toen nog 3 over toen de voedster na 10 dagen geboorte van de nijntjes dood ging, waarvan er 1 zeer klein was, die ging na een dag of vier dood, de voedster had dit nijntje ook een stuk huid op de rug afgebeten, misschien om haar kind te doden ?? Na een paar weken is toen het tweede nijntje doodgegaan en heb er nu dus nog eentje over...
De DA gaf me trouwens zeer weinig kans dat de nijntjes bij 10 dagen oud het met de fles zouden gaan overleven...
Heeey! Veel sterkte met het verlies van je konijn! Is altijd erg naar om mee te maken!
Ik denk persoonlijk wel aan myxomatose, aangezien deze symptomen niet typisch zijn voor pasteurella en myxomatose momenteel helaas heerst. Bij myxomatose zwelt alles op in en om het lichaam, dus de ogen, de keel (waardoor ze niet meer kon eten), de geslachtsdelen en ook de luchtwegen, waardoor ze zwaar gaan ademen. Je hebt inderdaad een snelle vorm van myxomatose, waarbij je konijn binnen 24 uur overlijdt, maar je hebt ook zwakkere versies van myxomatose, waarbij het diertje nog een paar dagen kan overleven of er zelfs van geneest! Dit is vaak het geval bij een ent-myxomatose.
Heel veel sterkte met het verlies van je lieve nijn! Ik weet maar al te goed hoe dat voelt.. Vorig jaar is mijn konijn een vreselijke dood gestorven.. Ik had em 6 jaar en het was echt m'n maatje. Ik kan er nog steeds een brok van in m'n keel krijgen als ik denk aan de manier waarop hij is dood gegaan...