Wat moet een schaap kosten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Wat moet een schaap kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 17:12

Misschien een rare titel, maar ik zit met een brandende vraag.

Eerst even mijn verhaal in het kort, anders word het niet gesnapt en krijg je een verkeerd beeld.

Als ik naar mijn verzorgpony's wilt moeten wij paar stukken land door van een ander, dan komen wij pas terecht op 'ons' stuk land.

Nu liepen er al maanden geleden een kudde schapen voor ons stuk land.Altijd kwam er 1 Lam bij ons het land in,sprong over de sloot.2 weken lang hebben wij dit Lam terug gezet bij de kudde schapen/lammen.

Dit hielp niet en Lam bleef terug komen, we hebben hem dus laten staan. Inmiddels is de kudde schapen over geweid ergens anders heen. Maar dit Lam bleef staan,en is tammer en tammer geworden, Inmiddels omgedoopt naar Ome Willem en Lam vind het hier geweldig vermaakt zich dus prima tussen de kudde paarden,krijgt eten en als er mensen zijn of onze hond rent en speelt hij hiermee.

Zetten wij dit Lam terug komt hij terug via de sloten. Geen goed idee dus.Tussen de paardjes is denk gezelliger.

Maar we wisten niet van wie het Lam was, hij staat hier wel leuk,maar wie is de eigenaar. Hij had geen oormerk nog niet geschoren oid.

Wezen rond vragen van wie hij was, naast ons land dus andere kant van slootje
stonden ook schapen+koeien.Gevraagt aan die man, 'nee was het antwoord,ik heb maar 4 schapen+2 lammeren. En die lopen hier.'

Volgende man,is dat Lam van jullie. 'Nee zegt die zoon,mijn pa mist er geen 1,
maar ik zal straks wel navragen' 5 minuten later komt hij terug, 'Lam blijkt wel van ons te zijn,hij wilt hem terug als ze overweide'

Nu heeft dit lam,inmiddels bijna volwassen schaap hier maanden gestaan,gegeten gedronken etc.Geen probleem voor mij hoor, maar nu moet hij terug.Hij is erg tam geworden en wilt dus niet terug. En als wij eerlijk moeten zijn,we zijn dol op dit schaap!

Nu willen wij hem met ze alle overkopen, maar wat kost zo'n schaap nou? Het is een rammetje(geen fokwaarde dus) geen oormerk(is dit verplicht?Zo ja kosten?) Hij brengt al ze schaapjes einde van de winter of eerder naar de slager. Alleen slachtwaarde betalen,of heeft hij meer recht?

Hebben wij nu het recht om dit schaapje te mogen kopen.En kan hij wel bewijzen dat hij van hem is.
Ze hebben geen oormerken.Dus wel of geen rechten?

Al met al een heel verhaal. Hoop dat hier nog wat schapenkenners zijn, en mij dus antwoord kunnen geven.

Groetjes.

CM_

Re: Wat moet een schaap kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:16

ik weet zo de slachtprijs van een schaap niet,
maar momenteel zal die laag liggen ivm mkz in engeland,
ik denk alleen dat die man geen poot heeft om op te staan, want idd geen oormerk.
ik weet niet hoe de regels zijn als je een schaap hebt wat betrefd ubn aanvragen,dat zou je bij het ministerie van landbouw even moeten vragen.
die kun je telefonisch gewoon bellen.
en de slachtprijs van een schaap zou je moeten vragen aan een slager, moet je alleen even zoeken welke slachterij ook schapen slacht, veelal zijn dit islamitische slagerijen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:17

Een slachtschaap kost ongeveer 75 euro. Ik denk dat de eigenaar hem daarvoor ook wel aan jullie zal willen verkopen.

Zorg er wel voor dat je hem ontwormt als je hem koopt.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:21

Ome willem moet blijven Verdrietig
Hij hoort gewoon bij de kudde nu Ja
Ik hoop dat we hem kunnen kopen ! Haha!

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:29

Misschien heb je hier wat aan. http://schapen.startpagina.nl/

Als de ram van je buurman is zal hij 'm moeten registreren en dus nummeren, je zou kunnen proberen of je de ram dan kunt overkopen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:32

Als je kan bewijzen dat jij het lam de afgelopen máánden hebt verzorgd, is hij wettelijk zelfs van jou. Nagelbijten / Gniffelen Maar dan moet je wel met grove bewijzen komen, en aangezien je waarschijnlijk geen bonnetjes van schapenvoer, schapendekens, schapenstalhuur, schapenverzekering en wat al niet meer hebt, denk ik niet dat je daar wat aan hebt.

Schapenprijs weet ik verder niet, maar heel veel zal het niet wezen Knipoog

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:34

Bromfiets,Heeft hij eigelijk wel recht op dit schaap?Het schaap is niet geoormerkt,dus wie zegt dat deze schaap van hem daadwerkelijk is?

Mirel,Hij heeft al ze schapen/lammeren nog niet geoormerkt.Dus wat hij ervoor plan mee is weten we niet.Ze zoon zegt slager,naar mijn wetende moeten lammeren/schapen gelijk binnen 3 dagen na geboorte geoormerkt worden..

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:43

Geoormerkt worden hoeft niet persee na 3 dagen.. net voordat ze naar de slacht gaan kunnen ze ook nog geoormerkt worden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:47

Meliaforever schreef:
Bromfiets,Heeft hij eigelijk wel recht op dit schaap?Het schaap is niet geoormerkt,dus wie zegt dat deze schaap van hem daadwerkelijk is?

Mirel,Hij heeft al ze schapen/lammeren nog niet geoormerkt.Dus wat hij ervoor plan mee is weten we niet.Ze zoon zegt slager,naar mijn wetende moeten lammeren/schapen gelijk binnen 3 dagen na geboorte geoormerkt worden..

Of hij er nog recht op heeft weet ik niet zeker. Waarschijnlijk wel, omdat je niet gemeld hebt dat hij steeds ontsnapte en er dus ook niks tegen kon doen om het te voorkomen.

Maar ik zou het niet eens gaan uitzoeken en gewoon geld bieden, dan zijn beide partijen blij. Anders zou je nog wel eens in een ruzie kunnen belanden waarin hij jou beticht van diefstal en jij hem van nalatigheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:57

Denk er wel heel goed over na, want een volwassen ram, die tam is, kan als hij geslachtsrijp wordt behoorlijk gevaarlijk worden. Juist omdat hij tam is, kan je hem niet wegjagen en als hij aanvalt, kan hij je behoorlijk goed raken/kraken met zijn kop.

Ik heb in het verleden ook geregeld mijn potlammeren (rammetjes) gered van de slacht, echter als ze volwassen waren, moesten ze uiteindelijk toch nog weg, omdat ze te gevaarlijk werden. Helaas.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:02

wat janouk hier boven zegt is precies het eerste wat in me opkwam na het lezen van jullie verhaal.
een tamme ram kan echt heel erg lastig worden.
(en vergeten jullie de kosten van ontwormen, oormerk enz. enz. niet)
als het allemaal lukt veel plezier met jullie ome willem

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:10

Geslachtsrijpe rammen kunnen levensgevaarlijk zijn. Als je hem toch wil kopen zou je hem kunnen laten castreren. Dat helpt wellicht.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:59

Dat volwassen rammetjes zo konden zijn wist ik niet, Wij hebben hier echter nog nooit een schaap gehad. Deze is bij toeval gekomen en gebleven.

Bromfiets,Uiteraad ga ik na vragen wat hij er voor wilt, ik ga niet moeilijk doen of geheibel trekken.
Maar omdat wij pas 2 dagen geleden gevraagt hebben of dit schaap van hun was.En er toen pas mee kwamen.

Hij miste het schaap wel,en hij loopt hier wel 4x per dag langs/over ons land en ziet ook schaap staan met ze weiland te onderhouden.Ook ons ziet hij meerderen malen per dag.Maar nooit heeft hij een woord over dit schaap gezegt. Desondanks dat wij regelmatig staan te praten.

Janouk,ik zal dit zeker onthouden.Maar bestaat er geen mogelijkheid om ze horens(ze beginnen al te groeien) af te zagen oid?Ik ben dus echt schaapdoms met dit soort dingen Haha!

Draaakje,uiteraad vergeten wij dit niet.Hij eet nu al mee, en uiteraad zullen hems hoeven ook gedaan moeten worden. 2x per jaar ze vacht scheren etc.En oormerk ja dat weten we. En die zal die nog snel moeten hebben ook.Als straks mkz uitbreekt.

Yrrah,dat is inderdaad ook nog een idee,als hij echt gevaarlijk word kunnen we hem dus altijd nog casteren.

We zitten hier nog te dubben, hij is leuk,dat hij wat geld kost maakt niks uit. Waar er 6 paarden kunnen eten kan er best een schaap bij.

Maar kan een schaap wel 24/7 per jaar buiten blijven, zonder schuilstal? en als hij gevaarlijk word,helpt casteren dan daadwerkelijk? en wat zijn daar de kosten van?

Wie heeft er nog meer een schaap, en kan ons wat meer vertellen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:13

Wij hebben moeder en dochterschaap lopen. Haha!

Niet alle schapensoorten krijgen hoorns. Anders zou je ze nu al door de dierenarts uit kunnen laten pitten of branden. (Eén van die twee dingen mag niet meer, maar dat weet de dierenarts wel) Hoewel ze zonder hoorns nog steeds flinke kopstoten uit kunnen delen hoor....
Als je hem laat castreren zou ik dat zo snel mogelijk laten doen. Rond deze tijd heb je niet zo veel last van vliegen en als het kouder wordt kun je niet zo makkelijk koelen, als dat nodig mocht zijn. Het castreren zal ongeveer 40 tot 60 euro zijn.
En voor de hoeven kun je een speciaal tangetje aan je dierenarts vragen, die zijn heel makkelijk.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 22:18

Bromfiets,hebben jullie ook de schapen 24/7 buiten staan zonder te kunnen schuilen?
de horens zijn er al wel,zijn denk nu zo 4 cm ofso.
Ik ga morgen eens langs wat hij voor het schaap wilt.Ik ga echter niet meer als 75 euro voor zo'n schaap neertellen voor de hobby,om hem bij de slager vandaan te houden.

Hier al een beetje zichtbaar, is 2,5 week geleden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PGX84JLP.jpg

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:28

Texelaar Vingers aflikken

Wij hebben een "dierenparkje" met twee schapen, drie geitjes en een stel kippen. We hebben zo'n kinderspeelhuisje als schuilstalletje, maar de schapen liggen meestal in de ren van het kippenhok.

Ze hebben weinig last van regen en kou als ze niet in de trek staan. Als je dus bomen om de wei hebt of zelfs maar twee schuttingplaten die gehoekt tegen elkaar aanstaan, hebben ze al een plekje om windstil te liggen.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:12

Eas_Mon schreef:
Geoormerkt worden hoeft niet persee na 3 dagen.. net voordat ze naar de slacht gaan kunnen ze ook nog geoormerkt worden.

Dat klopt maar als ze een controle komen houden heb je grote kans dat je dan een boete krijgt, want ze moeten binnen een bepaalde tijd een geoormerkt zijn. Volgens mij kun je dat ook op internet vinden. Ik dacht dat er een week voor stond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 00:13

[LZP] > [BB]

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:32

Momenteel is de slachtprijs denk ik zelfs nog lager ivm blauwtong.
De boer waar mijn paardje staat heeft ook al problemen met zijn lammeren, ze mogen niet weg. En leveren daarnaast dus ook geen droppie meer op.

Een ram verkopen ze het liefst zo jong mogelijk, dan is het vlees tenminste nog een beetje te kanen.

Met oudere rammen moet je idd oppassen, maar vaak is dat wel wanneer ze vrouwtjes ruiken...
Houd er rekening mee dat een volwassen schaap je makkelijk een been kan breken!! Je zou niet de eerste zijn.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:53

ik heb net een paar dagen geleden 2 ooitjes gekocht voor 60 euro per stuk.....