Wat voor kat of hond in deze situatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Wat voor kat of hond in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 18:17

Misschien kunnen jullie me wat adviseren.

Van huis uit hebben we altijd katten gehad. Ik woon nu alleen, in een huis in het centrum met een patio (= volledig ommuurde) tuin. Ik heb een baan van 40 uur, en geen huisgenoten oid.

Inmiddels zou ik wel graag een huisdier willen. Nu vraag ik me af, voor een hondje, moet je daar sowiezo mee uit tussen de middag? Dat zou dan dus afvallen. Of ik zou hem overdag in de tuin moeten doen (met hok ofzo).

Voor katten: ik ben vrij weinig thuis, is het dan beter om er twee te nemen? En mijn tuin is wel ommuurd, maar ook begroeid met klimop. Zouden ze daar dan uitklimmen?

Iemand nog andere dingen om aan te denken of slimme tips?

Pistasche

Re: Wat voor kat of hond in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:19

Als je niet veel tijd hebt zal ik er niet aan beginnen en vooral niet aan een hond

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:19

een hond moet je zeker niet aan beginnen, een hond moet minimaal 3x per dag uit, MINIMAAL sochtends een flink stuk , smiddags een stuk en savonds een stuk.

Katten hebben iets mindr last van alleen zijn voor zover ik weet ..
die hoeven niet perse een vriendje, als ze ook met andere katten uit de buurt kunnen? als je je kat alleen binnen je tuin wil, dan zou je idd beter een tweede kat erbijkunnen nemen;)

gr

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:37

Ik zou in ieder geval geen hond nemen...
Veel katten kunnen best alleen. Ga eens bij een asiel langs. Daar zitten veel katten op een nieuw thuis te wachten. Ook katten die om wat voor reden dan ook niet met andere katten kunnen. Ik denk niet dat een kat tegen klimop omhoog klimt, dus jouw tuin klink perfect voor een kat Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:03

net als wat anderen zeggen doe liever geen hond.. je kent het wel veel uitlaten en aandacht enz.

een kat is niet zo snel eenzaam en kan daarom ook best snel alleen thuis zijn.. Lachen

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:06

een kat; een kat heeft een kattenbak...die kun je van kleins af alleen thuis laten...

een hond daar integen moet je eerst zindelijk maken enz...
wij laten nu onze hond ook soms 1 hele dag gwn thuis als we eens allemaal weg zijn ofzo,en doet niks in huis ;maar dat is omdat we toen we hem als pup kochte genoeg tijd voor hadde...

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:09

Ik vind een hond in die situatie echt "Not Done"
Katten kan wel, ik zou dan idd proberen voor twee. Hebben ze wat aanspraak aan elkaar.
Of ze de tuin uit komen.. geen idee... zal ook aan de kat zelf liggen denk ik. maar een echte onderzoekende kat zal je dan ook heeeeel moeilijk binnen houden denk ik.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:37

Ik zou als je weinig thuis bent geen huisideren nemen ook geen kat
Je bent niet veel thuis, als er wat gebeurd ben je er niet voor ze!

Katten willen naar buiten kunnen dus zou je ook een (elektrisch) kattenluik moeten nemen.

Ik denk dat je beter geen hond/kat of ander dier moet nemen tot je meer tijd hebt Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:38

Emike schreef:
een kat; een kat heeft een kattenbak...die kun je van kleins af alleen thuis laten...

een hond daar integen moet je eerst zindelijk maken enz...
wij laten nu onze hond ook soms 1 hele dag gwn thuis als we eens allemaal weg zijn ofzo,en doet niks in huis ;maar dat is omdat we toen we hem als pup kochte genoeg tijd voor hadde...

Katten moet je ook leren poepen op de kattenbak, leren dat ze uit de gordijnen blijven, en zorgen dat ze niet de meubels verwoesten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:40

katten klimmen er zo uit hoor Knipoog ook met klimop tegen de muur
dus misschien een net boven je tuin spannen of een ren maken

neem er dan wel twee, zodat ze elkaar bezig kunnen houden

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:47

Katten zijn echt goede klimmers. 1 van onze katten klimt over een hek dat redelijk hoog is en waar prikkeldraad ect. bovenaan zit (het is het hek van de militaire kazerne).

Als het hek echt glad is dan moet het kunnen, denk ik.

Maargoed, ik zou niet beginnen aan een hond (absolúút niet). En als je al een kat wil, neem er dan 2. Misschien kun je 2 volwassen katten uit het asiel oid. nemen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:49

de beste oplossing is een konijn of hond. een kat zou ik niet in het centrum laten lopen. een hond ook niet.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:56

@Jolanda : Een hond Verward

Edit : Oow ik dacht al Vork , maakt trouwens niet uit was maar foutje Knipoog
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 01-09-07 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:58

ik bedoelde cavia. sorry mijn excuses.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:59

Ik woon zelf op drie hoog op een flat en wilde ook graag een huisdier. Ik ga gewoon naar school en naar mijn paard dus ik ben best veel weg, daarom vond ik een hond niet kunnen. Die hebben toch echt wel veel beweging nodig. (ja, ze moeten tussen de middag echt uit. 8 uur achter elkaar alleen thuis is wel heel erg lang zeker als dat structureel zou zijn) Ik heb ervoor gekozen een volwassen kat te nemen omdat ik dacht dat de zorg en opvoeding van een klein katje te veel tijd en aandacht zou kosten. In mei dit jaar kon ik 2 katten overnemen van iemand en ik ben er nog steeds heel blij mee. De katten vinden het ook prima bij mij, dat merk je echt. Ze kunnen niet naar buiten, maar zijn dit ook niet gewend en hebben er naar mijn idee ook niet echt behoefte aan. Ik laat soms de deur van mijn app open staan als ik beneden de post ga halen zodat ze in de portiek kunnen, maar dat doen ze nooit. Ze komen niet verder dan de mat, de rest vinden ze eng.
MAAR... ik had voordat ik deze katten kreeg een andere kat gehad. Deze vond het echt niet leuk bij mij. Ze mauwde de hele tijd, krabde aan de deur, hing in de gordijnen etc. Werd echt een ongelukkig katje. Nu is zij bij mijn ouders waar ze wel naar buiten kan en daar leefde ze helemaal op.
Een kat kan dus wel, maar ik zou dan wel een kat nemen waarvan je het verleden kent (een die altijd al binnen heeft gezeten/weinig ruimte heeft gehad) of een kat met een heel erg rustig karakter. Een jong katje kan nog helemaal aan jou en de situatie wennen maar daar komt wel weer meer opvoeding/zorg bij kijken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:03

Ik vind niet dat jee een kat moet 'opsluiten' ook al heeft hij dat in zijn verleden gehad dan zou ik het juist niet doen dat beestje verdiend vrijheid.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:05

Pistasche schreef:
Ik zou als je weinig thuis bent geen huisideren nemen ook geen kat
Je bent niet veel thuis, als er wat gebeurd ben je er niet voor ze!

Katten willen naar buiten kunnen dus zou je ook een (elektrisch) kattenluik moeten nemen.

Ik denk dat je beter geen hond/kat of ander dier moet nemen tot je meer tijd hebt Knipoog

onze katten mogen niet meer naar buiten Tong uitsteken maar katten hebben je idd nodig als er wat met ze gebeurt Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:13

Dan zou ik voor een (ras)kat gaan. Liefst van kitten af aan zodat ze in jou leefstijl groeien. Waarom ik met name raskat zeg is dat vooral de huis-tuin en keukenkatten (europeese korthaar) vaker de neiging hebben om naar buiten te gaan om o.a te jagen en als ze dan binnen zitten de boel gaan slopen. Bij raskatten is dat toch veel minder.

Over je tuin. Ik zou er dan voor de zekerheid een schrikdraadje over spannen. Dan weet je zeker dat ze de tuin niet uit komen. Ook al is zit er een muur om, katten kunnen je altijd weer verbazen met hun kunsten.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:14

nog een tip hih

je kan ook schrik draad scheer naar binnen laten komen net als bij gevangenissen dit had mijn tante ook en dit hielp een heel eind daar kwamen ze namelijk (ij haar) niet over heen Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:19

Een hond past niet in deze situatie, een kat wel. Je kunt eventueel de tuin zo ''verbouwen'' dat de kat er niet meer uitkan. Je schrijft dat je in het centrum woont, en je moet er toch niet aan denken dat je kat onder een auto loopt...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 20:22

Pistasche schreef:
Ik vind niet dat jee een kat moet 'opsluiten' ook al heeft hij dat in zijn verleden gehad dan zou ik het juist niet doen dat beestje verdiend vrijheid.

de onze zijn altijd buiten geweest maar mogen nu niet meer naar buiten.. al bijna 2 jaar niet meer Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:31

Dat kan maar iedereen heeft zo zijn mening Lachen

Als jullie je daarbij fijn voelen moet je dat vooral doen, ik voel me daar niet fijn bij dus doe ik dat niet.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:50

nee oke ik vind het ook niet leuk maar om het half jaar een nieuwe kat aanschaffen is ook niet leuk Knipoog er zijn bij mij 2 van een half jaartje oud een half jaar achter elkaar aan dood gereden dus daarom zitten ze ook binnen.. ze hebben er geen last van ze mogen hier de gangen door rennen de bank bijna als speel paal gebruiken en bijna overal op klimmen Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:27

Daarom, als ze bij jou alsnog de ruimte hebben is dat super!
Onze kat gaat graag naar buiten en het is hier gelukkig minder gevaarlijk, binnen hebben wij gewoon net iets te weinig ruimte om haar binnen te houden.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:40

dan is het ook beter om de kat gewoon zijn gang te laten gaan Knipoog bij ons is het ook niet echt gevaarlijk (rijden niet veel auto's) maar wat er rijd rijd onoemelijk hard en als er dan een kat voor langs gaat dan heb je een probleem.. maar gelukkig zijn deze er nog Haha!