hond agressief naar andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

hond agressief naar andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 23:36

Mijn vader heeft 2 jack russels. 1 van 1,5 jaar oud (kimmie) en 1 van 7 jaar (monza). Kimmie wil erg graag dominant zijn tegen monza en loopt heel de dag tegen haar te grommen. Op zich is dit nog niet zo'n ramp, maar 1 keer in de zoveel tijd komt het tot vechten en monza heeft veel sterke kaken als kimmie en elke keer ligt kimmie flink open en heeft monza bijna niks. Het gaat nu al zeker een half jaar zo en we hebben het eigelijk een beetje afgewacht of het misschien over ging als kimmie wat ouder zou zijn. Maar nu is ze inmiddels 1,5 en het is nog net zo erg en we zijn erg bang dat monza er binnenkort echt genoeg van heeft en dat het slecht met kimmie afloopt. Mijn vader heeft nu besloten om haar weg te doen naar mensen die geen andere honden hebben, maar eigelijk vinden we dit erg jammer omdat het voor de rest een hele leuke hond is. Dus hier nog een laatste poging of iemand de gouden tip heeft om dit op te lossen, want we weten zelf echt niet wat te doen. Ja we weten wel dat je het ze eigelijk uit moet laten vechten, maar dat durven we dus niet aan om de reden die ik hierboven al aan gaf.

baroen

Re: hond agressief naar andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 01:09

uit laten vechten tussen twee terrier teven is absoluut geen oplossing, je zegt het zelf al, schade en wellicht dan wel meer als alleen schade.

tja Kimmie is 1,5, is volwassen geworden en wil overduidelijk de leiderspositie hebben, Monza wil die plek niet opgeven, dit is een heel lastig probleem, als je er mee wilt omgaan, zul je ook heel goed naar jullie eigen gedrag tegenover de honden moeten kijken, dus de ranghoogste ( en dat is dus niet automatisch de oudste) steunen. heel goed op kleine signalen letten en vrij snel corrigeren als de dames bij wijze van spreke elkaar alleen maar aankijken.

je moet dit kunnen en willen, anders is herplaatsen echt de enige optie, 7 is nog niet echt oud voor een terrier, dus de kans dat monza eerdaags denkt, oke oke, ik taai wel af, is niet zo groot. ze kunnen elkaar vermoorden als het echt uit de hand loopt, zullen niet de eerste terrier teven zijn bij wie dat gebeurt, dus wees wijs en kijk naar jullie eigen kunnen en kies iig voor de veiligheid van beide dames Knipoog

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 08:47

dankje voor je reactie. Naar aanleiding van jou verhaal zal kimmie toch echt weg moeten. Ik vraag me af of het voor de honden leuk zal zijn als we ze constant moeten corrigeren en monza is ook erg bang voor kimmie. Dus ik denk dat ze allebei beter af zijn als kimmie een nieuw baasje krijgt. Jammer maar helaas.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:47

Zoals mijn voorganger al zei: Kimmie is de nieuwe leider geworden, en Monza is een stukje gedaald op de 'roedelladder'.
Bevestigen jullie Kimmie wel in haar nieuwe positie als leider van de twee? Dat betekend dus dat Kimmie altijd eerst komt, en Monza daarna. Eerst Kimmie een koekje, eerst Kimmie een aai. Als je thuiskomt, word Kimmie het eerste begroet.
Doen jullie dit NIET, dan ziet Kimmie dat dus als voortrekkerij; Monza word als hogere behandeld, en dat pikt ze niet. ZIJ is immers NU de hoogste. Dat leid dus tot vechtpartijen.

Honden moeten echt toegestaan worden om zélf de verhoudingen uit te maken, de baas (de Alpha, dus) hoeft dit daarna alleen maar te bevestigen. De verkeerde hond in de verkeerde rol bevestigen gaat altijd fout.

Citaat:
heel goed op kleine signalen letten en vrij snel corrigeren als de dames bij wijze van spreke elkaar alleen maar aankijken.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik laat mijn heren zélf het uitzoeken. Op die manier is het het snelste voorbij en is de kans op hevige vechtpartijen minder groot. Reuen onderling zijn sowieso minder heftig dan teven onderling, maar als ze nooit de kans krijgen het onderling uit te maken, zal dit blijven broeien.

Kimmie is met 1,5 jaar volwassen aan het worden, en dat versterkt haar drang om te stijgen in de rangorde. Het is dus ook een fase waar ze door moet.

Twee terrierteven is inderdaad een heftige combi, maar dat hoeft niet per definitie fout te gaan; mijn vriendin heeft twee jackies die ook deze fase doormoesten. Ze heeft éénmaal het bloed op de muren gehad, omdat de jongste de oudste in het oor beet...
Maar zij heeft ook de dames zélf hun rangorde laten bepalen. Na een paar weekjes was het helemaal over, en de incidenten zijn, achteraf gezien, best meegevallen.

Mocht je het desondanks écht niet vertrouwen, dan kan je Kimmie inderdaad het beste herplaatsen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:52

Hier thuis was dit net hetzelfde probleem.
Wij hebben vier honden, een labrador, een stafford, een spaniel en een bastaard.
Honden bepalen zelf hun rangorde, daar kunnen wij niet over beslissen, maar wat we wel kunnen doen is voor wat meer vrede zorgen.
Zoals Nakisha zegt, moeten jullie bevestigen wie de alpha-leider is.
Zoniet zal het vaak vechten worden.
Het is natuurlijk moeilijk om het eerste hondje (en tevens het oudste) op de tweede plek te moeten zetten, maar dat is nu eenmaal het enige wat jullie er aan kunnen verhelpen.
Tevens vind ik het ook niet slim om twee teven te nemen, het kan goed gaan, maar de kans is klein.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:16

Nakisha schreef:
Zoals mijn voorganger al zei: Kimmie is de nieuwe leider geworden, en Monza is een stukje gedaald op de 'roedelladder'.
Bevestigen jullie Kimmie wel in haar nieuwe positie als leider van de twee? Dat betekend dus dat Kimmie altijd eerst komt, en Monza daarna. Eerst Kimmie een koekje, eerst Kimmie een aai. Als je thuiskomt, word Kimmie het eerste begroet.
Doen jullie dit NIET, dan ziet Kimmie dat dus als voortrekkerij; Monza word als hogere behandeld, en dat pikt ze niet. ZIJ is immers NU de hoogste. Dat leid dus tot vechtpartijen.

Honden moeten echt toegestaan worden om zélf de verhoudingen uit te maken, de baas (de Alpha, dus) hoeft dit daarna alleen maar te bevestigen. De verkeerde hond in de verkeerde rol bevestigen gaat altijd fout.

Citaat:
heel goed op kleine signalen letten en vrij snel corrigeren als de dames bij wijze van spreke elkaar alleen maar aankijken.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik laat mijn heren zélf het uitzoeken. Op die manier is het het snelste voorbij en is de kans op hevige vechtpartijen minder groot. Reuen onderling zijn sowieso minder heftig dan teven onderling, maar als ze nooit de kans krijgen het onderling uit te maken, zal dit blijven broeien.

Kimmie is met 1,5 jaar volwassen aan het worden, en dat versterkt haar drang om te stijgen in de rangorde. Het is dus ook een fase waar ze door moet.

Twee terrierteven is inderdaad een heftige combi, maar dat hoeft niet per definitie fout te gaan; mijn vriendin heeft twee jackies die ook deze fase doormoesten. Ze heeft éénmaal het bloed op de muren gehad, omdat de jongste de oudste in het oor beet...
Maar zij heeft ook de dames zélf hun rangorde laten bepalen. Na een paar weekjes was het helemaal over, en de incidenten zijn, achteraf gezien, best meegevallen.

Mocht je het desondanks écht niet vertrouwen, dan kan je Kimmie inderdaad het beste herplaatsen.

ik heb zelf 6 jack russell terriers in huis, 4 teven en 2 reuen, dus ik weet waar ik over praat Knipoog
wat betreft dat corrigeren? dat heet iets voor zijn, ik heb het er ook niet over dat er dan forse straffen uitgedeeld worden, maar wel dat je de honden leest en niet laat klappen, dat is heel essentieel tussen teven en al helemaal terrier teven, er valt nl weinig uit te maken in deze fase, kimmie wil hogerop, Monza wil die plek niet afstaan, strijd dus, die tussen 2 teven af kan lopen met een dramatisch gevolg, mijn honden hebben een prima onderlinge verstandhouding en rangorde, maar er zijn dingen waar ik bepaal hoever er gegaan word, simpelweg omdat ik weet wat fixeren op elkaar en om elkaar heen draaien tot gevolg kan hebben, dit gaat hier voornl om 2 teven, moeder en dochter, 1 van 7 en 1 van 5, dus beide sterke teven. mijn twee heren? die laat ik veel meer zelf bepalen, ook de andere teven zijn minder explosief en hebben daar meer krediet in, mijn twee oudste teven dus niet, en daar bepaal ik dus bij hoever het gaat.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:11

Ik zie dat ik het verhaal ook verkeerd heb gelezen... ik dacht dat MONZA degene was die gewond uit de strijd kwam, ipv. Kimmie...

Ik twijfel ook absoluut niet aan je kennis, jackies zijn zeker speciale hondjes en hebben echt een gebruiksaanwijzing. Lachen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 00:24

2 teven bijelkaar is zowiezo geen goede match, teven zullen vechten tot er flink bloed vloeit en ze zijn beide nog jong en wat ik begrijp is er 1 van de teven flink de macht aan het opeisen en de andere geeft niet zomaar op.
Ik zou inderdaad 1 van de 2 herplaatsen...en er een leuke reu bijnemen.