waarom doet ze dit??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

waarom doet ze dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:59

ik heb een kat, ik heb haar al 5 jaar, zij heeft een ''hekel'' aan mij geloof ik.
als ik haar aai krijg ik als ik te lang aai een haal.
ze gromt nogal naar mij.

en ja nog ben ik eigenlijk best gek met haar, ik heb haar al 5 jaar, soms denk ik dat het voor haar wel eens beter is om naar een baasje te gaan die ZIJ wel mag maar ach, we rooien het wel....

nu het probleem, deze dame WAS altijd zindelijk maar sinds ik een jonge zwerfkat in huis heb is het helemaal mis, madam van 5 jaar pist en poept overal, en geloof me, dat is niet fijn.

doet ze dit om die nieuwe kat?
en hoe leer ik haar dit zo snel mogelijk weer af?
ze doet het ook gewoon in mijn zicht en dan zet ik haar wel op de kattenbak maar ik was er heilig van overtuigd dat die tijd voorbij zou zijn (kittens gehad Knipoog).

is er ook iets wat ik kan neerspuiten (iets wat ze niet fijn vinden?) zodat ze niet meer haar behoefte doet waar het niet mag?

Vork

Zammie

Re: waarom doet ze dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:07

Hoi,
je kat is duidelijk aan het duidelijk maken dat het haar terrein is. Zal wel beter worden, maar wat je kunt doen is op de plekken waar ze haar behoefte doet peper heenstrooien. Ze snuffelen altijd voordat ze wat gaan doen en ze hebben een hekel aan peper (gewoon uit een potje) en over dat andere "hekel" probleem. heeft ze dit altijd al gedaan? dan denk ik dat je er weinig aan kunt doen. Het is en blijft nu eenmaal een dier en dan zou je dus al moeten gaan straffen en dat zou ik dus niet doen, wel een keer m'n stem verheffen als ze dat doet en duidelijk maken dat je het er niet mee eens bent, maar verder? Geen idee. hem zelf altijd katten gehad en de een is aanhankelijker als de ander, kun je weinig aan doen. Is het karakter.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 15:33

peper, oke, handig om te weten!!!
grommen verhef ik inderdaad mijn stem een beetje bij en ik laat haar zoveel mogelijk haar eigen gang gaan.
ben net thuis en ze heeft al weer een verassing achtergelaten, zucht Knipoog
thnx voor de tips Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:32

Komt ze zelf naar je toe als je haar aandacht geeft? Als dit niet het geval is zou ik haar een tijdje negeren totdat ze naar je toe komt om aandacht. Haar even een korte aai geven en verder gaan waar je mee bezig was. Rechtstreeks in de ogen van je kat kijken kan ook agressie opwekken. Als ik naar mijn kat kijk knipper ik altijd (overdreven) langzaam met mijn ogen. Katten doen dat ook tegen elkaar als ze duidelijk willen maken dat ze geen zin hebben in ruzie. Verder zou ik meteen ophouden met aaien als ze je krabt (alhoewel je dat ook doet neem ik aan), en haar meteen negeren.

Wat betreft het onzindelijk zijn. Dat heeft denk ik wel te maken met de nieuwkomer. Nieuwe situaties kunnen voor katten heel beangstigend zijn. Verder zou ik er een kattenbak bij nemen. Het kan zijn dat ze gewoon geen zin heeft om op een bak te zitten waar de andere kat zijn behoefte ook in doet.
Kan je kat ook naar buiten toe? Sommige katten vinden het heerlijk om buiten hun energie (en behoeften) kwijt te kunnen en zijn dan binnen heerlijk relaxed.
Succes ermee in ieder geval Knipoog

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:40

Je kan "mispoes"' bij een dierenzaak krijgen. Dit spul spuit je op die bepaalde plekken waar zij haar behoefte doet. Voor hun een rotlucht, ik vind het wel lekker fris ruiken. Zoals al eerder gezegd, doet ze dit door de nieuwkomer. Ik denk dat je dan je hele kamer in moet spuiten wil het helpen, ze zal wel een ander plekje zoeken om kenbaar te maken dat zij daar ook woont.

Succes in ieder geval!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 21:16

nou ze is eigenlijk altijd buiten, was ik vergeten te vertellen.
maar ze heeft nu zeg maar rust nodig omdat ze last heeft van haar pootje!!
deze tips helpen me wel, zie het nl. soms echt niet meer met haar zitten Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:37

Ja, dat heb je met katten. Ze zijn eigenzinnig en gaan hun eigen weg Haha! onze poes Pluis is al 17 en is met "pensioen". heeft ook haar dingetjes, maar hoop dat ze nog lang bij ons mag zijn. Dat vindt ik zelf het leuke van katten, dat ze gewoon zo zijn zoals ze zijn. Geen 1 is gelijk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 23:16

nee idd, ik ben ook wel gek op haar hoe ze is Lachen alleen soms is het jammer, dan denk ik wel eens, doe ik iets niet goed, maar het is de aard van het beestje Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:26

Was nog vergeten te zeggen in mijn Pluisverhaal dat zei echt geen andere kat of hond in de buurt wil hebben. Heb het jaren terug ook geprobeerd en ze heeft al die tijd de andere kat genegeerd, wilde er echt niets mee. Helaas is deze poes overleden, maar heb toen toch maar besloten om geen andere erbij te nemen.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 08:02

Ik wil ook nog even zeggen dat alle tips omtrent de stinkende poedertjes en dergelijke natuurlijk heel goed bedacht zijn. Maar daarmee haal je de oorzaak van haar onzindelijkheid natuurlijk niet weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 10:05

loveyoutoo schreef:
Ik wil ook nog even zeggen dat alle tips omtrent de stinkende poedertjes en dergelijke natuurlijk heel goed bedacht zijn. Maar daarmee haal je de oorzaak van haar onzindelijkheid natuurlijk niet weg!

Precies, en de oorzaak is hoogstwaarschijnlijk die andere kat.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 11:29

tja, daar zal ze zich dan maar overheen moeten zetten...
begrijp wel dat dat haar probleem is maar ja, die kat was vel over been en knapt net wat op.

maar madam b.itch is alweer buiten Knipoog
en dan gaat het ook wel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:49

_MelloW_ schreef:
begrijp wel dat dat haar probleem is maar ja, die kat was vel over been en knapt net wat op.

Zo werkt dat helaas niet bij dieren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:04

loveyoutoo schreef:
Komt ze zelf naar je toe als je haar aandacht geeft? Als dit niet het geval is zou ik haar een tijdje negeren totdat ze naar je toe komt om aandacht. Haar even een korte aai geven en verder gaan waar je mee bezig was.

Vind ik in deze situatie niet zo'n goede tip. Er is concurrentie en ze reageert duidelijk niet op haat gemak, als ze opeens onzindelijk wordt. Dus ik denk dat ik haar juist een beetje extra aandacht zou geven en haar wat zou verwennen, zodat ze zich niet afgeschoven voelt.

Je andere tips vind ik wel goed. Knipoog

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:44

Wuis schreef:
_MelloW_ schreef:

Zo werkt dat helaas niet bij dieren.

nee klopt, was een erg kortzichtige reactie Knipoog
was meer een geintje Knipoog
beetje boers Vork

maar zodra ze gewoon buiten is is het prima hoor Knipoog dan gaat het ook hartstikke goed, maar het was omdat ze binnen moest blijven om haar pootje.
ik wil gewoon het beste voor alle katten Knipoog

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 12:45

soesita schreef:
loveyoutoo schreef:
Komt ze zelf naar je toe als je haar aandacht geeft? Als dit niet het geval is zou ik haar een tijdje negeren totdat ze naar je toe komt om aandacht. Haar even een korte aai geven en verder gaan waar je mee bezig was.

Vind ik in deze situatie niet zo'n goede tip. Er is concurrentie en ze reageert duidelijk niet op haat gemak, als ze opeens onzindelijk wordt. Dus ik denk dat ik haar juist een beetje extra aandacht zou geven en haar wat zou verwennen, zodat ze zich niet afgeschoven voelt.

klopt, ik geef haar juist wat extra aandacht en zodra ze begint te brommen dan ga ik weer weg, pak haar soms even op en dan lopen we samen naar de koelkast en dan kijkt ze ook vet lief want dan weet ze dat ze wat lekkers krijgt...
zo probeer ik haar te laten zien dan ze heel erg lief is enz.. Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:28

soesita schreef:
loveyoutoo schreef:

Is inderdaad niet zo'n goede tip omdat de kat misschien onzindelijk is omdat er een nieuwe huisgenoot is. Ik probeerde oplossingen te vinden voor de 2 problemen apart, maar heb er niet echt bij na gedacht dat de ene oplossing misschien weer een volgend probleem werd Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 18:22

Probeer toch een keertje wat plas te verzamelen en dit bij een DA laten onderzoeken, het kan ook een ordinaire blaasontsteking zijn of blaasgruis.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 20:03

@mist, dat is het zeker niet, het is wel echt een dominantie kwestie, ze doet het sinds die nieuwe kat er is namelijk Knipoog

maar nu ze allemaal gewoon lekker naar buiten gaan is het prima Lachen

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:58

Het is inderdaad een dominantie kwestie. Of stress.
Wij hebben thuis een hele lieve poes. Ze is lief tegen mij omdat ik weet hoe ik haar moet behandelen en ze loopt overal achter mij aan in de hoop dat ik ga zitten en komt dan op schoot. Maar zij bepaald wanneer het genoeg is. Dus als weg wil van mij maar ik hou haar bijvoorbeeld vast. Krijg ik wel een haal.
Maar omdat ze dan op een bepaalde manier ga kijken zie ik dat ze het niet meer leuk vind. Maar onze kat piste ook overal. Ze heeft het 8 jaar lang gedaan. Wij wisten eerst niet hoe het kwam. We hadden vanalles geprobeerd maar niks lukte. Soort spray een hormoonprik, van alles en nog wat. Maar ze bleef pissen.
We hoorde haar vaak vechten met de buurkatten. En er was 1 grote dominatie bij. En alleen die kon ze niet aan. En ze wilde dus haar geur verspreiden van haar terrein.

Nu zijn we om verhuisd. (niet voor die kat hoor Tong uitsteken)
En gaat het hartsikke goed ze heeft al heeel lang niet gepist.

Maar ik zie dat het prima is gaat gelukkig Lachen