Zwarte muizen bestaan wel, hoor. Heb er zelf eentje gehad, maar die had ook witte vlekjes en dat bleek een 'springende muis' o.i.d. te zijn, dus die overleed heel snel.
Ik denk ook dat het een muis is, wel een erg dikke
Mijn eigen muis past daar zeker 3 keer in. Ik zou 'm niet gelijk oppakken, want een muis die niet gewend is aan mensenhanden of niet tam is, kan heel gemeen bijten. Dus doe dan een handschoen o.i.d. aan.
Je kan ook proberen om met een stokje ofzo zachtjes tegen hem aan te prikken, een gezonde muis loopt/rent dan gelijk weg. Zoals jij dus beschrijft dat hij niet op veel dingen reageert, denk ik dat hij ziek is. Een kat kan ook niet zomaar elk beestje te pakken krijgen, maar alleen de zieke diertjes.
Als je 'm wilt behandelen, kun je hem oppakken en ergens inzetten waar hij de ruimte heeft, liever geen kartonnen doos, want daar knaagt hij zich zo doorheen en dan heb je een muis in je huis. Dus liever iets van plastic of beter nog, van glas. Je kunt daar wat zaagsel in doen als je dat hebt, anders wat gras. Geef hem een klein beetje water (in een klein bakje een klein laagje doen, bijv. een dipsausbakje) en als je knaagdierenvoer hebt, kun je dit er ook inleggen. Anders wat groenten. Als je hooi of stro o.i.d. hebt, kun je daar ook een pluk van inleggen, want daar verstoppen ze zich graag in.
Zo kan hij op zijn gemak weer uitrusten en een beetje op krachten komen. Dan kun je 'm later daarin in de tuin zetten en als hij zich weer fit voelt, kruipt hij er wel uit.
Laatst bijgewerkt door Ehona op 30-08-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt