Cavia baby bij cavia van 3? Zou dat kunnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Cavia baby bij cavia van 3? Zou dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:44

Ik zit er dus al een tijd overna te denken alleen vond mijn moeder het niet zo'n strak Slapen (tis ook altijd hetzelfde he.. Knipoog ) plan dat ik er nog een cavia bijnam. Gewoon voor de gezelligheid voor die van mij. Aangezien ik binnenkort op mezelf ga wonen dacht ik eindelijk mijn kans te kunnen grijpen hihi Haha! !

De cavia die ik nu heb ik 3. Het is een vrouwtje. Wie heeft er ervaring mee om er een kleine bij te zetten en hoe vaak dit mis gaat?

Wie o wie kan mij meer vertellen...

DenK4ever

Re: Cavia baby bij cavia van 3? Zou dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:12

Als je een een baby vrouwtje bijzet zal dat niet al te veel problemen geven denk ik... je moet ze alleen aan elkaar laten wennen op neutraal terrein, ze kan niet zomaar in de kooi erbij gezet worden...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:26

nou ik zou het niet doen ..!
ik dacht laat ik dat ook doen is leuk voor mijn cavia dus niet he ..!(mijnes zat altijd met zijn 2en alleen 1 was overleden.)
ze viel steeds die kleine aan . nou had ik het hok gesplits omdat ik verder geen hok had.
had ze dus waarschijnlijk wat stress op gelopen en at dus 2/3 dagen erg slecht maar dronk wel.
spijsvertering werd dus slecht ik naar de dokter met haar .. die zei dus ook idd wat ik al dacht gewoon stress.
ik mijn cavia die steeds zieker werd in een box bij de kachel gedaan .. en steeds verplicht eten er in gestopt via spuitje met water en voer gemixt.. ze wilde gewoon maar niet eten en de kiezen begonnen te groeien en te groeien ..
ik heb haar uiteindelijk in moeten slapen omdat het zo slecht met haar ging en als we de kiezen zouden slijpen onder narcose zou ze ook een paar dagen niet eten vanwege de pijn en dus was dit het beste om te doen .. Verdrietig
ik was er kapot van .. en had toen dus alleen die kleine nog waar ik toen nog een kleine cavia heb bijgezet wat goed ging...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:27

DenK4ever schreef:
Als je een een baby vrouwtje bijzet zal dat niet al te veel problemen geven denk ik... je moet ze alleen aan elkaar laten wennen op neutraal terrein, ze kan niet zomaar in de kooi erbij gezet worden...

dat werkte bij dus niet .. had ze de hele dag in de tuin staan op het graslandje met gaas .. was toen zulk mooi weer Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 16:04

mmm de keus wordt lastig nu... zo het zo leuk vinden.. ook voor die ander...Aan de andere kant heeft ze nooit een maatje gehad dus ze weet ook niet beter...maar zou het gewoon zo leuk vinden..
Ik wacht nog wel een paar reacties af...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:56

Ik heb weleens een jongere cavia bij een caaf van een half jaar gezet (Eerst op neutraal gebied, te weten een sinasappeldoos met hooi). Dat ging prima! Bij mijn oudere cavia was het dan ook erg goed zichtbaar dat ze heel erg eenzaam was, dus ze was erg blij met een maatje. Het waren vrouwtjes.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:42

Ik heb drie keer een cavia toegevoegd aan mijn groepje en dit is iedere keer prima gegaan (laatste keer een kleintje bij 4 volwassen dieren). Ik liet ze sowieso op neutraal kennis maken. De eerste dagen hoorde ik ze regelmatig kibbelen, maar als de 'rangorde' eenmaal is bepaald is er niets meer aan de hand.

Misschien is het ook wel leuk om een gecastereerd beertje erbij te zetten, in de praktijk gaat dit eigenlijk altijd vlekkeloos!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:03

Ja dat klinkt ook wel leuk een gecastreerde beer alleen waar haal ik die vandaan.. Ik wilde er zowiezo een beer bij zetten en een nestje maken alleen mijn caaf is al 3.. dus beetje te oud...
Misschien dat als ik er een teefje bij zet ik die kan laten dekken...

Ik kan ook een volwassen caaf erbij zetten uit de cavia opvang..Maar misschien past een kleintje zich beter aan...wat is beter..?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:14

xdenisex schreef:
Ja dat klinkt ook wel leuk een gecastreerde beer alleen waar haal ik die vandaan.. Ik wilde er zowiezo een beer bij zetten en een nestje maken alleen mijn caaf is al 3.. dus beetje te oud...

Ik kan ook een volwassen caaf erbij zetten uit de cavia opvang..Maar misschien past een kleintje zich beter aan...wat is beter..?

zo oud vind ik dat niet mijnes is inmiddels 9 ! Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:16

ja oke het is niet heel oud maar TE oud om een nestje te maken zeg maar... Dat kan tot 1 jaar, daarna zijn de heupjes te rijp vandaar... Mijn vorige cavia is 9 geworden maar dat was een mannetje dus daar viel weinig te dekken hihihihihi!

djonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:26

ja, je kunt het proberen hoor! ik had 2 cavia's (2 vrouwtjes )
en toen ging er een dood, ik vond het zielig voor mijn andere cavia en heb daarom een kleintje erbij genomen..
Alletwee bij elkaar op de grond gezet en een tijdje erbij blijven zitten, toen dat goed ging heb ik ze in het hok gezet.. ben toen weggegaan en tijdje later weer komen kijken.. Alles was nog goed.. In het begin had de kleine nog een paar bijtwondjes (dat had mijn oudere cavia waarschijnlijk gedaan om te laten zien wie er de baas was) En ze zitten na 1 1/2 jaar nog steeds gezellig bij elkaar..

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:10

ja tuurlijk kan je er een andere cavia ( vrouwtje) zij zeten.
als je ze maar op neutraal terein kennis laat maken , en ze daar samen een poosje laat, dus niet in het hok van je eigen cavia.
ik fok cavia,s en zet regelmaatig cavia,s samen ( dus ook meerdee zeugjes alleen bij elkaar, en dat gaat eigenlijk altijd goed, soms zitten ze in het begin wel even achter de ander aan , maar dat is meestal zo over als de rangorde bepaald is.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:58

9 van de 10 keer gaat het prima als je een jonge cavia bij een wat oudere zet. De jonge cavia zal snel accepteren dat de oudere cavia de baas is. Laat ze inderdaad wel kennis maken op neutraal terrein. In de badkamer bijvoorbeeld. Maak daarna het hok heel goed schoon en zet ze er allebei in. Een gecastreerd mannetje haal je bij een cavia opvang. Bijvoorbeeld Stichting cavia: www.stichtingcavia.nl . Is je hok eigenlijk wel groot genoeg? Voor 2 cavia's moet je hok minimaal 0,50 bij 1 meter groot zijn.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:43

een vrouwtje bij vrouwtje gaat 9 van de 10x niet mis. vooral als de kooigenootje ook nog jong is Lachen mannetjes gaan namelijk moeilijker Knipoog zorg wel dat ze aan elkaar wennen.. en in het begin 's nachts desnoods als je het niet vertrouwt er uit halen en appart zetten en s ochtend bij elkaar Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:46

xdenisex schreef:

cavia opvangcentrum beertje heeft ook nog mooie dames caafs en die probeert (als je vraagt) ook wel een geschikte zeugje te vinden voor de joune en kijkt hoe het tussen hun klikt Lachen hze geven daar ook eerlijke antwoorden als het lukt dan lukt het maar daar hebben ze natuurlijk geen 100% kans op dat het altijd goed blijft gaan Knipoog maar zeugjes zijn niet moeilijk om bij elkaar te doen Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:36

Bedankt voor jullie tips!!

Ik heb inderdaad heel wat opvangen bekeken op internet maar woon in Zoetermeer en waar ze hele leuke caafs hebben is allemaal heel ver weg.
Ik ga nog is even snuffelen! Wie er 1 vindt in de buurt....kan je me altijd ff aan m'n jasje trekken!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:41

loveyoutoo schreef:
Is je hok eigenlijk wel groot genoeg? Voor 2 cavia's moet je hok minimaal 0,50 bij 1 meter groot zijn.

Zo groot in mijn hok! Daarom ze heeft nu een vila voor zichzelf alleen! Als ik haar los laat lopen gaat ze in en hoekje zitten en poepen, misschien als er 1 bij is gaat ze ook wat meer bewegen hiih!
Maar bedankt voor de tip van het hok Knipoog

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:01

Ik heb nergens in de buurt een cavia kunnen vinden uit de opvang!

Ik ben een fokster tegen gekomen op internet en daar heb ik een kleintje vandan gehaald.

Samen had ik ze in de badkamer gezet maar die grote keek niet naar die kleine om haha!!

Toen samen in de kooi gezet en nu zorgt die grote voor die kleine alsof het haar kindje is, heel lief om te zien!
Samen eten, samen drinken samen slapen en zelfs samen in 1 huisje ook al is dat aan de krappe kant haha!!

BEdankt voor jullie reacties!!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:51

wat leuk! is wel zo gezelig dan zit ze niet meer alleen!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 19:46

je kan haar zien bij beestenboel in the picture... het is echt geen gezicht zoon grote bij zoon ukkie haha!