dood of bewusteloos vogeltje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

visje

dood of bewusteloos vogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:47

Er is hier net een mus keihard tegen het raam gekwakt. Hij lag in de tuin en ik heb hem opgeraapt, want anders zou de kat er zo mee weg zijn. Hij ligt hier nu in een bakje op de vensterbank (al 5 minuutjes), maar ik weet niet echt of hij nog leeft of gewoon buiten bewustzijn is.

Hij voelde nog warm aan toen ik hem oppakte en bewoog ook heel eventjes. Nu ligt hij er een beetje voor dood bij, maar ik kan zijn pootje nog gemakkelijk bewegen (dus dat is niet stijf geworden).

Wat zijn de pronostieken? En hebben jullie een idee van wat ik nog kan doen (ligt hij bvb beter op zijn zij of op zijn rug)? Of kan ik beter de begrafenis beginnen regelen?

_janet_

Re: dood of bewusteloos vogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:58

Misschien is zijn nekje wel gebroken.
Wat ik doen met vogeltjes die tegen het raam zijn gevlogen en zo zijn. Ik sla hun kopje tegen de muur aan. Ik verlos ze uit hun lijden. Klinkt heel hard.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:02

Als ie geen adem meer haalt, mag je er van uit gaan dat hij niet meer leeft. En dat kan je zien als zijn lijfje nog beweegt met in en uit ademen, dat kan je zien als je even rustig en goed kijkt...

Z_J, altijd een vogel die tegen de ruiten vliegt dood maken vind ik eigenlijk erg radicaal. We hebben er vaak genoeg in de opvang die enkel een hersenschudding hebben en na een paar dagen rust in het donker gewoon weer vrij kunnen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:03

Ik zou het beestje een half uur de tijd geven. Meestal worden ze wel weer wakker tegen dan. Tenzij hij dood is natuurlijk.

Probeer het vogeltje op zijn buik te leggen, desnoods maak je met een paar doeken een donut, zodat je het diertje op het gaatje kan leggen. Dan liggen ze het beste.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:11

Ik heb nog wat rondgesurft en op de website van de stichting vogelopvang Eindhoven staat dat ze meestal binnen het half uur bijkomen, als ze nog leven. Dus zoveel tijd moet ik hem wel geven.

Ik ga hem eens op zijn buik leggen. Dan voel ik meteen of hij koud en hard is (= dood wellicht), of nog soepel...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:13

Even afwachten... het is soms moeilijk te zien of het diertje nog leeft of niet. Wij hebben zelf valkparkieten, dus ik heb wel meegemaakt dat een dier overleed. Vaak leek het nog lang alsof ze nog leefden, omdat ze nog wat trekken met de spieren enzo...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:15

Hmmm... hij ademt echt niet...

ik denk dat we hier kunnen spreken van een dode mus. Alleen verrijzen is nog een optie...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:21

Ashkerlon schreef:
Ik zou het beestje een half uur de tijd geven. Meestal worden ze wel weer wakker tegen dan. Tenzij hij dood is natuurlijk.

*schaamt zich dat ze hier om moest lachen, maar het kwam zo lekker droog op mij over*

Sneu van het vogeltje, maar je hebt alles gedaan wat je kon. Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:47

nickeltje: dat doe ik niet met alle vogels. Sommige zijn gelijk weer wakker. Aan andere kan je duidelijk zien dat ze hun nekje of wat dan ook hebben gebroken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:58

ziggy_janet schreef:
nickeltje: dat doe ik niet met alle vogels. Sommige zijn gelijk weer wakker. Aan andere kan je duidelijk zien dat ze hun nekje of wat dan ook hebben gebroken.

Ah, ok, dat klinkt al genuanceerder. Dan vind ik het nobel van je om ze echt uit hun lijden te verlossen.

Visje, jammer van de mus, je hebt in elk geval je best gedaan!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:16

Hoi,

Mja, bij dezen is de vogel officieel voor dood verklaard. Hij is zo stijf als een knuppel (ofzo).

Waarschijnlijk heeft hij bij het botsen zijn nekje gebroken. Verder was er niets te merken aan hem (hij zag er erg gaaf uit).

We hebben ons best gedaan. Ik denk niet dat ik gauw vogeltjes zal doodmeppen. Niet (alleen) omdat het een beetje eng is om te doen, maar vooral omdat we in het verleden al hebben meegemaakt dat een schijnbaar dood vogeltje even later terug vloog als nooit te voren. Dus we willen het risico niet nemen om een 'goed' vogeltje dood te slaan. Maar dit disney-einde was niet weggelegd voor onze mus.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:05

Arm beestje... super dat je zoveel voor hem hebt geprobeerd te doen. Lachen