cavia's: wat moet je weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

cavia's: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:45

Ik wil heel graag 2 caafjes aan gaan schaffen. Natuurlijk heb ik veel op internet gezocht, allerlei informatie over voeding, huisvesting en verzorging, maar vroeg me af of er nog dingen zijn die ik moet weten, die je juist niet zoveel tegen komt in de algemene informatie. Leuke links naar pagina's met info over cavia's zijn ook welkom, ik zoek vooral nog een pagina waar ik alle kleurslagen/types kan bekijken, want daar ben ik nog niet uit.

Ook willen we graag beginnen met 2 jonge cavia's zodat ik ze goed tam kan maken, maar cavia's in de dierenwinkel (waar ik toch al niet zo dol op ben) zijn vaak al ouder. Hoe kom ik aan jonge cavia's?

Alle tips zijn welkom Haha!

salsaentango

Re: cavia's: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:55

jonge cavia's zijn hier niet maar wel vollop keuze www.caviaopvangcentrum.com en dan herplaatsbaar Lachen

verder is een cavia niet heel moeilijk.. zorg dat ze afwisselend groente krijgen. voer met vitaminec.. omdat ze dit niet zelf aanmaken.. en elke 24uur per dag hooi in het hokje..

tip's :
zorg dat je een hooibolletje krijgt.. zo gaat het hooi langer of juist minder lang mee Haha! en lijkt je kooi niet vies..

is het heel warm leg dan een koud gevult fles met water in het hok.. sommige gaan hier tegen liggen voor verkoeling.

wil je dat je cavia wat doet voor groente.. doe dan een bloempot in het hok met hooi er in en daar weer tussen komkomomer, paprika enz.

je heb tralie kooi of anti rommel...
als je caafs niet bij elkaar kunnen (wat kan) dan kan je met tralies een tussen schot maken zodat je 2 in 1 hebt Lachen dit heb ik ook en werkt prima Haha!

als je nog meer wilt weten mag je altidj vragen Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:56

o ja caviaopvangcentrum 'beertje' kan ook cavia's koppelen.. zodat je mooie caafs die jij ziet misschien bij elkaar kan.. dit is niet gegarandeerd want de cavia bepaalt wie zijn vriendje word Tong uitsteken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:48

hoi,

Dank je voor je berichtjes! wat is een hooibolletje?

Ik heb je link bekeken, maar woldendorp is denk ik te ver weg voor mij (woon in Venlo). Ik wil eigenlijk twee jonge cavia's omdat ik ze dan zelf goed tam kan maken..

Meer tips en links zijn welkom!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:07

hooibolletjes kan je bij hornbach of andere dieren winkels kopen
dat zijn van ijzergemaakte bollen aan een haakje Lachen meestal hangt er een belletje aan maar niet altijd.. hier kun je groente in doen of hooi... Lachen zal er wel een foto van opzoeken Lachen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:16

In Wessem zit wel een goede fokker.
Maar ik weet niet welk ras je wilt hebben?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:26

het liefste wil ik een borsteltype met hanekam en wild haar Haha! driekleur, en een langhaar of een rusje. Maar vooral gezonde en handtamme jonge caafjes..

Heeft die fokker in wessem misschien een website?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:09

nog een vraagje: als ik 2 cavia's in 1 (grote) kooi hou, moet ik dan 2 huisjes neerzetten of kunnen ze met zijn 2en in 1 nachthok (kartonnen doos)?

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:08

Nee die heeft geen website.
Maar ik geloof dat zij alleen maar Shelties en Peruvians fokt, dus niet wat jij graag wilt hebben.

Ik zou zorgen voor twee huisjes, dan kan er ook geen ruzie om komen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:27

je kan ook een groot huisje bouwen van hout Tong uitsteken hebben ze hier ook hele grote huisjes van hout zodat ze er samen in kunnen Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:32

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:38

kjoetie schreef:
(woon in Venlo).

Je had gisteren even naar de kleindierententoonstelling op de kinderboerderij moeten gaan in Venlo.
Daar zaten heel veel cavia's, ook hadden ze er een paar te koop, maar dat waren volwassen dieren.

Er waren gisteren twee hele aardige fokkers aanwezig, hun nummers weet ik zo niet, maar als je zoekt op kleindierenvereniging 'de eendracht' (al twijfel ik nu wel even flink over de naam... Het was iets met een E Bloos! ) zou je iig bij de vereniging uit moeten komen, zij kunnen je dan doorverwijzen naar de fokkers.
Deze fokkers hebben vaak een nestje, gefokt op kleur, gezondheid en ook aaibaarheid.
Daar kun je de jongen van geboorte af aan vaak al volgen en op een jonge leeftijd (niet te jong natuurlijk Knipoog ) meekrijgen.

Ik zal even voor je zoeken. En anders kun je ook de kinderboerderij bellen 0773266540, die hebben het nummer als het goed is ook. (Even vragen naar Henri als je de boerderij belt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:56

Koop je cavia's het liefste bij een fokker, die kunnen je ook prima voorlichting geven. Een cavia uit een opvangcentrum is natuurlijk ook erg leuk.

Veel informatie, en dan bedoel ik ook veeeeel informatie vind je op http://www.degrotecavia.nl - een geweldige site Ja

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:09

assie schreef:
kjoetie schreef:
(woon in Venlo).

Je had gisteren even naar de kleindierententoonstelling op de kinderboerderij moeten gaan in Venlo.
Daar zaten heel veel cavia's, ook hadden ze er een paar te koop, maar dat waren volwassen dieren.

Er waren gisteren twee hele aardige fokkers aanwezig, hun nummers weet ik zo niet, maar als je zoekt op kleindierenvereniging 'de eendracht' (al twijfel ik nu wel even flink over de naam... Het was iets met een E Bloos! ) zou je iig bij de vereniging uit moeten komen, zij kunnen je dan doorverwijzen naar de fokkers.
Deze fokkers hebben vaak een nestje, gefokt op kleur, gezondheid en ook aaibaarheid.
Daar kun je de jongen van geboorte af aan vaak al volgen en op een jonge leeftijd (niet te jong natuurlijk Knipoog ) meekrijgen.

Ik zal even voor je zoeken. En anders kun je ook de kinderboerderij bellen 0773266540, die hebben het nummer als het goed is ook. (Even vragen naar Henri als je de boerderij belt)

dit is een heel goed plan, ik ken via mijn werk wel mensen op de kinderboerderij, dus zal daar eens informeren. het is idd de eendracht geloof ik!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:18

Op de kinderboerderij kun je overigens óók baby-caafjes kopen. Er zijn nu 3 vrouwtjes zwanger als ik me niet vergis. Maar op de kinderboererij wordt er niet gefokt, maar vermeerdert. Dat worden ook leuke cavia's hoor, maar handtam zullen ze niet zijn bijvoorbeeld Knipoog .
Je kunt het beste even naar Katja vragen, als je caafjes van de kinderboerderij wilt, zij is degene die het knaagdierenbestand bijhoudt.
Henri daarentegen weet alles over de Eendracht.

Wie ken jij op de boerderij trouwens (mag per pb hoor Knipoog )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:21

ik heb 1 van mijn cavia;s ook bij een kinderboerderij weg.. let er wel op dat z over de 300 gram moeten wegen en tegen de 4 week moeten zijn.. mijne was nog maar een weekje oud en was heel erg ziek (zag letterlijk de dood in de ogen) met veel moeit een dag en nacht opgepast te hebben is hij er toch door gekomen Haha! alleen is hij nu na 2 jaar veel afgevallen en zit stil in een hoekje. hij zelf is misschien 2 maar zijn hartje en lichaam hebben zoveel mee gemaakt dat dat wel 8 jaar is.. we zien wel.

veel succes bij het zoeken naar een geschikte caaf Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:23

ja ik zoek rustig verder. Ik wil eigenlijk twee verschillende caafjes, iig een driekleur borstelgeval, en een langharig type, liefst sheltie.. hoewel ik een rusje ook leuk vind. Het wordt dus de uitdaging om twee handtamme babycaafs, zeugjes, te vinden die ongeveer even oud zijn en elkaar niet afmaken, even cru gezegd Lachen..

ik hoop dat het allemaal gaat lukken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:26

Persoonlijk zou ik er niet 1 van de kinderboerderij halen. Als ik kijk hoe dat hier gaat dan, misschien is het daar wel anders.
Cavia's zitten geregeld onder de schurft en er wordt niet gefokt, maar vermeerderd. Waardoor de kans op inteelt heel groot is.
Zoek een caviastal in de buurt, dan zie je ze vaak vanaf kleins af aan en weet je dat er niet mee gerommeld is.

Nogmaals: http://caafjelieve.come2me.nl/
Zij zit in Boxmeer, redelijk in de buurt dus. Ze heeft nestjes CH en US teddy's. Ontzettend leuk ras!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:28

teddy's zijn nou net de enige caafjes die ik echt niet leuk vind Bloos vind de structuur en het gevoel van de vacht niet mooi/fijn.... Bloos

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:35

Haha, dan houdt het op Haha!
Maar dan zou ik gewoon een caviastal in de buurt opzoeken met het soort dat je wel zoekt.
Russen zijn ook erg leuk! Heb ik ook gehad. Je moet er van houden, die rode oogjes. Ik vond het prachtig!
Een vriendin van mij fokt hobbymatig met witte, creme en zilvervos gladharen. Maar ja, dat is in Puttershoek, 1,5 uur rijden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:38

heb familie in puttershoek, dus dat zou nog een optie zijn Ja maar hoop eigenlijk iets dichterbij te vinden Lachen hoef niet persé een rascaaf, of een heel bijzonder mooie ofzo, alsie maar lekker knuffelbaar is Haha! ik vind die borstelcaafjes zo leuk, lekker wild haar Haha! peruvian vind ik dan weer iets te, en sheltie brengt mijn haarkammende pennymeisje boven Haha! ik wil gewoon twee lieve caafjes, verder maakt het me niet heel veel uit hoe ze uitzien (hoewel ik driekleurtje voor een borstelcaaf wel heel mooi vind).

Ik kan nu echt niet meer wachten, had ze liever gisteren dan vandaag nog in huis Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:40

Mocht je willen kijken: http://www.caviastal-rivendell.nl/
Dat is haar site. Misschien kan je via haar wel aan goede adressen komen in de buurt. Of je ergens naar een site verwijzen waar meer op staat.

Offtopic: wie is familie van jou? Schijnheilig

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:41

nou eigenlijk is het familie van mijn vriend, Jetten heten ze..

ik ga zeker eens op haar site kijken Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:43

die creme en witte van haar zijn echt te leuk!! *vlieft*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:44

Zegt me niks
Succes! Geloof mij, als je ze ziet ben je verkocht Haha!
Zo jammer dat ik allergisch ben, ik had er best van haar willen hebben. Ze zijn zo lief die caafs die ze fokt. Allemaal handtam als ze weggaan en heerlijk knuffelig.