Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lisantjuhh schreef:Mijn konijn krijgt nooit hooi.
Wuis schreef:lisantjuhh schreef:Mijn konijn krijgt nooit hooi.
Lekker gezond.
lisantjuhh schreef:wat is daar mis mee. mijn konijn krijgt het weleens maar niet iedere dag en hij is nog nooit ziek geweest en mijn andere konijn ook niet. zomers staan ze altijd een middagje op het gras en swinters gewoon in het hok maar krijgen ze geen hooi.
Mijn konijnen zijn ook nog nooit ingeënt en ze leven nog zonder ziek te zijn geweest..
loveyoutoo schreef:lisantjuhh schreef:Mijn konijn krijgt nooit hooi.
Volgens mij moeten konijnen (net als cavia's) onbeperkt hooi krijgen. Zonder hooi hebben ze een erg grote kans op haakjes op de kiezen, waardoor er wondjes in de mond ontstaan en het konijn minder gaat eten.
goeroe schreef:Konijnen hebben hooi vooral nodig voor hun spijsvertering. Als ze geen hooi krijgen kan de spijsvertering minder goed worden of zelfs helemaal stoppen. Ik heb 1 keer een konijn gehad die daardoor gestorven is, ik kan je vertellen, dat was geen fijne dood. Hij maakte geluiden waarvan ik niet wist dat een konijn die kon produceren.Mij is toen verteld (door een dierenarts) dat konijnen geen 'krachtvoer' nodig hebben. Sterker nog, dat voer is ooit bedacht voor slachtkonijnen en niet voor konijnen waarvan men graag wil dat ze oud worden. Een konijn kan prima oud worden op alleen hooi en af en toe wat groente of fruit. Als je ze alleen krachtvoer geeft worden ze gauw te dik en loop je een groter risico dat je konijn vroegtijdig een pijnlijke dood sterft. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
edit: Oeps, even on-topic: ik denk dat het inderdaad verstandig is om alleen hooi te geven, in elk geval totdat de ontlasting weer normaal is. Het is sowieso een goed teken dat ze nog ontlasting hebben, waarschijnlijk heb je mazzel gehad.
MiSs_vOsj schreef:Hmm..
Mijn konijnen hebben nOoit hooi gehad en zijn 6 en 7 jaar geworden.
Het kan wel beter voor ze zijn maar noodzakelijk is het niet, het kan nooit kwaad.
MiSs_vOsj schreef:Hmm..
Het kan wel beter voor ze zijn maar noodzakelijk is het niet, het kan nooit kwaad.
Chiqa schreef:MiSs_vOsj schreef:Hmm..
Het kan wel zeker kwaad...dus jij vind 7 jaar een normale leeftijd dat een konijn sterft?
Helaas...De meeste konijnen die in Nederland gehouden worden door mensen die er
eigenlijk helemaal geen verstand van hebben, worden ook maar 3 tot 7 jaar!![]()
Terwijl als je ze goed verzorgd (Daar hoort ook hooi bij) kunnen ze wel een leeftijd van 13 tot 15 jaar halen.
Mijn konijnen zijn allemaal ruim 13 geworden, die ik nu heb zitten is ook al weer 10..