Kan een hond goed alleen zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diamante

Kan een hond goed alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 14:56

De hond van mijn schoonmoeder is een paar maanden geleden overleden.
Het was een labrador, 4 jaar oud en had HD (zo heet dat toch he?) ..
Hij leek wel 20!

Nou merken we dus aan alles dat ze het ECHT mist
en willen we haar voor haar 50e een pup geven!

Haar labrador was vanaf begin af aan gewend om alleen te zijn als ze was werken.
(ze werkt op maandag en dinsdag en is de rest van de dagen thuis)

Nou hebben we een teckel X Jackrussel gezien (ze is gek op teckels)
maar het is dus een pup ...
Hij zou dan op maandag en dinsdag ongeveer 6 uur alleen thuis zijn!

We zijn aan ht twijfelen ofdit gaat lukken...
is ht zielig?
(ik heb geen verstand van honden namelijk)

maj0

Re: Kan een hond goed alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:58

Het is een pup zeg je

Nee een pup kun je niet zo lang alleen thuis laten zitten,
Je kunt dat wel aan wennen steeds iets langer
De ene hond pakt dat iets beter op dan de andere
Maar in het begin zou ik een pup niet zo lang alleen laten
ook qua zindelijk maken is dat moeilijk en zo'n klein beestje heeft heel veel aandacht nodig

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:00

Puppies kun je niet alleen laten dan zetten ze het hele huis op de kop. Dus je zal hem eerst moeten africhten en leren dat hij alleen thuis blijft eerst bijvoorbeeld 5 minuten alleen in de kamer hier gaat veel tijd in zitten. en het zindelijk maken etc. natuurlijk
Dan kun je beter voor een volwassen hond kiezen die gewend is alleen te blijven

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:01

een pup kan op het begin niet zo veel alleen zijn volgens mij.
wij hebben nu een labrador van 5 maanden en de eerste paar weken kon die niet alleen zijn. hij moest veel uit en veel aandacht ook om dingen te leren enzo

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:02

nee dit kan niet

met een pup moet je er in het begin zijn om gelijk ook met zindelijkheid te beginnen, dus je moet bij elk plasje aanwezig zijn,na het spelen,na het slapen....het is een baby..

pas wanneer dat allemaal een beetje lukt kan je gaan beginnen met uitbouwen van het weggaan,eerst 5 min. en zo verder...

ik ben zelf 8 weken voor [***] thuis geweest en zelfs na die 8 weken was hij nog niet langer dan 2 uurtjes alleen,dit hebben we rustig aan uitgebouwd..

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:03

Ik denk dat de hond die we op ht oog hebben een paar maandjes oud is (3 / 4)

Met evt een bench gaat ht ook niet lukken?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:04

Onze hond was ook pup toen we hem kregen en hij zat toen ook al alleen thuis. Bij ons zat hij s'ochtends ook gewoon alleen. Geen probleem en hij heeft het echt niet slecht. Hij heeft de eerste paar weken in een bench gezeten en later gewoon los. Ik zie voor 6 uurtjes echt geen probleem.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:08

Onze hond is vanaf het begin regelmatig alleen geweest. Soms een uur, soms langer. Als je lang weg gaat is een bench of afgesloten ruimte wel handig. Je moet er rekening mee houden dat 'het' nog niet zindelijk is, maar verders is er geen probleem?
Ik zou je schoonmoeder wel aanraden om vanaf het begin, als ze ergens heen gaat, dagje shoppen of uiteten ofzo de hond mee te nemen. Dit klinkt misschien echt super stom, maar zo leert de hond ook hoe het is om mee te gaan. Als het dan eens echt moet, dan is er geen probleem.
Alles wat je vanaf pup leert is later altijd handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:11

Nee. En een dier cadeau geven vind ik sowieso al geen goed plan.

Dit hoort op [BB].

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:12

Okee...
Ja dat soort dingen kannie natuurlijk allemaal mee...
Ik zorg ook veel voor haar dieren, dus iig kunnen we allemaal een klein beetje helpen!

Is ht niet sneu om zoon beestje in het begin zolang alleen te laten?

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:12

Wuis schreef:
Nee. En een dier cadeau geven vind ik sowieso al geen goed plan.

Dit hoort op [BB].

Waarom niet?
Of ze hm nou zelf koopt of haar man (en kinderen en ik) ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:16

RZDLover schreef:
Onze hond was ook pup toen we hem kregen en hij zat toen ook al alleen thuis. Bij ons zat hij s'ochtends ook gewoon alleen. Geen probleem en hij heeft het echt niet slecht. Hij heeft de eerste paar weken in een bench gezeten en later gewoon los. Ik zie voor 6 uurtjes echt geen probleem.

je laat een baby toch ook niet doorjanken voor een paar uur?

maar las ik het goed dat het om een hondje van 4 maanden gaat?
dan is het afhankelijk van wat hij/zij al allemaal geleerd heeft bij de vorige baas (?)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:24

naadje24 schreef:

Hangt er vanaf waarvoor die huilt. Als het is omdat hij een vieze luier heeft ofzo dan laat je het natuurlijk niet een paar uur liggen. Maar als het aandacht wil en bv moet gaan slapen of je bent met iets bezig [in dit geval werk] dan laat je het wel een paar uur doorhuilen! Je kunt niet om de 5 minuten bij die baby staan..!

Als je, voordat je weg gaat, zorgt dat het hondje alles gedaan heeft gepoept/geplast/gegeten/gedronken dan kun je gerust weg gaan hoor. Het beestje went er vanzelf aan. Daarnaast gaat het maar om 2 dagen in de week, 6 uurtjes. In totaal is dat beestje maar een halve dag alleen. Die van ons zat vaker alleen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:25

toen we een puppie kochten werkten mijn vriend en ik alle 2,ze zat met een oudere hond in huis,en een buurvrouw liet haar een paar keer per dag uit,en nam haar ook mee naar huis enz..

en dat is gewoon een heel normale gezonde grote hond geworden,het huis heeft ze nooit op zijn kop gezet,als de buuf haar thuis bracht bij ons,dan kroop ze op de bank en ging ze slapen...

ze was dan wel samen met die oudere hond.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:27

Heb je wel gelijk in...
En als ht goed is is hij niet eens 6 uur aaneengesloten alleen ( ze komt tussen de middag altijd even thuis eten)

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:28

Ooo trouwens..
Ze heeft nog een oudere hond (zit graag buiten daarom zie ik hem niet zo vaak Clown)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:30

Diamante schreef:
Heb je wel gelijk in...
En als ht goed is is hij niet eens 6 uur aaneengesloten alleen ( ze komt tussen de middag altijd even thuis eten)

Nou, dan is er toch helemaal geen probleem? Kan prima hoor!
Die van ons zat hele dagen alleen, zonder iets er tussen. Okee, het is wel zielig, maar soms KON het gewoon niet even anders Lachen

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 15:33

Ooo ze zou echt SUUUPER blij zijn,
zeker weten Haha!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:46

6 Uur achter elkaar kan voor een pup niet. Maar als er een keer wordt uitgelaten(Want een pup houdt niet alles 6 uur lang binnen. Huilen van het lachen) kan het, denk ik wel. Het is niet ideaal voor een pup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:01

Oh natuurlijk kan het. Of het leuk is voor het beestje of een echt goede situatie daar twijfel ik ten zeerste aan.. maar je hebt geloof ik je beslissing al gemaakt, en helaas gaat het plezier van de mens vaak nog boven 't welzijn en vooral het plezier van het beestje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:08

het is toch maar voor 2 dagen,wij werkten toen der tijd 4 en 5 dagen...

en een hond went heel makkelijk aan een situatie waarin ze opgevoed worden.

2 dagen 6 uurtjes alleen met tussendoor uitgelaten worden,lijkt mij geen ramp voor een hondje...zo leren ze ook alleen zijn,en zeker puppies slapen heel erg veel.

en ik weet niet hoe het bij de meeste mensen is hoor,maar mijn 6 honden hebben alle 6 geen besef van tijd,en zijn alle 6 niet getraumatiseerd door voorheen hele dagen alleen thuis te zijn.

maar ik vind dan wel,dat als je thuis bent dat je dan veel met de hond doet... en op de dagen dat ze alleen zijn,dat je veel wandeld met ze Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:43

naadje24 schreef:
RZDLover schreef:

Een hond is GEEN baby Vork en de hond in kwestie had er geen enkele moeite mee. Je doet een baby toch ook niet aan een riem?

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 17:31

Jullie kunnen natuurlijk ook overdrijven!
Ik neem aan dat er eigenlijk bijna Níemand is die 24/7 bij een pup kan zijn.... De meeste mensen werken!
En idd, hij zal er vast wel aan wennen hoor.. hij is niet van porselijn.
In mijn leven zijn ook wel dingen die iets minder leuk zijn, daar ga je niet aan dood!
En als het met die andere hond klikt is hij zoiezo niet alleen als hij wat ouder is!

En NEEE, we hebben nog helemaal niks besloten!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:01

WildWings schreef:
Oh natuurlijk kan het. Of het leuk is voor het beestje of een echt goede situatie daar twijfel ik ten zeerste aan.. maar je hebt geloof ik je beslissing al gemaakt, en helaas gaat het plezier van de mens vaak nog boven 't welzijn en vooral het plezier van het beestje.

Natuurlijk is het niet leuk voor het beestje. Maar kom, er zijn echt wel ergere dingen in de wereld dan een pup die 6 uurtjes alleen zit.. Het hondje zal echt wel de rest van de tijd aandacht krijgen!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:05

Zes uur alleen is prima mogelijk voor een VOLWASSEN hond, zeker als hij tussendoor nog even een rondje loopt... mits de hond dit geleerd heeft. Voor een pupje zal het toch teveel zijn.
Alleen zijn moet opgebouwd worden.

Zowieso, dit geld voor pups én volwassen honden... als ze nét bij de nieuwe eigenaar zijn, moet het alleen zijn echt weer vanaf het begin worden aangeleerd. Daar gaan wel een aantal weken overheen, bij de angstigere honden zelfs een paar maanden. Ik heb zelf ook een herplaatser die bij zijn vorige eigenaar prima alleen kon zijn, maar hier de eerste maanden alles bijelkaar jankte. Inmiddels kan hij het weer prima.

Tot slot is een Tekkel X Jackrussel wel een hele pittige combinatie, niet eens vergelijkbaar met een labrador. Weet je zeker dat ze een dergelijk hondje wil, en niet liever een meegaander en rustiger type?