konijn is man....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sabinee

konijn is man....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:34

Heeeey..
wie heeft er een idee voor 5 weken gelden is mijn konijn dood gegaan was net 2 maja beetje ziek en te weinig weerstand.
Maar ze zat nietalleen ik had nog een vrouwtje daar heb ik toen een nieuw lief konijntje voor gehaald vrouwtje dacht ik..
nu krijgt hij ballen
Maar wil hem niet bij het vrouwtje weg halen maar casteratie is nog geen oplossing is hij nog te jong voor.
Hij is nou 3 maand oud wie heeft er een idee wat ik moet doen.
Heb nog een konijn maar die moet alleen zitten heb ik opgevangen want ze was mishandeld die kan geen adner konijn verdragen.
Heb ook maar 2 hokken dus zou ok niet weten waar ik hem voor even in zou moeten doen
Familie en vrienden hebben geen hok over dus.
wie heeft idee want volgens mij mogen ze pas met 6 maanden onder het mes:(

groetjes sabine

Pikeur

Re: konijn is man....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:35

Hoe groot is het hok? Misschien kun je wel even tijdelijk een afscheiding in het hok maken?

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:37

het is een buitenhok van 120x60x60 daar zit dan ook het nachthok bij in .
Ja dat dacht ik ook maar dan heeft de eenwel nacht hok en de andere niet

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:46

Volgens mij als de ballen te zien zijn kunnen ze ook gecastreerd worden, maar informeer voor de zekerheid even bij je dierenarts.
Na de castratie moet je hem nog wel even dacht ongeveer 2 weken apart houden omdat ie anders het vrouwtje nog kan bevruchten. Kijk ook uit dat ie je vrouwtje nu al bevrucht anders heb je straks nog meer konijnen! Je kan het anderer gedeelte misschien met een plank afdekken.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:48

vanaf 3 maand kunnen ze gecastreerd worden, vruchtbaar zijn ze rond de 6 maanden als ik het goed heb.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:54

Ik heb het even opgezocht, rammen kunnen vanaf 5 maanden al vruchtbaar zijn. Ik zou er dus (in overleg met de dierenarts) niet te lang mee wachten. Anders zit je staks met een nest. Als je hem gecastreerd heb kunnen ze lekker samen zitten.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 14:31

okee dank jullie wel bel maandag de dierenarts maar ff om te overleggen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:57

Heeey!
Konijnen zijn al met 12 weken vruchtbaar, en kunnen al vanaf 10 weken gecastreerd zijn (wanneer de ballen ingedaald zijn). Dus dat je konijn pas met 6 maanden onder het mes mag is niet waar Knipoog. Mocht je dierenarts dit zeggen, zou ik een andere opzoeken, die dit wel al vanaf 3 maanden doet.
En ik zou je mannetje NU per direct uit het hok halen, voor je het weet is het al te laat ... En ik weet niet hoe oud je vrouwtje is, maar als ze al te oud is, kan zo'n zwangerschap behoorlijk fout gaan!

Gr.
Naatje

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:01

Ik heb van de week nog met verschillende dierenartsen gebeld vanwege de aankomende castratie van mij eigen konijn. 6 dierenartsen zeiden dat het vanaf 6 maanden kon en 1 vanaf 5 maanden.
Konijnen zijn vanaf 12 weken vruchtbaar, dus ik denk dat het verstandig is om ze uit elkaar te halen. Lachen

Edit; er werd mij aangeraden om na de castratie de konijnen nog 4 weken bij elkaar weg te houden i.v.m eventuele vruchtbaarheid.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:26

nou ja wij dachten 2 mannetjes te hebben en nu een half jaar later hebben wij een nestje(die konijntjes blijven gewoon hier)het mannetje is nu wel gecastreerd

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:46

Ja dat hoor je zo vaak, het is bij jonge konijnen moeilijk te bepalen wat het geslacht is.
Maar inderdaad, beter zsm uit elkaar halen en laten castreren voordat je een nest hebt!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:41

vonnie1 schreef:
Ja dat hoor je zo vaak, het is bij jonge konijnen moeilijk te bepalen wat het geslacht is.
Maar inderdaad, beter zsm uit elkaar halen en laten castreren voordat je een nest hebt!

Dat is heel simpel, alleen 9 van de 10 mensen hebben geen ervaring en die mensen horen geen konijnen te verkopen. Zelfs dierenartsen hebben het vaak fout, niet te begrijpen

Maar ik zou ze inderdaad uit elkaar halen nu hoe dan ook toch een oplossing zoeken, desnoods een goedkope woning op internet op de kop tikken.. zo prijzig zijn die tegenwoordig niet. En dan straks castereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:43

Hoeveel kost een castratie van een cavia/konijn eigenlijk gemiddeld? Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:44

Hier kost het 44,60 of 49,nog wat. Maar dat is per regio/plaats en DA heel verschillend.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:14

Faniek schreef:
vonnie1 schreef:

Dat is heel simpel, alleen 9 van de 10 mensen hebben geen ervaring en die mensen horen geen konijnen te verkopen. Zelfs dierenartsen hebben het vaak fout, niet te begrijpen

Maar ik zou ze inderdaad uit elkaar halen nu hoe dan ook toch een oplossing zoeken, desnoods een goedkope woning op internet op de kop tikken.. zo prijzig zijn die tegenwoordig niet. En dan straks castereren.

Dat klopt ja ons "mannetje"is door 2 verschillende mensen bekeken en ja hoor het was toch echt een mannetje, nou die heeft dus spontane geslachtsverandering gehad Tong uitsteken

hier kostte de castratie 30 euro

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:30

In Duitsland castreren veel dierenartsen al met 10 weken Knipoog ...