Konijnen bij elkaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tine_

Konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:41

Hoi!

Ik heb even een vraagje aan jullie, ik heb al gezocht met de zoekfunctie, maar kon niets vinden.

Ik heb dus 2 konijnen, een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Dit gaat goed samen, ze zijn ook broer en zus. s' Winters zitten ze in een hok (buiten) groot genoeg, heeft ook 2 verdiepingen, en s' zomers zitten ze in een ren van enkele meters lang, waar ze ook tot een halve meter kunnen graven, tot ze gaas tegen komen. Ook is daar een groot stuk (ongeveer een meter) van overdekt. Ze hebben het dus naar mijn idee wel redelijk goed. Natuurlijk krijgen ze elke dag eten en drinken, maar verder worden ze niet dagelijks geknuffeld. daar zijn ze ook niet geschikt voor, komen allebei van een boerderij, zijn wel redelijk mak maar komen niet naar me toe verder. Naar vreemde wil het mannetje ook nog wel eens bijten. Deze konijnen zijn zo rond de 4 jaar oud.

Nu heb ik in juni een jong konijntje gekregen, van toen 7 weken oud. Dit is een vrouwtje. Het konijn heeft eerst enkele weken binnen in een kooi gezeten, en zit nu in het buitenhok van mijn oudere konijnen, nu die toch in de ren zitten. Dit konijn is erg mak, komt naar me toe, wilt graag aandacht. Zij krijgt van mij ook veel aandacht.

Nu wil ik haar eigenlijk toch wel graag bij de andere hebben, maar dit moet wel goed gaan. Mijn mannetjes-konijn is volgens mij wel erg dominant, altijd als eerste eten, als eerste drinken, flink de baas spelen over het andere konijn.

Kan mijn jonge konijn bij de andere? Ik snap dat ik ze sowieso aan elkaar zullen moeten wennen, d.m.v gaas enzo, maar ik betwijfel eigenlijk of het goed zal gaan. Ze hebben elkaar allemaal al wel een beetje leren kenne, maar daar deden ze eigenlijk niets om.
Ik vind het toch wel zielig voor mijn jonge konijn, ze krijgt wel veel aandacht en heeft speeltjes, maar dat is toch anders, en ik weet ook niet hoe het van de winter nu zal moeten, nu zij in het hok van mijn oudere konijnen zit.

De oudere konijnen zijn trouwens (grote) dwergkonijnen, en het jonge konijn is volgens mij een Frans Hangoor konijn, weet ik niet zeker, maar ze is nu al net zo groot als de andere.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken, en hoe ik het, het beste kan gaan proberen.

Bedankt voor het lezen van mijn (te) lange verhaal!

Leentje_

Re: Konijnen bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:45

Goh, best wel moeilijk,
we hebben vroeger zelf ook wel héél veel konijnen gehad en niet veel problemen.
Als ik jou was zou ik je konijn gewoon bij de andere zetten en een paar dagen aankijken Lachen

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:45

Hoi,

Wij gan morgen naar ww.bunnybin.nl om te kijken of we een geschikt koppel vinden om bij onze 2 te koppelen. Ik zou eens op de site lezen hoe het in zijn werk gaat. Ze hebben daar mooi uitgelegt hoe het een beetje in de konijnenwereld verloopt.

Succes !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:46

Natuurlijk kan je ze proberen te koppelen, maar doe dit wel op neutraal terein en niet doormiddel van het jongste konijn bij die 2 zomaar in te doen. Dat moet je wel voorzichtig aanpakken. Eventueel eerst laten kennis maken met gaas er tussen.

Overigens vermoed ik niet dat je jongste konijn een Franse Hangoor is, Franse Hangoren zijn namelijk met 8 weken al groter dan een kleurdwerg, nederlandse hangoordwerg en zelfs als een kleine hangoor.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 00:01

Heel erg bedankt voor de reacties!
Zal eens op die site gaan kijken.
@Faniek: Oke, dan zal ik eens op internet gaan zoeken wat het wel is. Omdat mijn eerste konijn een Franse Hangoor was, en deze er heel erg op lijkt. Bedankt!