Kattenprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 16:28

Sorry voor het lange verhaal!! eventueel kan je de inleiding overslaan en direct naar het probleem (bijna aan het einde) gaan..

Hallo Beestenboel Bokkers!!

Ik heb een probleem met mijn katje van nu ca 6 maanden oud.
Ik zal even in het kort haar karakter beschrijven, misschien dat jullie daar al iets uit kunne halen:

Jessie is een ontzettend drukke en actieve kat (veel ervaring met jonge katten, oudtante met dierenpensioen en moeder en tante met verschillende nestjes en blijvertjes van die nestjes. Allen hebben nog niet eerder zo'n actieve kat meegemaakt). Die actieviteit uit zich in rondjes rennen, hardleers zijn met betrekking tot het feit dat ze niet op het dressoir mag komen etc.
Aan de andere kant kan ze ook rustig de hele middag op schoot, op de bank of gewoon op de grond (in de zon Knipoog ) liggen. Dit gebeurd vooral als we zelf niet ergens mee bezig zijn en rustig ergens zitten ofzo (logisch, ze is al druk en 'drukte' bezorgd haar geen rust).
Verder is ze verzot op aandacht, ze kruipt het liefst helemaal in je! Ze loopt veel tussen je benen door, kroelt over de grond spinnend van genot alleen maar omdat je haar een korte aai over de kop hebt gegeven of gewoon omdat je weer thuis bent uit het werk.. Toen ze er net was ging ze alleen maar slapen als ik bij haar zat en werd ze wakker zodra ik wegging, gelukkig heb ik dat wel kunnen afbouwen Knipoog. Als ik haar roep komt ze meteen en is ze helemaal blij..
Als laatste is Jessie een 'prater' ze geeft heel veel aan door te mauwen en als één van ons door de achterdeur naar buiten gaat en de tuin uitloopt gaat ze huilend mauwen (ondanks dat de ander dan gewoon in de woonkamer is).

Hoe gaan wij met de kat om:
Ik ben degene die het meest thuis is en dus krijgt ze van mij de meeste aandacht. Ze trekt dan ook als ik thuis ben erg naar mij toe. Ze ligt veel bij me en ik kroel wat met haar.
Mijn vriend is wat minder thuis maar speelt vooral met haar, een beetje 'vechten'. Toch trekt ze ook wel naar hem toe.

Het probleem:
omdat ik niet wil dat ze mijn hele huis terrorisseerd Clown slaapt ze 's nachts in de hal en de studeerkamer (waar een raam is zodat ze naar buiten kan kijken, ze heeft daar haar eten en kattenbak, er liggen speeltjes en een bank en stoel waar ze op kan slapen). 's morgens mag ze vaak even bij ons op de kamer omdat ze zo verzot is op aandacht en ik het toch wel zielig vind als wij allebei de hele dag moeten werken en zij dan zo 'lang' alleen is.
Sinds ongeveer 1.5 maand begint ze 9 van de 10 keer heeel vroeg (denk aan 4 uur, 5 uur, 6 uur) aan onze slaapkamerdeur krabbelen en wat mauwen.. Héél erg irritant, nog irritanter dan mijn vroege wekker!!
We hebben al geprobeerd om het te negeren voor zo'n week of 3 maar dit hielp niet en het werd ook niet minder, daarnaast heb ik ooit eens gehoord dat krabbelen aan aliminijmfolie niet fijn is voor katten dus heb ik dat aan de deurrand geplakt maar ook dat had helaas totaal geen resultaat.. Ook heb ik geprobeerd om naar haar toe te gaan en even te kroelen om haar daarna weer alleen te laten en dat dan steeds later te doen, zonder resultaat. Als laatste hebben we de deur opengedaan en haar vrij 'ruw' (uiteraard wel met menselijkheid en niet zodat ze zich erg zou bezeren) weggeduwd en de deur weer dicht gedaan, hierdoor werd het iets minder maar het stagneerd en om nou telkens uit bed te moeten terwijl je nog zo lekker warm ligt...

Wie o Wie heeft voor mij nog tips?? of misschien wel DE oplossing?
We overwegen om haar eventueel alleen in de studeerkamer te laten slapen zodat ze niet meer bij onze slaapkamerdeur kan komen maar eigenlijk hoop ik op een andere oplossing...

Ontzettend bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben enigszins hopeloos aan het worden en een goede nachtrust vind ik toch ook wel fijn!
(overigens, er is absoluut geen sprake van haar wegdoen als dit niet opgelost wordt of iets dergelijks maar het wordt gewoon echt mega irritant en vermoeiend!!!)

Edit: even iets toegevoegd!

xdenisex

Re: Kattenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:40

Ik heb geen idee... mijn katje slaapt bij ons op de dekens bij het voetenend... Hij wordt ook om 6 uur wakker.. en als ik hem dan een muis naar zijn hoofd gooi is hij weer even zoet en gaat hij nog even slapen..

Ik heb geeen idee..

Misschien een speelmaatje..?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 19:11

Speelmaatje wil ik wel maar mijn vriend absoluut niet.. En aangezien relaties uit compromissen bestaan wil ik er ook niet teveel over drammen Knipoog. Op bed vind ik niet zo fijn, omdat ze het liefst zo dicht mogelijk bij je ligt en als je je dan omdraait loop je natuurlijk het risico om op haar te rollen, niet echt cool!!

Toch bedankt voor je meedenken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:58

Is ze bang van de stofzuiger ? vele katten wel...

Indien ze bang is zou ik de stofzuiger buiten de deur zetten, en als ze begint, aanzetten via het snoer dat in julllie slaapkamer zit !

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:26

Kan ze misschien buiten even lekker uitrazen, aan een tuigje of in een ren? Of misschien is het een optie om een jonge kitten erbij te nemen, zodat ze zich daarmee samen kan uitleven?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:38

Mist schreef:
Is ze bang van de stofzuiger ? vele katten wel...

Indien ze bang is zou ik de stofzuiger buiten de deur zetten, en als ze begint, aanzetten via het snoer dat in julllie slaapkamer zit !

Jups, die vind ze wel wat eng... wordt wel wat minder omdat ik toch gewoon ga stofzuigen waar zij is etc maar ze vind het niet leuk.. punt is dat de deur volgens mij niet dicht kan met het snoer erdoor.. maarrr ik ga zeker eens kijken of ik daar wat op kan vinden.. Misschien niet echt lief maar ze moet dit gewoon echt afleren en ik zou echt niet veel anders meer weten!!!

Citaat:
Kan ze misschien buiten even lekker uitrazen, aan een tuigje of in een ren? Of misschien is het een optie om een jonge kitten erbij te nemen, zodat ze zich daarmee samen kan uitleven?

Ze komt geregeld (als het weer het toelaat) buiten aan een tuigje in de tuin, dat vind ze heerlijk want daar zijn natuurlijk nog meer bewegende beestjes die je kan vangen Haha! ... Extra kitten erbij is, om de reden die ik al eerder genoemd heb, geen optie..
Punt is dat ik denk dat het uitrazen niet mijn deurkrabbelprobleem op zal lossen en met die drukte kan ik wel leven (soms wel irritant maar vaak ook grappig, die maffe buien van ons draakje Clown )..

Mocht iemand nog meer of andere suggesties hebben, graag!!

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:19

Hoe vaak zijn jullie thuis? Als het een erg sociale kat is, kan het zijn dat ze gewoon gezelschap mist, en dan is het gedrag gewoon hartstikke logisch Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:25

klinkt als een heerlijke kat Haha!

de meeste katten zijn meer op zichzelf, dus wees in elk geval blij dat ze zo op je gericht is.

ik heb zelf 6 dames in huis, en als er een moet bevallen, zit deze bij mij in de slaapkamer en mag de rest van de mutsen er niet bij, de eerste paar nachten zijn ze dan nijdig, en jengelen ze aan de deur, en springen ze steeds op de klink,
gelukkig houd dat na een paar dagen op,
maar helaas werkt negeren bij jou dus niet.
die van de stofzuiger vind ik een hele goede !!

en een aparte kamer zou ook geen ramp zijn hoor, een kat went er heel snel aan ,
zeker als je er voldoende speeltjes en slaapplekjes en natuurlijk een krabpaal in zet.
hier slaapt wel alles in bed,ook de kleintjes die hier momenteel lopen,
ben niet bang om op ze te rollen, ze liggen vaak strak tegen me aan, en je onderbewuste zorgt er naar mijn idee voor dat je niet op ze rolt.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 11:48

crossmonster schreef:
klinkt als een heerlijke kat Haha!

de meeste katten zijn meer op zichzelf, dus wees in elk geval blij dat ze zo op je gericht is.

en een aparte kamer zou ook geen ramp zijn hoor, een kat went er heel snel aan ,
zeker als je er voldoende speeltjes en slaapplekjes en natuurlijk een krabpaal in zet.

ik vind het (meestal Knipoog )ook superfijn dat ze zo heerlijk aanhankelijk is, lekker knus en kroelen en heerlijk met de kat op schoot!!
ik kijk het nog even aan maar overweeg momenteel toch de apparte kamer zodat ze niet bij onze deur kan... kan het wellicht proberen!!
in bed wil ik zowieso niet, vriendjelief en ik willen ook wel eens lekker knus met z'n tweetjes zijn Bloos.. daarbij heb ik dat instinctwel maar mijn vriend toch wat minder...

Citaat:
Hoe vaak zijn jullie thuis? Als het een erg sociale kat is, kan het zijn dat ze gewoon gezelschap mist, en dan is het gedrag gewoon hartstikke logisch

ze deed het ook toen we vakantie hadden en dus heel veel thuis waren.. en toen ik nog maar twee dagen per week werkte dus op zich waren we dan wel heel veel bij haar... toch is het inderdaad gezelschap denk ik, vooral naar mij toe.. als mijn vriend alleen thuis slaapt doet ze het namelijk niet of veel minder.. ik heb in ieder geval nog de stofzuigeroptie, dus weer een idee erbij... ik wil haar ook niet helemaal uit de slaapkamer bannen omdat een nacht alleen en vervolgens dan een werkdag alleen wel erg lang is voor haar, die uurtjes 's morgens bij ons verdient ze gewoon omdat ze zo lief is! Haha!

bedankt voor jullie reacties!