Angora konijn + scheren = Ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Angora konijn + scheren = Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:03

De angorahouders weten wellicht wel, welke klitten de beestjes aanmaken in de winter Óokal borstel je ze elke dag (want dat is het geen die je moet doen, bij zo'n konijntje.) Nu is het zo, dat ik na de winter altijd begon te knippen. Maar dat is een verschrikkelijke rotkarwei, niet alleen voor mij, maar ook voor de Angora. Het duurd lang, moeilijk om juist te knippen wat soms een wondje vooroorzaakt, en stress bij konijn zelf.

Nu hebben we thuis even geïnformeerd bij een DA, en die vertelde dat er speciale "trimmers" hiervoor bestaan. Mensen die zich hier mee bezighouden. Zij hebben een speciaal scheermachientje, om deze beestjes te scheren. En óók een trimmer hebben we gecontacteert. Die vertelde dat we het best zelf konden doen, en haf ons nog wat tips + waar we dit scheermachientje konden halen. Het is zo goed als zeker dat ik er achter ga. Uiteraard begin ik daar niet zomaar aan, graag nog wat ervaringen + tips.

Ik ben zelf ook al gaan kijken bij een DA, die alles mooi uitlegde, en aangezien ik al best veel ervaring heb met deze konijntjes moet dat lukken. Wie helpt mee? Lachen

Groetjes,
Soet.

salsaentango

Re: Angora konijn + scheren = Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:17

wij scheren de langharige cavia's altijd..
we hebben daar zo'n honden tondeuse voor en ik zet mijn caaf altijd op tafel en dan scheren maar Tong uitsteken het is opzich niet moeilijk als je konijntje maar rustig blijft anders kan er ook altijd eentje de konijn vasthouden.

je kan beter met een tondeuse er over dan een schaar Tong uitsteken tondeuse kan niet zo snel een dier verwonden en schaar sneller Lachen

hoop dat je nu wat meer weet anders gewoon vragen Tong uitsteken

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:03

Zó, bedankt Ja

Die schaar is zeker zo veilig niet. Gelukkig blijven de wondjes wel oppervlakkig, maar het is ontzettend veel werk. En aangezien er zo'n speciale tondeuze bestaat is zoiets wel beter. Ik neem aan dat hij braaf zal zijn, iig is het zéker geen onrustig beestje. Dus dat moet wel goedkomen. Bedankt! Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:17

Ik heb al meerdere keren een Angora geschoren. Erg moeilijk is het niet, de meeste angora's zijn van zichzelf toch al wat rustiger, dus dan hoef je ook niet te worstelen met vastklemmen e.d.

Puntjes waar je erg voorzichtig moet zijn, zijn de tepels, de ballen, de oren en de staart. Dat zijn plekken waar je makkelijk 'mis-scheert'.

Ik scheer de angora's meestal met een hondentondeuse, met een mesje voor extra fijne haren. Heb je er een voor grovere haren, dan lukt het vaak niet zo goed.
Eenmaal ging de hondentondeuse halverwege stuk en we hadden de angora de dag erna nodig voor een les, toen heb ik het afgemaakt met een scheermachine voor schapen. Dat ging een stuk sneller, maar ik moest ook een heel stuk voorzichtiger zijn, geen aanrader dus. De moeilijke/kleine puntjes heb ik toen ook maar bijgeknipt, ipv geschoren Knipoog .

Bij het scheren van de buik leg ik konijn meestal op zijn rug op mijn knieën neer als ik alleen ben. Ben ik met nog iemand, dan neemt een van de twee het dier op schoot, terwijl de ander scheert. In je eentje heb je net wat meer handigheid nodig, dat spreekt vanzelf Knipoog .

Succes ermee. Gewoon rustig blijven en niet voor het allerbeste en mooiste resultaat willen gaan. Maar in eerste instantie gewoon ervoor gaan om de haren zoveel mogelijk weg te scheren. Dat net bijwerken kan altijd nog daarna Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:23

Bedankt voor de tips zeg! Ja

Tepels: het is een mannetje.
Ballen: gecastreerd, en daar zitten geen klitten. Al gaan we er straks toch even over.
Oren: daar zitten ook geen klitten. (werk ik altijd bij met schaar.)

Hij is het gewoon om op z'n rugje te gaan liggen bij mij op schoot, en m'n zus wil vast ook wel mee helpen. dus dat komt wel goed.

Blijkbaar zijn er speciale angora tondeuses, dus normaal zouden we voor zo'n gaan. Uiteraard spreekt het voor zich, dat de handigheid voor gaat. Ja

thanks! Ja

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:07

volgens mij worden Aesculap (de favorita II) tondeuses ook gebruikt voor angora's. Ik denk dat Oster tondeuses ook wel geschikt zijn.
Wat misschien ook een handige tondeuse is is de Moser Arco, dit is een draadloze tondeuse, wordt ook veel gebruikt voor moeilijke plekken bij een hond (teentjes, neusje).

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:09

Lysette schreef:
volgens mij worden Aesculap (de favorita II) tondeuses ook gebruikt voor angora's.

deze word ook bij ons in de opvang gebruikt Haha! die werkt echt goed (als je wel de goeie pakt) haha

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:17

Soet schreef:
Bedankt voor de tips zeg! Ja

Tepels: het is een mannetje.

Ook mannetjes hebben tepels, dus let op.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 20:51

Maar minder dan een vrouwtje Lachen (of iig, dat heb ik gelezen, en is me altijd verteld?) Maar ik weet nog niet als ik de buik ga doen, aangezien daar geen last is van klitten.