probleemhond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rochjuh

probleemhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:20

Wie kan ons (gezin met 2 dochters van 16 en 10 jaar) en onze hond helpen. Om een voorbeeld te geven:

Zij springt tegen mensen op
Zij blaft tegen voetgangers, fietsers, auto's, eigenlijk alles en iedereen
Zij luistert niet meer wanneer zij (los) op mensen afgaat
Zij eet van de straat
Zij trekt aan de riem
Zij komt agressief over

Zij is thuis de allerliefste hond tegen ons
Zij speelt en stoeit zonder agressief te zijn
Zij eet onrustig
Zij is graag bij ons in de buurt, maar kan heel goed alleen thuis blijven
Zij springt op als wij bewegen (opstaan e.d.)
Zij is waaks, maar laten wij mensen binnen is ze erg enthousiast en lief
Zij is een kruising mechelse herder van ongeveer 1 jaar

Wij zijn zo langzamerhand ten einde raad. Zij is op puppy cursus geweest, daarna een vervolgcursus gehad. We hebben begeleiding gezocht maar daar helpt niets tegen als wij haar uitlaten en loslaten. Wanneer niemand in de buurt is, luistert ze en komt ze als je haar roept, maar zodra zij ook maar iets ziet is ze spontaan doof.
Eigenlijk zien we er geen brood meer in en denken we erover haar aan iemand met meer overwicht te geven (wie weten we niet want eigenlijk durven we niemand met onze hond "op te zadelen")
We willen eigenlijk niet meer met haar over straat en dat verdient ze nou ook weer niet.

(sorry voor het verkeerd plaatsen maar ik kan hem nergens anders kwijt)

Ogrop

Re: probleemhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:21

staat hier behoorlijk verkeerd. ik tem even Knipoog

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:22

Zo te horen is de hond de roedelleider in huis......dat is nou net niet de bedoeling!
Of je probeerd zelf te leren hoe je roedelleider moet worden of je zoekt iemand voor de hond die het wel kan.
Succes!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:23

rochjuh schreef:
Zij eet van de straat
Zij trekt aan de riem
Zij komt agressief over

Wat doe je op dit moment tegen dit gedag ?

rochjuh schreef:
Zij eet onrustig

Dit is ook zeker een punt waar je mee op moet passen. Een Mechelaar is geen kleine hond en dus is de kans op het krijgen van een maagkanteling groter. Zeker waneer je hond erg schrokt en onrustig eet loop je hiermee een verhoogt risico...

Ik weet niet wat je op dit moment voert en hoeveel keer per dag?

Een overweging is waneer je brokvoer voert hier een flinke scheut water aan toe te voegen zodag hij niet meer schrokt. Ook kan een voerbak op een verhoging uitkomst bieden. Het dier kan ook onrustig eten omdat hij bang is dat het van hem afgepakt wordt. Mogelijk helpt het om het dier in een ruimte te voeren waar hij alleen is. Haal de voerbak pas weg waneer het dier er zelf mee weg loopt en voer indien mogelijk liever over de gele dag meerdere kleine porsies dan 1 keer 1 grote maaltijd.

Suc6
Laatst bijgewerkt door Flevolander op 23-08-07 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:23

Is je hond ook niet in de puberteit? Of heeft de hond dit gedrag al vanaf het begin.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:28

Ze is niet de leider in huis, want thuis is ze juist goed te doen, maar het probleem begint na de voordeur. Puberteit ... ik weet het niet, volgens mij is het juist een probleem die steeds lastiger wordt (waarschijnlijk reageren wij fout op haar). Wat we doen om dit te voorkomen is goed gedrag belonen, rustig blijven. Maar soms is het gewoon teveel en krijgt ze op d'r kop en schreeuwen we tegen haar. Jongste dochter laat hond niet uit en bij mijn man luistert ze eigenlijk nog het beste. Niet dat ze bij hem braaf is, maar reageert eerder dan bij mijn oudste dochter of mij.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:34

één woord dat niet genoeg kan gezegd worden; opvoeding.
Jullie hond interesseert het hem blijkbaar niet wat jullie doen terwijl jullie zijn gaan wandelen.

Het aan de riem trekken, ik weet niet of het een oplossing voor jullie is om een Gentle Leader te gebruiken? Moet je eens bespreken met jullie instructeur van de hondenschool ofzo
Wat kan helpen; Neem iets lekkers mee op wandeling.
Laat de hond los en roep haar naam enthousiast. Komt ze naar jullie geef je het lekkers. Duurt het lang? Niet boos worden wanneer ze er is want dan associeert ze; komen= straf.
Komt ze helemaal niet? Draai je dan om en loop juist weg.

Ik kan je aanraden om dit te doen op een plek die ze niet kent en waar het niet te interessant is. Want als je wegloopt en je hond doet de route iedere dag is die van het idee dat ze toch wel alleen thuis komt.

Probleem met het opspringen; leer de hond wanneer ie enthousiast is om te zitten. Zitten= een aai, aandacht.
Springen= geen aandacht, draai je om en doe alsof je ze niet ziet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ik raad je aan om proffessionele hulp te nemen.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:35

wij hebben ook een herder ik ken het probleem want die van ons is hetzelfde (alfa_teefje) je moet heel erg consequent zijn anders haalt het geen bal uit, en veel aandacht geven en veel mee trainen trainen trainen trainen. Die van ons is zelfs zo extreem dat ze bij schaduwen al begint te flippen zeg maar, als we de deur uit gaan worden we gebeten etc etc etc. echt heel irritant maar je hebt zeker iemand nodig met overwicht en een sterke wil, want deze honden lopen zo over je heen. Als hij niet luistert, blijven herhalen totdat hij het snapt!!!! Niet opgeven want zo word het erger!!! Werk buiten met een fluitje dat werk bij onze herder zeer goed. En ook vooral veel belonen als hij iets goed doet. en warom zou je de hond wegdoen? je had beter eerst kunnen informeren over het ras, want de meeste mechelaars die wij hadden hebben dit gedrag. maar goed dat is niet aan mij, als je meer info wilt over hoe ik train mijn pb box staat open, maar laat je hondje nu niet stikken geloof me met veel geduld kom je er wel !!!!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:37

rochjuh schreef:
Ze is niet de leider in huis, want thuis is ze juist goed te doen, maar het probleem begint na de voordeur. Puberteit ... ik weet het niet, volgens mij is het juist een probleem die steeds lastiger wordt (waarschijnlijk reageren wij fout op haar). Wat we doen om dit te voorkomen is goed gedrag belonen, rustig blijven. Maar soms is het gewoon teveel en krijgt ze op d'r kop en schreeuwen we tegen haar. Jongste dochter laat hond niet uit en bij mijn man luistert ze eigenlijk nog het beste. Niet dat ze bij hem braaf is, maar reageert eerder dan bij mijn oudste dochter of mij.

Hoe komt de hond in haar al gehele houding over op jullie, vertoont ze een dominante of juist onderdanige houding tegenover jullie en haar omgeving en maakt dit buiten en in huis verschil ?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:40

Heb je een longeerlijn in huis? Of in ieder geval iets van een lange lijn? Misschien kan je proberen om ergens op een (afgelsoten) veldje het volgende doen:
Geef je hond het gevoel dat hij los loopt door de lijn lang te laten worden. Dan roep je dr of geeft een commando. Reageert ze niet, ruk je aan de lijn. Ze moet wel laten merken dat ze voelt dat je aan de lijn getrokken hebt. Dit herhalen totdat ze het goed doet en vooral belonen als ze het goed doet. Dit hoeft niet altijd met eten, maar spelen met haar kan ook.

Voor het opspringen tegen mensen:
Laat eens iemand binnenkomen en hou haar aan de riem. Springt ze op, dan naar beneden trekken en "nee" zeggen. Schreeuwen heeft geen zin, je kan beter je stem laag en dreigend maken en als ze het goed doet belonen en je stem weer wat hoger maken.

Voor dit soort dingen is het wel verstandig om dit te doen met behulp van een slipketting, dat heeft iets meer impact.

Voor het trekken aan de riem:
Zodra je merkt dat ze voor je uit gaat lopen trek je dr terug en geef je bijvoorbeeld het commando "voet" of "naast" wat je wil. Zodra ze weer voor je uitgaat trek je dr weer terug.

Het klinkt allemaal banketstaaf dit getrek en geruk, maar je moet dr goed laten merken dat ze iets doet wat jij niet wil. Aangezien ze lak heeft aan je commando's is het beter om het even anders te proberen.

Doe je weleens water bij het voer? Of geef je het droog? Door er water bij te doen kan het zijn dat ze rustiger gaat eten. Het is dan wel verstandig om niet de bak op de grond te zetten, maar liever iets hoger.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:42

ik heb precies hetzelfde probleem met onze hond, ben nu opzoek gegaan naar een goede gedragstherapeut!
wie weet!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:47

hoi !
hmm..
ik train nu al een tijdje met mechelse herders (pakwerk) en ik heb al veel gezien..
hier even mijn visie..
Een mechelse herder is niet echt een hondje voor binnen in huis.
Ee hebben een echte gehoorzaamheidstraining nodig.
Training is bij zo'n honden heel belangrijk.
Ze zit nu juist in haar pudertijd. (puppy zijn ze tot 1 jaar)
en probeert dus vanalles uit...
voor de problemen buitenshuis kan je het beste een leren lijband aandoen dat stropt als ze trekken. als ze dan echt trekken doen ze zichzelf ook wat pijn...als ze zich gedraagd natuurlijk ook belonen ( bv met hondenbrokjes )
Het beste waar je deze dingen kan leren is op een hondenschool voor pak & bijtwerk..
ik hoop dat je er wat aan hebt..
groetjes kelly

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:48

en wij gebruiken bij onze hond ook een pikketting, die heeft ze altijd om, anders trekt ze je gewoon om.
maar geloof me als je zo een hond voor je gewonnen hebt kun je er echt alles mee!!!

er staat een leuke foto van mij en mijn beste vriendin in mijn profiel, beetje offtopic

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:49

Is er al getemt?

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:51

Om nog even terug te komen op het onrustige eten daar bedoelde ik mee dat ze zich zelf geen tijd gunt om te eten en dus eigenlijk te weinig eet (is gelukkig niet mager, wel erg slank met veel energie).
Tegen het trekken aan de riem hebben we nu inderdaad een hulptuigje (ik weet niet hoe het heet, maar daardoor trekt ze niet aan de riem) maar het probleem is hiermee niet opgelost, want zonder probeert ze je weer overal heen te sleuren. Weglopen en enthousaiast roepen hebben we als eerste geleerd op cursus maar wanneer ze agressief op iemand afrent schreeuw je eerder dan dat je wegloopt of enthousaist/liefjes begint te roepen. Wanneer we alleen zijn is er geen vuiltje aan de lucht, dan komt ze wanneer we roepen, we hebben inderdaad meestal wel wat lekkers voor d'r mee maar daar heeft ze buiten geen interesse/tijd voor en ook niet als er niemand in de buurt is. Voor deze hond hebben we ook een Mechelaar gehad (13 jaar geworden) en nooit problemen als deze gehad. Van huis uit hadden we mechelaars en herders, nooit problemen. Maar eens moet de eerste keer zijn waarschijnlijk.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:04

Kion99 schreef:
Is er al getemt?

Ik kon hem net nog gewoon temmen dus volgens mij was hij idd nog niet getemt,,, nu wel dus Bloos

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:10

Op internet zijn heel veel artikelen te vinden over deze problemen. (zoekterm: honden en dominantie)
Honden hebben heel goed door dat hun baas in verschillende situaties anders geageerd. Zo leren ze op cursus te luisteren, en gaat het binnen vaak ook goed, maar zodra ze de deur uitlopen wordt het een groot feest.
Ik raad je aan (is ook al eerder gezegd) om hulp te zoeken. Ga naar een goede cursus, haal er iemand bij en lees veel over dominantie bij honden.
Jullie hond is overduidelijk de baas, en die plek geeft ze niet zomaar op.

Heel veel succes! Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:37

Citaat:
Zij eet van de straat
Zij trekt aan de riem
Zij komt agressief over

Ik denk dat je veel van deze punten door middel van cursus op kan lossen.
Ik vind niet dat je allerlei hulp middelen moet gaan kopen zonder dat je weet wat de gevaren ervan zijn.
Ik heb zelf ook een gentle leader voor mijn hond. Heb 2 jaar lang dmv cursus te volgen het wandelen zonder trekken te oefenen, maar het ging er niet uit. Via mijn instructeur ben ik aan een gentle leader gekomen. Dit zijn dingen die je niet zomaar moet kopen vind ik. Probeer het eerst anders op te loosen.
Zoek een goed cursus adres uit. Ik krijg les van een gedragstherapeut voor honden. Heeft mij heel goed geholpen met mijn dominate hond. Zowel binnen in huis, als buiten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:25

Verplaatst van HAW naar BB.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:19

rochjuh schreef:
Zij eet van de straat
Zij trekt aan de riem
Zij komt agressief over

Zij is thuis de allerliefste hond tegen ons
Zij speelt en stoeit zonder agressief te zijn
Zij eet onrustig
Zij is graag bij ons in de buurt, maar kan heel goed alleen thuis blijven
Zij springt op als wij bewegen (opstaan e.d.)
Zij is waaks, maar laten wij mensen binnen is ze erg enthousiast en lief

Bovenstaand stukje klinkt als een hond die zich flink verveeld en zichzelf allerlei 'trucjes' heeft aangeleerd het leven leuker te maken. Mechelaars zijn slimme werkers, hondjes van 1 jaar zitten in de pubertijd. Dat gemixt geeft een zeer actieve, snel verveelde hond. Een niet zo handige situatie.
Echter kun je goed inspelen op de intelligentie van de hond en het negatieve gedrag proberen om te buigen in iets positiefs. Maak jezelf de meest geweldige persoon ter wereld. Zorg ervoor dat jij degene bent waar alle leuke dingen vandaan komen, de snoepjes, speeltjes, kriebels en lieve woordjes. Zorg dat de hersens aan het werk worden gezet zodat ze zich niet meer verveelt.

Hoe doe je dat?

Ten eerste; Ik zou niet naar de adviezen van sommige bokkers gaan luisteren en met allerlei hulpmiddelen gaan klooien (waarvan je niet eens precies weet hoe dat moet Knipoog ) daarmee verpest je waarschijnlijk meer dan dat je goed doet.
Bijvoorbeeld de Gentle Leader die wordt aangeraden; als je een hond met een gebroken nek wilt, moet je dat vooral doen Knipoog Bovendien is dat symptoombestrijding en wordt de oorzaak niet aangepakt.

Ten tweede; ga niet straffen. Jij moet LEUK worden, niet ENG.

Ten derde; ga niet 6 methodes door elkaar, of heel kort na elkaar gebruiken. Dat is voor zowel jou als de hond verwarrend. Kies een methode die bij je past en blijf daarbij voor een tijdje.

Ok, 3 dingen die je niet moet doen, wat je wel moet doen Knipoog ? Een goede gedragstherapeut inschakelen die bij jou thuis komt en dan met jou en de hond gaat wandelen om te zien, wat jij doet, wat de hond doet en wat jullie met elkaar doen.
Zo iemand zal hele goede tips hebben. Hij/zij zal geen tovenaar zijn en het probleem met een zwaai van het toverstafje oplossen, maar zal als het goed is wel een goede analyse kunnen maken en een plan opstellen van wat jullie moeten veranderen om weer helemaal LEUK te worden voor de hond.
Er zal tijd in gaan zitten, maar als je dat er voor over hebt, dan denk ik dat dit probleem best opgelost gaat worden. Zeker omdat het thuis zo'n lieve hond is Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:23

Nog een toevoeging op de GT. Zo iemand kan je ook leren hoe je honden eigenlijk moet lezen (ik twijfel n.a.v. je stukjes of je dat goed kunt), op die manier kun je veel situaties beter inschatten en weet je ook veel beter hoe je daarna kunt handelen.
Zoals bijvoorbeeld het agressief op mensen afrennen. Waar gebeurt dat? Wat is haar houding? Wat doet ze precies? Bijt ze? Blaft ze? Speelt ze alleen? Of is het nog nooit tot een daadwerkelijke ontmoeting gekomen?

Een GT zal je hier hele geode uitleg over kunnen geven (veel beter dan ik ooit zal kunnen over het internet Tong uitsteken )

Het kan nooit kwaad om zo'n 'lesje' te volgen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:15

Ik denk ook dat een GT in combinatie met het geestelijk bezighouden van je hond een oplossing moet kunnen bieden!
Vanachter een scherm advies geven is zo moeilijk omdat je niet precies weet wat er gebeurd...

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:32

ik ben het helemaal met assie eens,
ga niet met allerlei hulpmiddelen aan de gang,
mischien is het een iedee om je instructeur op de hondenschool (ik heb natuurlijk geen iedee wat voor methode die door voert etc.) wat je hier aan kunt doen.
als je liever niet met deze methode werkt zou ik lekker een andere hondenschool gaan zoeken, de training heeft namelijk pas nut als het ook werkt bij jou, zonder iemand er bij Lachen

ik hoop dat je er uit komt,
groetjes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:36

Bij alle goede raadgevingen wil ik er eentje nog toevoegen:

Zolang de hond zich niet weet te gedragen: laat hem a.u.b. niet loslopen. Zorg dat je zoveel mogelijk de controle houdt voordat er écht ongelukken gebeuren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:46

Ik ga ook met Assie mee.
Veel hondenbezitters lopen tegen dit soort gedrag aan als de hond in de pubertijd komt.
Kijk maar in het asiel, veel honden zitten daar van deze leeftijd. Alles wat je geleerd heb, lijkt verdwenen. Net als bij een mensenpuber is hij zijn grenzen aan het verkennen. Zoek je gevechten uit en wees daarin consequent en een leider.

Ga lekker met je hond aan de gang, het liefst allemaal op dezelfde manier in het gezin. Wat bij de een niet mag, mag bij de ander ook niet. En ga lekker met hem naar de les en zoek een instructeur die zowel jou als jouw hond ligt. (net zoals je met je paard doet)

En geduld, want ook deze fase gaat voorbij. Maar wees duidelijk naar de hond toe.

Succes.