Raar geluid met knarstanden bij een Cavia..HELP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Raar geluid met knarstanden bij een Cavia..HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 14:53

Sinds vandaag merkte ik dat mijn cavia anders knarsetand als anders. Af en toe als hij op schoot zit doet hij dat wel eens, dan lijkt het net of hij de restjes eten uit zijn kiezen aan het vissen is maar net zat hij op schoot en vond het geluid net of zijn gebitje los zit Tong uitsteken om het maar even zo te zeggen...

Zijn bix blijft ook langer liggen dan normaal. Worteltjes gaan er wel in en ik had hem net een knabbellstaaf gegeven en elke keer als hij zo'n pitje eraf had gegeten met zijn voortanden viel het uit zijn mond, zo leek het.

Zijn voortanden zijn goed... hebben cavia's met dit verschijnsel misschien haakjes op hun kiezen?? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?b Ik heb net geprobeerd naar zijn kiezen te kijken maar zijn wangen zitten in de weg hahaha.. ga morgen anders wel ff naar het spreek uur van de DA..

Iemand tips of ervaring?

loveyoutoo

Re: Raar geluid met knarstanden bij een Cavia..HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:03

Cavia's die haakjes op hun kiezen hebben kunnen inderdaad knarsetanden. Ook gaat het eten lastiger en laten ze hun brokjes (langer) staan, kwijlen met het eten is ook een verschijnsel. Het kan dus goed zijn dat hij haakjes op zijn kiezen heeft.
Een aantal van mijn cavia's zijn daar aan geholpen. Dat gebeurd onder narcose omdat de kiezen zo ver in de mond van de cavia liggen. Over het algemeen kunnen ze meteen als ze wakker zijn weer alles eten. Behalve als de haakjes er al een tijdje zitten en wondjes in de mond hebben veroorzaakt. Maar ik hoop voor jou dat het nog niet zo ver is gekomen Knipoog.
Hooi helpt erg goed voor de kiezen, dus dat moet je cavia wel onbeperkt krijgen.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:06

Ja hij heeft eigenlijk altijd hooi, hij eet zich er een ongeluk aan haha! Ik zal hem nog even observeren en anders morgen even langs de dierenarts gaan..
Hij kwijlt trouwens niet.. ik zal nog even naar hem kijken..

Bedankt!!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:42

mijne knart ook alleen soms klappertand hij en soms knarst hij dat hoort bij hem altijd anders.. en nu hij ziek is (bij mij) eet hij ook niet.. ik was bang dat hij last van zijn kiezen had maar gelukkig was dit niet zo Haha! maar komt wel eens vaker voor dat het een ander geluid maakt maar als je het niet vertrouwd toch mee heen gaan Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 23:18

Hij lijkt wel wat gegeten te hebben van zijn bix... nog niet zoveel als anders en zijn hooi is ook wat meer op als ik 't zo zie.

Ik kijk morgenochtend nog even aan want het gekke is dat hij wel wortels eet...als hij haken heeft zou hij die ook moeilijker eten...Hij zit nu op schoot en hoor het niet nu .... ff aankijken gewoon....Bedankt voor de tips en ervaringen...