Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:58

Ik heb sinds gister een nieuw buitenhok voor mijn konijn Sjaak, mooi groot dus ik dacht ik zoek een vriendje voor Sjaak erbij. Dit werd dus een cavia (Appie Knipoog )
De verkoopster adviseerde mij om de cavia eerst in het hok te zetten zodat hij even went en daarna het konijn erbij. Zodat ook het konijn de cavia niet als indringer ziet. Ik heb dus Appie eerst een nachtje alleen in het hok laten zitten zodat hij kon wennen en een beetje tot rust kon komen. Vanochtend Sjaak erbij gezet en dat leek hardstikke goed te gaan. Ja, Appie wel wat bangig nog, maar dat was hij ook in z'n eentje. Nu heeft Sjaak op de een of andere manier Appie verwond, er zit een scheurtje in z'n oor. Ik vermoed dat ze dat met de nagels heeft gedaan, dus die heb ik meteen gekortwiekt in ieder geval. Maar het probleem is nu dus dat Appie doodsbang is geworden en heb ik ze dus even apart gedaan. Appie in het nachthok gedeelte en Sjaak in het gedeelte met gaas.. Wat is nu het beste om te doen? Ze meteen weer bij elkaar of even rustig laten worden? Of pas weer samen laten als ik het buitengedeelte klaar heb? (ik wil een stuk voor en naast het hok afzetten zodat ze daar meer ruimte hebben om rond te hobbelen)...

Afbeelding

Nickeltje

Re: Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:01

Heb je een klein huisje waarin de cavia past maar het konijn niet?
Als wij in de opvang cavia's en konijnen koppelen zetten we er een huisje in waarin de cavia kan schuilen en op zijn gemakje het konijn kan leren kennen.
Soms duurt het wat langer voor het klikt, en een heel enkele keer klikt het helemaal niet...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:02

Ik denk eerlijk gezegd dat je hok veel te klein is om 2 beesten in te houden. Waarschijnlijk gaat het beter als ze veel meer ruimte hebben.

Leuke foto trouwens! Haha!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:04

Dat is misschien wel een goed idee om zo'n hokje te halen dan! Dan kan hij in ieder geval beschermt zitten, want hij probeert zich nu alleen maar te verstoppen onder een berg stro..

En nu hebben ze inderdaad niet heel veel ruimte, maar er komt dus een stuk van de tuin bij Lachen Dan hoeven ze alleen snachts echt vast in het hok.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:09

Ah, dat laatste is een erg mooie opmerking!
Want eigenlijk ben ik het ook wel een beetje met Ir111 eens, maar aan de andere kant vind ik het wel weer mooi dat je je konijn een maatje geeft.
Succes met hokje. Je weet wat ik bedoel? Wij hebben ze in model Hondenhok, maar dan op cavia maat dus. Zorg wel dat het een beetje gewicht heeft, anders duwt konijn of cavia hem zonde problemen omver en heb je er nog niks aan...

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:12

Oke, bedankt voor de reactie! Ik ga vanmiddag meteen even kijken in de dierenwinkel, dan kan ik ook kijken voor gaas ed. Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:16

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een vrij klein hok, voor een konijn en cavia...

Jammer dat je een jonge cavia hebt gekocht, i.p.v. een asiel cavia ofzo, die het gewend is.

Maar goed, verder geen commentaar, succes Knipoog

Clyde

Hoi,

Ik kreeg net het blad Hart voor Dieren en daar stond een artikel in over een cavia en konijn samen. Daarin stond dat ze eigenlijk niet samen kunnen. Ze zijn totaal anders en begrijpen elkaar niet echt. Ik hoop dat het bij jou wel lukt. Niet dat ze elkaar wat doen hoor, alleen een konijn kan wel makkelijk op een cavia springen, maar ze hebben niet echt iets aan elkaar.

Pluttersput

Ik zou ze nu nog even apart houden, tot je iets voor je knaafje hebt Lachen Leuk dat je iemand vo or erbij hebt gezocht, en leuk dat ze een groot stuk hebben gekregen. Wat ik me voor zou kunnen stellen, is dat Sjaak zijn territorium al had bepaald, helemaal omdat het niet zo groot is. En dan zet je er iemand bij die hij niet kent, tuurlijk, wel naast mekaar, maar het beste om beesten aan elkaar te laten wenne, is ze op neutraal terrein te zetten, dus waar ze allebei nog niet geweest zijn Lachen Maar ik denk dat je nu wel weet hoe je het op moet lossen met al die reacties Lachen
Succes ermee!
Groetjes, mij

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:20

EngeltjeS schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een vrij klein hok, voor een konijn en cavia...

Jammer dat je een jonge cavia hebt gekocht, i.p.v. een asiel cavia ofzo, die het gewend is.

Maar goed, verder geen commentaar, succes Knipoog

Heel jong is de cavia niet, het was de grootste en oudste van de dierenwinkel waar ik hem heb gehaald. En hij zat daar ook bij twee konijnen in het hok dus mede daarom heb ik hem ook genomen, en ook omdat het net een varkentje was Knipoog En dus omdat
hij al wat makkelijker zou zijn dan die jonkies.
En misschien heb je erover heen gelezen maar ze krijgen nog een stuk tuin erbij Lachen

Bedankt voor je reactie! Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:21

Konijnen en cavia's moet je ook niet samen houden.
Zeker een dierenwinkelverkoopster die je dat adviseren, die weten er ook niets van, zolang ze maar verkopen Gestoord
Het zijn 2 totaal verschillende dieren, met andere lichaamstaal. Ze verstaan elkaar dus niet. Net zoiets als jou tussen de Oerang-oetans zetten Knipoog . Dat gaat waarschijnlijk ook niet goed.

Het idee van het koppelen is geweldig hoor, dat zeker, maar dan wel soortgenoot bij soortgenoot. 2 konijnen bij elkaar en 2 cavia's bij elkaar dus. En niet mengen. Het kán goed gaan, maar het gaat in 80% van de gevallen gewoon fout.
Plus dat het link is voor de cavia. Het konijn hoeft maar verkeerd te springen en het rugje van de cavia is gebroken.

En dat staat dan allemaal nog los van het kleine hok. Wil je ze persee bij elkaar houden, zorg dan voor een hok dat minimaal 2 keer zo groot is en waar meer dan een schuilplaats is.
Misschien komt het doordat het een schuin-genomen foto is, maar ik vind het hok zelfs nog aan de kleine kant voor één konijn, als deze er niet constant uit mag Nagelbijten / Gniffelen .

Nou goed, mijn advies, samengevat; cavia en konijn uit elkaar halen. Elk een maatje van de eigen soort geven.
En dan voor het konijn; Groter hok aanschaffen, of een permanente uitloopmogelijkheid, waar ze niet uit kunnen ontsnappen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:26

Ik heb vroeger ook mijn konijn bij mijn cavia gezet. Dit kwam omdat ik eerst twee cavia's had en eentje was overleden. In principe ging het gewoon goed tussen die twee alleen kreeg het konijn allemaal wondjes op de voeten. Ben ermee naar de dierenarts geweest en die zei dat cavia's en konijnen samen helemaal niet goed was. Buiten het feit dat het totaal andere dieren zijn kunnen ze ook nog ziektes op mekaar over brengen die normaal voor dat soort niet schadelijk zijn.
Zijn advies was dat ze beter alleen konden zitten dan dat ze bij elkaar zaten.

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:27

Mijn cavia's en konijn gaan meestal in de zomer los in de ren.
Mijn oudste konijn vond mijn cavia's erg leuk en mijn cavia's vonden hem ok leuk.
Nu heb ik er een konijn bij en 2 nieuwe cavia's (omdat de vorige allebei zijn overleden) een is al met ze los geweest 9want die is een jaar of 2 ouder dan de jong caaf) en alles gata altijd goed

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:30

Cavia's en konijnen zijn TOTAAL verschillende dieren. Ze hebben een andere etensbehoefte (cavia's hebben veel vitamine c nodig). Ze hebben allebei andere bodembedekking nodig (voor een cavia is stro slecht) en ze begrijpen elkaar gewoon niet qua communicatie. Het konijn heeft vast willen 'spelen' met de cavia. Cavia snapt niks van het gedrag van het konijn, want hij begrijpt geen konijnentaal, met het gevolgd dat de cavia nu gewond is. Ik zou ze meteen uit elkaar halen en een konijnenvriendje zoeken voor je konijn en een caviavriendje voor je cavia.
Ik wil je nu niet aanvallen want de dierenwinkel heeft waarschijnlijk gezegd dat het best kan, een konijn en een cavia samen, maar dierenwinkels hebben over het algemeen niet ontzettend veel verstand van die beestjes (het is niet zeldzaam dat ze het geslacht van een cavia verkeerd bepalen).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:37

Konijnen en cavia's kunnen prima samen, cavia's zijn in het begin vaak bang omdat ze soortgenootjes missen. Was bij mij in het begin niet anders en na 2 dagen speelde cavia volop de baas in het hok.
Ik werk ook in een dierenwinkel, mijn eigen konijnen en cavia's zitten nu 2-2 in een groot hok, de konijnen zitten altijd bijelkaar, de cavia's eigenlijk niet. 1 van de cavia's zit zelfs altijd bij de konijnen. de andere is heel erg op zich zelf.

Cavia's zijn gewoon schuwe diertjes...ze krijgen overigs allemaal cavia voer... kan voor de konijnen niet kwaad, die eten er ook gewoon van.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:40

Urko schreef:
Konijnen en cavia's kunnen prima samen, cavia's zijn in het begin vaak bang omdat ze soortgenootjes missen. Was bij mij in het begin niet anders en na 2 dagen speelde cavia volop de baas in het hok.
Ik werk ook in een dierenwinkel, mijn eigen konijnen en cavia's zitten nu 2-2 in een groot hok, de konijnen zitten altijd bijelkaar, de cavia's eigenlijk niet. 1 van de cavia's zit zelfs altijd bij de konijnen. de andere is heel erg op zich zelf.

Cavia's zijn gewoon schuwe diertjes...ze krijgen overigs allemaal cavia voer... kan voor de konijnen niet kwaad, die eten er ook gewoon van.

Het kán goed gaan ja. Maar het gaat echt in 80% van de gevallen fout.
Ik vind het dan ook achterlijk dat dierenwinkelmensen mensen adviseren om een cavia en konijn bij elkaar te zetten. Zolang ze maar verkopen maakt het allemaal niet uit Gestoord . Aan het welzijn van de dieren wordt even totaal voorbijgegaan.
Want een cavia maak je niet gelukkig met stro. Een konijn maak je niet blij met een overdosis aan Vitamine C (=aanslag op de nieren).
Dierenwinkelmensen weten over het algemeen echt geen flikker van dieren. Het zijn gewoon verkopers. Ja, er zitten enkele goede dierenwinkels tussen, maar die zijn echt op een hand te tellen. En dat ze dieren verkopen... nee, ik kan er niet blij van worden.

Je zegt het overigens zelf al; "Cavia's zijn bang omdat ze soortgenootjes missen." Cavia's hebben soortgenootjes nodig. Geen surrogaat-soortgenoot in de vorm van een konijn.

Verder ben ik het helemaal eens met Loveyoutoo.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:42

Urko schreef:
Konijnen en cavia's kunnen prima samen.

Daar ben ik het niet mee eens Scheve mond
Cavia's en konijnen zijn hele andere dieren. Net als we jou bij een oerang oetan zouden zetten (wat assie al zei). Je zou niks van ze begrijpen. Op een gegeven moment zul je je wel aanpassen, omdat er niks anders op zit en je gedwongen wordt met elkaar samen te leven. Maar het liefst wil je toch een soortgenootje die je begrijpt?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:35

Wel erg tegenstrijdige berichten hier....
Waarom kan een cavia niet tegen stro trouwens?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:42

die discussie zal er altijd blijven. dat konijnen en cavia's wel of niet bij elkaar kunnen.

ik heb nooit problemen gehad tussen mijn cavia en konijnen. ze waren de beste vriendjes met elkaar

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 12:49

Ik heb het inmiddels al gevonden over dat stro, te hard voor de oogjes..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:59

horsegirlie schreef:
Ik heb het inmiddels al gevonden over dat stro, te hard voor de oogjes..

Ook voor de pootjes Knipoog
Plus dat stro vaak toch wel stoffig is.

Een cavia kun je imo het beste op corbo, no smell, of iets soortgelijks houden.

En @ miekelover. Mooi dat het bij jou goed gaat. Maar zoals ik al eerder schreef, het gaat ook zó vaak fout. Het is gewoon geen ideale combinatie. Je kunt veel beter 2 soortgenoten bij elkaar zetten. Dat is voor de dieren zelf veel leuker.
Jij wordt uiteindelijk ook wel vriendjes met een gorilla, als jullie verder beiden niets anders hebben, maar natuurlijk of ideaal is het niet.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:01

Urko schreef:
Konijnen en cavia's kunnen prima samen.

Hier ben ik het niet mee eens
Konijnen en cavia’s zijn duidelijk twee heel verschillende diersoorten, die in principe niets met elkaar gemeen hebben. Dit valt vooral op als je de dieren los laat lopen. Cavia’s lopen van de ene schuilplaats naar de andere. Als ze in een buitenverblijf zitten, hebben ze vaste paadjes die ze steeds weer gebruiken. Konijnen hebben juist extra veel ruimte nodig om te lopen en sprongen te kunnen maken. Alleen al vanwege het verschil in grootte komt het vaak voor dat konijnen cavia’s per ongeluk omverlopen. En terwijl de konijnen met elkaar knuffelen elkaar aflikken, doen de cavia’s dit niet. Bovendien communiceren konijnen via hun lichaamstaal, terwijl cavia’s veel praten en luidruchtig zijn. Communicatie tussen beide is dus niet mogelijk.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:09

Mijn konijn had ik ook eerst samen met de cavia.
Op een gegeven moment ging dat echt niet goed meer.
Nu duld mijn konijn wel een cavia in haar buurt (als ze door de kamer loslopen), maar goede vriendjes zullen het nooit worden.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:10

In de dierenwinkel zie je cavia's en konijnen bijna altijd samen in een (klein) hokje zitten. Waarom gaat dit dan wel goed?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:02

horsegirlie schreef:
In de dierenwinkel zie je cavia's en konijnen bijna altijd samen in een (klein) hokje zitten. Waarom gaat dit dan wel goed?

Hoe weet je dat het goed gaat? Het gaat er toch om dat ze vriendjes worden. Dat schijnt niet vaak te gebeuren bij konijnen en cavia's omdat ze elkaar niet begrijpen. Ze hebben er dus niets aan.