australian shepherd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:09

We denken er serieus over na om een australian shepherd te gaan kopen.We zijn gisteren naar een nest wezen kijken en wat een geweldige honden zijn dit.Je ziet ze steeds meer en zeker op de westernevenementen zie ik steeds meer aussies voorbij komen.
Wie heeft er hier allemaal een aussie en hebben jullie tips en adviezen waar we op moeten letten bij de aanschaf?
We willen gewoon een leuke huishond waar we later zelf ook eens een nestje mee kunnen fokken.Is de showlijn dan beter of de werklijn, en maakt het iets uit als dit door elkaar is gekruist?

_Vanes_

Re: australian shepherd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:43

Wij hebben een aussie, overgenomen als volwassen hond ,van andere mensen en hij is echt een super hond.
Daarvoor jaren geen honden gehad en dus ook niet zo'n expert op dit gebied,moet ik zeggen.
Ik vind de ausie een super hond voor in de stal en paarden en ook in huis.
Hij doet precies alles in de juiste mate, waken, wel aanslaan meer niet bijten, lief voor de kinderen ,houdt van spelen,
blijft goed bij je en ja, soms wilt hij net iets teveel drijven, maar goed daarvoor is hij een "herder" en hij is heel goed terug te roepen!
Ik weet niet of onze Blaze een standaard voorbeeld van het ras is,maar wij vinden dit de perfecte hond voor hier in huis en op het bedrijf.
alleen 1 klein nadeeltje, ze hebben veel haar en vooral in de rui heb je hier extra werk aan met borstelen en stofzuigen, maar goed dat heb ik er nu wel voor over!
Oh ja, ik denk wel dat ze niet zonder veel ruimte en beweging kunnen, kan me voorstellen dat ze zonder dat, wat neurotisch kunnen worden. Hebben ze die ruimte en beweging wel, lijken ze soms zelfs "sloom". Haha!

Oh ja werklijnen ? showlijnen ? geen idee! Haha! daar weten andere vast meer van!!

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:55

catalyst1 schreef:
We willen gewoon een leuke huishond waar we later zelf ook eens een nestje mee kunnen fokken.Is de showlijn dan beter of de werklijn, en maakt het iets uit als dit door elkaar is gekruist?

Ik heb weliswaar geen Aussie, maar een Bordercollie. Qua gedrag en drijfvermogen én enthousiasme zullen ze elkaar niet veel ontlopen.
Wat je zelf zegt, wil je een leuke huishond. Vaak zijn de showlijnen dan beter geschikt, die zijn iets minder fanatiek. Mijn border komt uit alleen maar werklijnen, bloedfanatiek, enthousiast én de ideale huishond MITS ze haar energie goed kwijt kan, anders is ze niet te houden.
Ze gaat met mij de hele dag mee, naar kantoor, naar de paarden, ze werkt de paarden hier ook, mee naar de lessen, wandelen, dolle pret. Maar om nou te zeggen dat ze 's avonds het zat is... Superhonden mits ze dus de ruimte hebben. Vrienden van mij hebben Aussies en Borders uit showlijnen, die zijn duidelijk een stuk 'makkelijker' te houden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:55

Als je een leuke huishond neemt zou ik géén aussie nemen!!! Het zijn honden die graag en veel willen werken en zich dood vervelen als je ze alleen maar 3 keer per dag een half uurtje uitlaat.
Een vriendin van mij fokt met aussies, voornamelijk werklijnen, en het zijn geweldige honden zolang je ze bezig houdt. Doe je dat niet dan worden ze zwaar gefrustreerd.
Maar goed ik neem aan dat de fokker van het nest waar je bent wezen kijken je dat ook wel verteld heeft.

Zelf heb ik Australien cattle dogs, zelfde laken een pak Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:24

nou nee ik zou een ausie niet als huishond nemen, ik heb zelf een kruizing ausie/border en ik kan je wel vertellen als mijn hond 1 middag in huis moet zitten breekt hij als hij buiten komt de hele tent af want alle energie komt dan in 1x naar buiten.
ausies zijn buiten honden die de hele dag moeten kunnen sjouwen en lopen.
voor op een stal of manege zijn ze prima geschikt, als ze de hele dag mensen om zich heen hebben die met ze spelen en lopen is er niets aan de hand maar binnen zitten is voor hun echt een ramp.
dus schaf alleen een ausie aan als je ook de hele dag tijd voor hem hebt maar als hij van 's morgens 8 tot 's avonds 5 binnen moet blijven zoek dan een andere hond want je zal dan conseqent elke dag na je werk zeker 3 uur met je hond het bos in moeten en bij voorkeur los het bos in moeten zodat ze ook kunnen rennen

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:01

Ooks wij hebben een äussie". Als je een huishond zoekt moet je zeker NIET een aussie kopen. Ze hebben enorm veel energie en hebben biet voldoende aan een blokje om.
Als wij bv 3 kilometer wandelen legt zij dezelfde afstand 3 keer af door constant heen en weer te rennen.
Wij wonen buiten op een boerderij en er is bij ons altijd iemand thuis waardoor ze onbeperkt naar buiten kan om haar energie kwijt te raken. De fokker waar wij onze Chica hebben gekocht wil niet eens verkopen aan mensen die in de bebouwde kom wonen, zij hebben hier slechte ervaringen mee en willen de honden dit niet aandoen.
Heb je ruimte en veel tijd om kilometers te maken, dan koop je een hond met een geweldiig karakter en een echt maatje.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:51

Ook wij hebben een Aussie, Chili. Geweldige hond, echt een heel lief schatje. Waakt goed, is in huis ook rustig

MAAR

Als je beperkt ruimte hebt, bouw dan maar tijd in om te gaan hardlopen, fietsen, uurtje naar het bos, frisbieen, ballen gooien want beweging hebben ze nodig.

Als je ze op je eigen (grote) terrein los kan hebben, zijn het wereldhonden. Ze waken, ze 'helpen mee', begeleiden je als het kan de hele dag, willen bij je zijn.
Echt super.

In elk ander geval zou ik er goed over nadenken of een Aussie wel geschikt is voor je.

Show en werklijnen kunnen verschillen qua temperament en 'werklust'. Maar een actieve hond is het altijd.

Groetjes, Gisela

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:53

WN AM -> AM BB

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:42

Als je er een nestje mee wilt fokken, zorg er dan voor dat je minimaal 2 shows met d'r hebt gelopen waarop ze het predikaat ZG heeft gekregen, laat testen op ziektes en zoek er een goede passende dekreu bij, (ook met keurpredikaten en goede testuitslagen).
De Aussie is nog een 'nieuw' ras (qua bekendheid) dat nog niet zo heel erg verpest is door allerlei onverantwoorde fokkers met 'pretkruisinkjes', het zou fijn zijn om dat zo te houden Knipoog .

Aussies zijn échte werkhonden. Ik heb ze aan het werk gezien in Australië en mán kunnen die beesten gaan zeg! Doe je dat met ze, dan liggen ze 's avonds ook rustig haar(d)kleedje te spelen. Het zijn echter geen honden die zonder die broodnodige beweging en hersengymnastiek haardkleedje zullen zijn. Daar zijn ze gewoon niet op gefokt.
De showlijnen zijn over het algemeen iets rustiger, maar het zijn en blijven herders en die zijn nu eenmaal actief en werklustig.

Als je dus voor een Aussie gaat, zorg dat je genoeg beweging en hersengymnastiek inbouwt, bijvoorbeeld in de vorm van Flyball, speuren, doggydance, fietsen, rennen, behendigheid enz.

Je wilde tips mbt de aanschaf; hier een lijstje met wat punten waar je op kunt letten.
-De moeder moet bij het nest zijn en een gezonde, niet angstige indruk maken.
-Vraag of je de papieren van moeder en vader mag zien en evt een foto van vader.
- Waar zijn de pups gehuisvest? In huis?
- Heeft deze fokker méér dan een nest rondlopen, dan kun je te maken hebben met een broodfokker.
- Hoe zien de pups eruit?
- Hebben de pups al een inentingsboekje?
- Mag je héél veel vragen stellen aan de fokker? En stelt deze fokker ook héél veel vragen aan jou?

Bedenk van tevoren wat voor pup je wilt. Wil je bijvoorbeeld het sulletje van het nest, of juist een actief, ontembaar mormel Knipoog . Wat past het beste bij jou? Bij mij zou bijvoorbeeld niet zo'n actievelingetje passen, ik zou voor het sulletje gaan. Een goede fokker kent al de pups en hun karakter en zal je dus adviseren.
Bedenk dat overigens wel van tevoren, vóór je gaat kijken, anders kijk je in een stel bruinblauwe puppy-oogjes, ben je verkocht en gaan de emoties beslissen, niet altijd verstandig Knipoog .

Anyway, lang verhaal. Hoop dat je er iets aan hebt.

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:49

Zelf heb ik 2 Austarlian shepherds, 1 werklijn en 1 showlijn http://www.aussieboys.homestead.com/ceejay.html
. Ik moet zeggen dat er wel verschil inzit waar je de hond vandaan haalt. Laat je vooral goed voorlichten, De showlijn is over het algemeen een vrij rustige huishond maar heeft net als iedere andere hond voldoende beweging nodig. Het zijn zeer intelligente honden dus moet je er veel tijd in steken om hier gebruik van te maken. Er zit ook heel veel verschil in de manier waarop ze gefokt worden. Een hond met ASCA papieren word heel anders gefokt dan volgens de richtlijnen van de FCI. Kijk eens op de website van de ASCN . http://www.ascn.nl/
Laat je vooral voorlichten door mensen met ervaring Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kayenty op 26-08-07 18:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Kayenty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:53

Kayenty schreef:
Zelf heb ik 2 Austarlian shepherds, 1 werklijn en 1 showlijn .http://www.aussieboys.homestead.com/ceejay.html Ik moet zeggen dat er wel verschil inzit waar je de hond vandaan haalt. Laat je vooral goed voorlichten, De showlijn is over het algemeen een vrij rustige huishond maar heeft net als iedere andere hond voldoende beweging nodig. Het zijn zeer inteligente honden dus moet je er veel tijd in steken om hier gebruik van te maken. Er zit ook heel veel verschil in de manier waarop ze gefokt worden. Een hond met ASCA papieren word heel anders gefokt dan volgens de richtlijnen van de FCI. Kijk eens op de website van de ASCN . http://www.ascn.nl/
Laat je vooral voorlichten door mensen met ervaring Knipoog
oh ja en let er vooral op dat als je een aussie met een merle kleur neemt dat beide ouders getest zijn op MDR1 zie ook
http://www.nederlandsesheltievereniging ... d/mdr1.htm is evt ook terug te vinden op de stamboompapieren van beide ouders (bij een goed gefokte hond Althans Pling )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:31

Wij hebben er een op mn werk Ja de mini versie dan.

Super goed luisterende hond, ontzettend lief en rustig voor kinderen, maar wil inderdaad de paarden wel eens drijven. Maar is nogmaals heel goed terug te roepen als die te ver gaat!

Wat energie betreft, dit hond loopt geheel de dag, elke dag in en om de stal. Hij is ermee opgegroied.