bodembedekking konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

bodembedekking konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:11

wat hebben jullie voor bodembedekking in het (buiten)hok van jullie nijnen?
ik heb tot nu toe vlas gebruikt, maar in tegenstelling tot bij mijn paard, absorbeert het de urine van de nijnen erg slecht.
nu heb ik deels vlas liggen en daarnaast in de plashoek geperste strokorrels. dit gaat al heel veel beter, maar dit is ontzettend duur spul.
vanmiddag ben ik bij de dierenzaak geweest en heb mijn probleem voorgelegd. geadviseerd is toen om op de plasplek kattenbakkorrels te leggen en daaroverheen berkenhout-snippers. dit hadden de beesten daar in de winkel ook in de hokken liggen en zag er erg netjes en schoon uit. ook was het nagenoeg reukloos. nu heb ik dit dus maar meegenomen...

wat zijn jullie ervaringen met de diverse bodembedekkingen? ik ga liever geen zaagsel gebruiken omdat ik vind dat dat te veel stoft.

Nathachou

Re: bodembedekking konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:51

Heeey!
Ik weet niet precies wat voor kattenbakkorrels zijn, maar mocht het van dat grind zijn, kan ik dat alleen maar afraden. Mochten je konijntjes het eten (wat wel vaker gebeurd) kan dat gaan klonteren in hun maag. Aangezien dat spul absoluut niet verteerbaar is raakt je konijn op gegeven moment verstopt daardoor. Ik heb zelf in mijn WC-bakken gewoon hemparade zitten.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:53

Zo heb ik het ook jaren gedaan...Al had ik een plasbak (zo'n hoekbak) waar ze
in plasten de houten kattenbakkorrels...en in de rest van het hok de berkensnippers...
Zo hoefde ik alleen het wc'tje te verschonen...omdat de gewone bedekking langer
meegaat...
Ook de cavia's hadden dat...eerst een laag korrels en daaroverheen de snippers...
Je hebt ze in drie diktes en ik had altijd de middelste...

Nu lopen ze vrij op het balkon en gebruik ik eigenlijk niets meer...'s winters krijgen ze
stro in het hok...maar dat wordt er altijd weer uitgegraven...Ze zitten er nl alleen in
als ze willen...als het heeeeel hard regent dus...

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:54

ik gebruik zaagsel, dezelfde als die in mn stallen ligt..
lekker voordelig groot pak en stofvrij ! Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:52

in onze dierenzaak gebruiken we een soort pellet, eenmaal die nat wordt, dan lost de pellet op en absorbeert zeer goed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:23

Punt met die kattenbakkorrels is dat ze meestal uit elkaar vallen als ze nat worden en dan juist gaan stoffen. Het gebeurt niet bij alle merken, maar bij het type dat jij beschrijft volgens mij wel. Dat zou ik dus even testen voor je ze gaat gebruiken.

Ik heb zelf stro in het konijnenhok zitten, en No Smell in het rattenhok. Dat laatste neemt de geurtjes van de ratten vrij goed op. Ben er wel tevreden over.
Mijn konijnenhok staat buiten, met een aflopend gootje naar de regenpijp, het overschot aan urine wordt met een regenbuitje dus zo afgevoerd. Geen idee of het ook stinkt, dat is toch anders buiten dan wanneer het hok binnenstaat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:30

hm, de meningen zijn dus nogal verschillend.
heb ze er nu 1 nacht ingehad (nadat ik ze gisteren na 4 weken vakantie weer bij mijn schoonzusje heb opgehaald) en het hok ziet er nog keurig uit!
ze hebben zowel in hun standaard plasplek geplast als in hun nachthok (moeten ze weer wennen soms?) en het berkenhout neemt de urine goed op. Ook de kattenbakkorrels zien er goed uit. ze vallen uit elkaar, maar voelen licht vochtig en niet kurkdroog zodat het zou kunnen gaan stoffen.

@assie; hoe doe je dat met het stro? hoe vaak verschoon je dan? ik heb het ook even geprobeerd, maar ze plassen dan werkelijk overal. En wat is 'No smell'?

het maakt overigens niet uit als het wat gaat ruiken, want ook bij mij staan ze heerlijk buiten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:27

No Smell is een katoenachtig spulletje. Ik heb het gehaald bij de Faunaland. http://www.no-smell.nl/index-groot.php? ... l=nl&land=

Ik ben er zelf erg tevreden over, maar zoals met iedere bodembedekker ken ik ook mensen die er niet tevreden over zijn. Zij zeggen dat het de geur niet zo goed opneemt, ik vind juist dat dat wel goed wordt opgenomen.

Mijn konijn heeft een dubbel hok. Boven en onder. Boven zit hij op een houten bodem met een laag stro (wat hij zelf vakkundig naar de hoekjes schuift Tong uitsteken ) en beneden op beton met een laag stro, daar plast en poept hij. Doordat dat gewoon op de grond staat kan een regenbui er zo doorheen 'wassen'. Beneden maak ik ongeveer 2 keer per week schoon ongeveer.
Boven poept en plast meneer niet, daar laat ik het stro dus rustig een week of 2 liggen.

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:28

Ik had vroeger konijnen (10) en daar deed ik zaagsel bij in de hokken. Het is niet zo duur, zacht en het absorbeerd vocht goed Ja

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:48

Ik zat net bij de dierenarts met mijn hamster en zag daar een aanplakbiljet, dat zaagsel ongelofelijk slecht is voor knaagdieren, maar ook voor fretten, paarden en de mensen die er veel mee werken.
Dit door de verschillende oliën die erin zitten, deze zijn vaak giftig, omdat voor zaagsel dennenbomenhout wordt gebruikt. Ook is zaagsel van nature desinfecterend en vlieg-afwerend. Maar voor mij wegen die 2 eigenschappen niet op tegen de giftigheid. Er is meer kans op kanker (ook bij mensen) bij het gebruik van zaagsel als bodembedekking.

Ik zou dus gewoon koste wat het kost géén zaagsel gebruiken Knipoog .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:51

1 vuilniszak
2 kranten
3 knaagdierengrit
4 zaagsel
5 stro

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:05

vuilniszak ga ik niet proberen, gezien ze de kranten die ik er wel eens onder heb gelegd direct kapot sjorren en aan stukjes knagen (en waarschijnlijk ook opeten hier en daar).

vind ze trouwens vandaag uit hun doen. zullen ze weer moeten wennen? de keutels zijn extreem klein en stinken enorm. normaal hebben ze mooie grote keutels die nagenoeg reukloos zijn. ze zijn verder niet plakkerig ofzo en ook de kontjes zijn schoon.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:30

benangelique schreef:
vuilniszak ga ik niet proberen, gezien ze de kranten die ik er wel eens onder heb gelegd direct kapot sjorren en aan stukjes knagen (en waarschijnlijk ook opeten hier en daar).

vind ze trouwens vandaag uit hun doen. zullen ze weer moeten wennen? de keutels zijn extreem klein en stinken enorm. normaal hebben ze mooie grote keutels die nagenoeg reukloos zijn. ze zijn verder niet plakkerig ofzo en ook de kontjes zijn schoon.

mijn konijn heeft een zandbak met daarin zijn nachthok, hij is zindelijk, en poept en plast alleen in zijn nachthok Tong uitsteken

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:33

Ik heb dan geen konijn maar wij hebben 10 degoes.
daar gebruik ik een korrel voor op maisbasis.
erg fijn spul.
dit is verkrijgbaar onder de naam corbo korrel of de macrokorrel van de witte molen.
(tweede is een goedkopere variant van de eerste maar precies hetzelfde)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:37

mijn konijnen zitten op zaagsel en stro. ik heb een groot pak zaagsel van de paarden. en stro haal ik bij de paarden. dus mij kost het bijna niks. iedere dag probeer ik de poepjes eruit te vissen en nieuw stro er over heen. want ze zitten met ze 3en bij elkaar en ze maken een hoop rotzooi.
1x keer week haal ik over eruit

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:24

ik gebruik wel zaagsel, in de zomer gebruik ik altijd ff plantenspuit om het minder stoffig te maken (drogere lucht)
in de winter helemaal zaagsel, aangezien het dan bijna niet stoft met vochtige lucht,
en van de zomer alleen in poep/plashoekjes zaagsel en de rest houtsnippers.

daaroverheen laag stro en laag hooi.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:29

Zaagsel is dus niet alleen schadelijk door het stof, maar óók door waar het van gemaakt is Knipoog
Dennenhout is gewoon giftig.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:37

De konijnen lopen in de zomer dag en nacht in een grootte ren. Daar heb ik in de schuilhokken stro loggen omdat ze daar niet mesten. In de winter heb ik in de binnen verblijven krullen liggen. Geen stro omdat dit totaal niks opneemt en er al snel vies uitziet. Alleen als het erg koud is of ze moeten jongen krijgen dan krijgen ze er stro bij in.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 21:41

ik moet zeggen dat de combinatie die me in de winkel geadviseerd is, tot nu toe erg bevalt. het is schoon, reukloos en prima bij te houden door er af en toe de ergste hopen met drollen uit te halen.
het kattengrit neemt heel goed de urine op, valt uit elkaar en vormt een koek.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:49

Je bedoelt denk ik kattenbakkorrel ipv grit. Dat zijn een soort brokjes die uitzetten doordat ze het vocht opnemen. Grit lijkt mij nou niet echt geschikt voor konijnen. Maar eet hij dat niet op of is het niet schadelijk?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:50

korrel bedoel ik inderdaad. nee, ze eten het niet op naar mijn idee en volgens de dierenwinkel kan het geen kwaad. lijkt mij ook niet, want van de geperste strokorrels (werking is het zelfde als bij de kattenkorrels) aten ze ook en dat kon ook geen kwaad.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:52