Hond met epilepsie, altijd gestresst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rooz_89

Hond met epilepsie, altijd gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:51

Wij hebben een hond met epilepsie, deze is werkelijk 90% van de dag gestresst. Bang voor honden ( vaak gebeten etc.), bang voor vuurwerk, bang voor het gepiep van grotere vrachtwagens wanneer ze achteruit rijden etc.etc.
Ook thuis reageert ze overal op, als je opstaat, als je weggaat, als de deur open gaat, noem maar op.
Heeft iemand dit ook? Het is meer dat ik het zielig vind dat ze zo in stress leeft, volgens de dierenarts mocht ze er geen medicijnen voor vanwege de epilepsie.( rond oud en nieuw is het vooral niet te doen, ze durft niet naar buiten etc.)
Iemand ervaring hiermee? We hebben al verschillende dingen geprobeert, van negeren van der gedrag tot bepaalde aparaatjes die een rustgevend geluid zouden maken.

Ze heeft nu ongeveer 1 keer in de maand een aanval, soms dan meerdere achter elkaar. Ze krijgt hier geen medicijnen voor omdat ze dus niet zo vaak een aanval heeft.

p.s. ze is verder "normaal" opgevoed, slaapt alleen, wilt graag luisteren maar zodra ze bang is heeft ze het idee dat ze niet meer kán luisteren. ( loopt vaak naar huis tijdens uitlaat omdat ze bang is, rukt zich los, trekt, etc. ook hiervoor geld verschillende riempjes gebruikt, snoepjes meenemen, clicker training..ze wilt luisteren maar uit angst lukt dat haar niet meer).
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en heeft iemand tips, ik ga in ieder geval de dierenarts nog vragen of er echt niks is tegen de stress die ze altijd heeft, tegen stress voor vuurwerk mocht ze in ieder geval geen medicijn.
In ieder geval bedankt voor het lezen van het lange verhaal, hopelijk krijg ik hieruit wat tips...

Wentos

Re: Hond met epilepsie, altijd gestresst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:15

Om wat voor hond gaat het?
Verder vind ik minstens 1x in de maand een aanval toch wel genoeg voor medicijnen.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:20

Er zullen vast mensen op bokt zijn met een juiste opleiding die je verder kunnen helpen, ik denk dat je het beste dit gedrag van angst zoveel mogelijk moet negeren, als een hond bang word en jij gaat hem/haar troosten zeg je in feite dat het terecht is dat hij/zij bang is, gewoon het angstige gedrag negeren niet afstraffen niet belonen niet kalmeren. (volhouden)
Ik denk dat het dan wel beter zal gaan, maar denk niet dat het ooit een heldhaftige hond zal worden het zit ook in zijn karakter en dat krijg je er nooit 100% uit.

Overigens mijn hond had een hersenbloeding en kreeg soort van epilepsie aanvallen dan probeerde ik dr natuurlijk wel rustig te krijgen met dr praten aaien etc.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:21

Bedankt voor de reacties,
Het gaat om een Heidewachtel ( kleine munsterländer), het negeren helpt in sommige gevallen inderdaad maar bijvoorbeeld de reactie wanneer we een stoel verschuiven of een deur open doen wordt daar niet minder op. ( dan spurt ze richting de deur/schuifpui om de tuin te "bewaken").
wat betreft de medicatie voor epilepsie, de dierenarts vond het niet nodig, ze vertelde dat ze pas medicatie krijgen als het echt 1 keer per week ofzo is. onze vorige dierenarts gaf ook geen medicijnen...
Het zit inderdaad in haar karakter, hoewel ze in de avond ook heel rustig kan zijn. De angst buiten komt denk ik toch doordat ze vaak is gebeten door andere honden.
We denken nog even verder... Lachen

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:39

Misschien een hondengedragstherapeut eens informeren ?
En ivm met de epilepsie misschien nog eén andere da informeren ?Maar als de epilepsie vaker voorkomt of de aanvallen zwaarder worden, zou ik toch wel op medicijnen overschakelen .