neurotische hamster??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evel_Knievel

neurotische hamster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:35

hey,
ik had een vraag aan alle andere hamster-houdende bokkers.
mijn kleine uk is het eerste huisdier die ik ooooooit heb gehad..dus ik weet niet of dit normal gedrag is of absoluut abnormaal.
ik zal het even uitleggen: vaak overdag gaat ze in een hoekje zitten van haar hok. dan schraapt ze eerst alle houtsnippers weg, en vervolgens is ze dan heeel lang bezig die hoek van het hok te krabben. ik weet niet waarom ze dit doet. misschien om haar nageltjes te slijten? een hamster-krabpaal?
alvast bedankt!

xdenisex

Re: neurotische hamster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:43

Je ziet dat ook wel is andere hamsters in de dierenwinkel doen.

Heb je er een huisje in staan? Misschien wil hij een nestje maken...
Je kan er ook een hompje hooi in doen...misschien helpt dat als je geen huisje wil.

Bij mijn hamster doe ik er een stuk keukenrol of toilletpapier in. kan hij zelf zijn nestje maken..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:03

Hamsters kunnen zich ook vervelen, heb je er een radje in zodat die kan rennen, heb je er een huisje in kan je eventueel wc papier als nest materiaal in doen. (doe aub geen hamster watten want dat is erg slecht en kunnen ze aan overlijden door verstikking) je kan een wc rol daar doe je wc papier in en daar tussen in doe je pinda's (geen zouten maar in schil) die noten die knak je maar laat je wel in de dop zitten zodat ze nog ff bezig is.

Succes.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:37

ik heb huisje, nestmateriaal, radje. knaagstok, boomstammetje waar ze in kan klimmen, bruggetje, zandbakje....of heb ik gewoon een veeleisende hamster!?

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:43

is je hok groot? of klein?
misschien zoekt het meer aandacht, ipv spullen?
Misschien helpt het als je een maatje zoekt?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:58

hok i vrij groot helaas kan ik geen maatje voor haar erbij kopen..heb een russische hamster en die zijn zover ik het weet hamsters die op zichzelf leven...als ik haar uit dr hok haal en lekker laat rondbazuinen op de tafel of haar ofzo. word ze snel super druk. ik heb zelf zo'n gevoel dat ze dan het liefst alleen gelaten wilt worden??

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:34

esther_sonja schreef:
is je hok groot? of klein?
misschien zoekt het meer aandacht, ipv spullen?
Misschien helpt het als je een maatje zoekt?

Een maatje zoeken zou ik zeker niet doen, hamster houden helemaaaal niet van gezelschap! dat gaat zeker mis!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:48

volgens mij gaan ze dan vechten tot dr 1 dood is en dat wil ik absoluut niet!. daarvoor is mn kleine prul me nog wel net iets te dierbaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:44

GEEN hamster er bij in doen in ieder geval. Dat is juist compleet verkeerd. Knipoog

Het klinkt als gestoord gedrag, door een gebrek aan prikkels in de omgeving dus. Een groter hok en veel knaag, speel en klimmaterialen zullen wonderen doen.

Verder niet voeren uit een voerbak, maar het voer begraven zodat hij er naar moet zoeken.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:12

hmm mn kleine prul heeft al een behoorlijk groot hok. maar ik zal dan binnenkort kijken of ik nog meer spul kwijtkan in haar bak Tong uitsteken
en voer verstoppen klinkt ook als een goed idee.

hoe doen jullie het trouwens met de nageltjes? hoor je die uberhaupt wel bij te knippen? zo ja wanneer zijn deze dan te lang. ik heb namelijk echt het gevoel dat ze haar nu in de weg gaan zitten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:49

Klinkt idd gewoon als een jong speels hamstertje, hoe oud is ze/ hij?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:52

ik denk dat ze probeert een goed holletje te maken Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:54

mijn kootje neurootje is net een jaar oud Haha! (hopelijk gaat ze nog een tijdje mee)

@ saskiakefie: vrees van niet...ze heeft plenty nestmateriaal maar laat dat allemaal in dr huisje liggen... en het is ook echt in het hoekje...ze gaat er echt voor zitten en dan begint ze met krabben aan de zijkant. net alsof ze een gat probeert te maken om te ontsnappen ofzo Tong uitsteken als dat het geval is geef ik dr weinig kans Tong uitsteken

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:31

Wuis schreef:
GEEN hamster er bij in doen in ieder geval. Dat is juist compleet verkeerd. Knipoog

Het klinkt als gestoord gedrag, door een gebrek aan prikkels in de omgeving dus. Een groter hok en veel knaag, speel en klimmaterialen zullen wonderen doen.

Verder niet voeren uit een voerbak, maar het voer begraven zodat hij er naar moet zoeken.

Het is een rus, die zijn juist wel sociaal. Ik heb het even nagezocht, want ik begon aan mezelf te twijfelen.
Ik quote uit mijn encyclopedie Knipoog
Citaat:
In de natuur leeft de Russiche dwerghamster in kleine groepjes; ook als huisdier heeft deze kleine Rus graag het gezelschap van soortgenoten. U kunt ze als paartje houden, maar ook in een klein groepje. Schaf een mannetje en een of meer vrouwtjes aan. De natuurlijke leefwijze van de diertjes wordt zo het beste nagebootst

Bron: Konijnen en knaagdieren encyclopedie,
Dus eventueel zou je er wel een maatje bij kunnen zetten, hierbij moet je wel voorzichtig te werk gaan, de introductie van een nieuw dier kost vaak even wat tijd.

Verder ben ik het wel eens met bovenstaande reactie van Wuis. Hoe groot is het hok waar hij nu in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:35

assie schreef:
Wuis schreef:

Het is een rus, die zijn juist wel sociaal. Ik heb het even nagezocht, want ik begon aan mezelf te twijfelen.
Ik quote uit mijn encyclopedie Knipoog
Citaat:
In de natuur leeft de Russiche dwerghamster in kleine groepjes; ook als huisdier heeft deze kleine Rus graag het gezelschap van soortgenoten. U kunt ze als paartje houden, maar ook in een klein groepje. Schaf een mannetje en een of meer vrouwtjes aan. De natuurlijke leefwijze van de diertjes wordt zo het beste nagebootst

Bron: Konijnen en knaagdieren encyclopedie,
Dus eventueel zou je er wel een maatje bij kunnen zetten, hierbij moet je wel voorzichtig te werk gaan, de introductie van een nieuw dier kost vaak even wat tijd.

Verder ben ik het wel eens met bovenstaande reactie van Wuis. Hoe groot is het hok waar hij nu in zit?

Russen zijn in het wild sociaal ja, dat klopt. Maar de russen die wij in gevangenchap hebben zijn dat overduidelijk NIET!

Wil je een sociale hamster, neem dan en Roborovski of een Campbelli!!!

Alsjeblieft, zet hier niet nog een rus bij in. Dat gaat geheid fout! Die 2% van de gevallen dat het goed gaat om russen samen te houden, gaat het om het geval van nestgenoten!!

Ik heb meer dan tien jaar intensieve ervaring met hamsters en ben er dagelijks veel mee bezig, dus weet wel waar ik over praat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:40

Ah ok, bij dieren samen in een kooi houden ga ik in principe ook uit van een flink grote kooi met voldoende uitwijkmogelijkheden.
Met rusjes heb ik zelf verder geen ervaring, maar ik weet dat een vriendin van me er ook mee fokt en ze wel bij elkaar houdt. Vooral de fokmannen houdt ze bij elkaar geloof ik.

Maar als jij er zoveel jaar ervaring mee hebt, dan weet je het vast beter dan ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:47

assie schreef:
Ah ok, bij dieren samen in een kooi houden ga ik in principe ook uit van een flink grote kooi met voldoende uitwijkmogelijkheden.
Met rusjes heb ik zelf verder geen ervaring, maar ik weet dat een vriendin van me er ook mee fokt en ze wel bij elkaar houdt. Vooral de fokmannen houdt ze bij elkaar geloof ik.

Dan noem ik haar alles behalve een verantwoordelijke en professionele fokker, sorry.

Bovendien om er mee te fokken moet je je ontzettend verdiepen in het uiterlijk en in de genen van russen. Russen zijn namelijk met campbelli's te kruisen, en dit levert hybride dwerghamsters op. In de winkels (die er dan 9 van de 10 keer van broodfokkers geleverd krijgen) zie je vrijwel nooit meer een zuivere rus (logisch ook, want als een goede fokker aan een dierenwinkel levert kan hijde lijn niet in de gaten houden, en daarom zal hij ook niet aan winkels leveren). Alleen hybrides. En fokken met hybrides onderling geeft weer extra problemen, afwijkingen en lethale factoren.
Het fokken van russen moet overgelaten worden aan 'professionals', om de soort in stand te houden.

Dat is nou het jammere van deze soort, dat het met en andere soort te kruisen is. Met Roborovski's, Syrische hamsters en chinese dwerghamsters is dit godzijdank niet het geval..

Maar dat is een beetje off-topic. Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:13

Ik weet niet hoe ze het precies doet hoor, heb het nog nooit gezien bij haar thuis.
Volgens mij verdiept ze zich er aardig in, maar fokt ze ze ook als slangenvoer. Russen en campbelli's zal ze niet kruisen, maar verder... ik weet het niet.
Haar zaak, ze is erg eigenwijs, ik ga er de vriendschap niet voor verbreken.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 21:44

ik heb even de afmetingen van mn kooi gequote van internet
71x45,5x29cm
Afbeelding
dit is 'm dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 07:46

Die is voor een dwerghamster groot genoeg hoor. Ja

Ook een syr zou er eventueel in kunnen (maar dan moet je wel een loopwiel hebben van minimaal 18 cm). Lachen

Wat je ook nog even kunt doen is verse wilgentakken kopen of zelf knippen, mijn hamsters (syren) zijn daar echt helemaal wild van.

Als je ze zelf knipt moet je ze wel eerst afspoelen, 24 uur in de diepvries leggen en vervolgens nog weer afspoelen en drogen, om er zeker van te zijn dat er geen schadelijke bacterien meer aan zitten. Lachen

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 11:29

dacht ook al. als ze een nog groter hok nodig hebben... Tong uitsteken
waar koop je eventueel wilgentakken?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:48

In de dierenwinkel. Ik weet dat iedere faunaland ze heeft, maar dat zijn vaak korte stukjes (20 cm oid)

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:13

ga ik daar van de week ff achteraan als ik weer wat beter kan lopen Tong uitsteken (onderkant van mn voet opengehaald)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:14

Ik heb zelf 2 hamsters, goudhmasters dus die zijn groter. zo'n 10 cm schat ik. Ik heb geen radje vanwege geen gebruik en verder alleen simpele plateau en een trappetje. Allbei een huisje en dat is het. Ze poepen en plassen in éen hoekje en in het andere hokje doen ze vooral schuren en af en toe krabben. Dierenarst zei dat het goed was enz. dus dat is best oké. We hebben ze allebei in een andere kooi btw. Verder zou ik er niet te veel achter zoeken!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:28

Cameee schreef:
Ik heb zelf 2 hamsters, goudhmasters dus die zijn groter. zo'n 10 cm schat ik. Ik heb geen radje vanwege geen gebruik en verder alleen simpele plateau en een trappetje. Allbei een huisje en dat is het.

Arme hamsters Verdrietig