Hoe cavia laten afvallen? :+

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Hoe cavia laten afvallen? :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:34

Naja zoals de titel al zegt.. hoe kun je een cavia laten afvallen? Bloos Normaal gesproken voeren mijn zusje en moeder ze altijd, maar nu die op vakantie zijn doen mijn tante en ik het.. en ze zijn opeens allebei gigantisch aangekomen. (terwijl we voor mijn idee niets meer/anders geven). Maar ik wil ze nu voordat mijn zusje terugkomt toch maar even wat dunner hebben, anders krijg ik het verwijt dat ik ze niet goed gevoerd heb..Haha!

Wat ze aan eten krijgen: hooi, biks en fruit/groente (net wat we in huis hebben/eten). En verder eten ze ook aan het stro dat in de kooi ligt. Mijn zusje propt ze ook altijd vol met snoepjes, maar dat krijgen ze nu niet, dus ik had juist verwacht dat ze wat dunner zouden worden .. Clown

Iemand tips?

assie

Re: Hoe cavia laten afvallen? :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:36

Sowieso even checken op wormen. Als ze minder eten en toch dikker worden kán er iets fout zijn.

Laat je zusje ze vaak uit de kooi? En jij niet? Dan verklaart dat ook natuurlijk. Minder beweging helpt niet echt om af te vallen Tong uitsteken

En minder eten geven. Een cavia hoeft dacht ik maar iets van 20 gram voer per dag. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Dusse, meer bewegen, minder eten. Net als bij mensen.
En even checken op wormen.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:40

Fruit moet je iedere avond geven.
Hooi ook, maar doe dat dan niet een hele bos maar een groot vol handje. Natuurlijk ookk altijd voldoende voer en water...

Bouw anders er ook een ren bij... dan kunnen ze daar in rondrennen (mijn caafkes zijn daardoor ook HEEL wat dunner geworden.)of zet ze los in je huis (niet op tegels vanwege de harde ondergrond dat ze dan niet gewend zijn) bij een ruimte waar geen kasten ofzo staan want anders gaan ze eronder liggen, en blijven ze daaronder liggen! Gewoon een lege open ruimte, dan doen ze niks anders dan lopen en rennen. Want als er een kast staat of iets anders,,,dan willen ze daar hele tijd onder gaan liggen (dat zijn gewoon cavia's, haha!)

En als het dan niet over gaat, checken op wormen, of een bezoekje bij de DA brengen!

Succes!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:11

Ze gaan regelmatig uit de kooi, dan mogen ze een half uur op de grond rondrennen Lachen Dus beweging krijgen ze wel..

Mag ik ook gewoon stoppen met biks geven? zoals bij paarden Tong uitsteken

cobaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:14

Je kunt beter stoppen met fruit/groente dan met biks. Teveel groenvoer is ook niet goed voor cavia's.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:19

let op dat de cavia's voldoende vitamine C binnenkrijgen, anders gaat het al snel niet goed met ze. speciaal caviavoer heeft dit meestal in orde. Geef daarvan de hoeveelheid die je cavia nodig heeft. Ik weet niet wat voor cavia's het zijn. Maar als je zo'n heel klein blikje hebt met tomatenpuree (weet je wel, die hele kleine?) dan is dat per cavia per dag genoeg.
En niet beknibbelen op hooi geven (alhoewel een tennisballetje per dag genoeg is per cavia). Belangrijk voor de darmen. Maar het kan natuurlijk ook paardenhooi zijn. (wat minder voedingsstoffen dan het knaagdierenhooi van de dierenwinkel)
Zet de cavia's niet heel plotseling op een crashdieet, niet goed. De tip van beweging geven zou ik je ook aanraden.

Succes ermee!

edit: ik lees dat je ze iedere dag een half uur eruit hebt. Misschien wat langer van maken of vaker per dag?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:21

Voor een karretje zetten met een pak suiker en door de kamer laten racen. Huilen van het lachen Sorry, ik had even een helder moment. Sigaar

Nee ik weet het niet; ik denk gewoon veel naar buiten en niet teveel voeren.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:18

Niet stoppen met biks geven. Dat hebben ze juist hard nodig. Een caaf moet elke dag groente en/of fruit hebben, dus daar zou ik ook niet op korten.
Ik zou ten eerste het stro uit het hok halen. Sto is erg hard en kan makkelijk in de oogjes of voetjes van een cavia prikken. Alleen zaagsel is genoeg voor het opnemen van de plasjes.
Minder snoepjes en meer beweging lijkt dan nog de enige oplossing. Mijn cavia's hebben constant de beschikking over een loopren, waar ze ook dankbaar gebruik van maken.
Succes! Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:19

Wat ik me nog af vroeg: Hoe zwaar is de cavia in kwestie?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:29

Eentje is 1100 gram (bijna 2 jaar), eentje is 900 (bijna 1 jaar). Maar gewicht is natuurlijk ook afhankelijk hoe groot ze zijn.. Maar ze hebben allebei een ontzettende hangbuik Clown

Stro hebben ze als 'nest' materiaal. Het is van dat hele fijne stro, niet van dat paardenstro zeg maar Lachen