Wat mag een kuiken eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Wat mag een kuiken eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 21:42

Hee Bokkers. Doei!
Even een korte inleiding. Wij hebben sinds ongeveer 3 weken een kuikentje thuis. Bij mijn ouders' bedrijf lopen kippen en de moeder van het kuiken had haar nestje afgestoten. Toen mijn moeder hem vond, was hij net uit het ei en helemaal nat en zwak. We hebben hem toen mee naar huis genomen en de binnenkooi van ons konijn voor hem ingericht, incl een warmtelamp. Nu is hij dus 3 weken oud en heeft al vleugeltjes en een staartje. Hij is helemaal aangesterkt en begint aardig wat praatjes te krijgen. Lachen
Nu is mijn vraag: Wat mag een kuikentje van 3 weken eten? Hij krijgt nu speciaal kuikenvoer, maar we hebben het idee dat hij toch een beetje honger heeft. Hij loopt overal in te pikken en als hij bij me zit en ik eet iets, wil hij meteen mee-eten. Dus wat voor lekkernijen mag een kuiken eten?

luna1

Re: Wat mag een kuiken eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:52

groente en andere soorten afval zeg maar kippen eten eigenlijk alles,prutsmuts krijgen ze zlefs vlees....

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:55

luna1 schreef:
groente en andere soorten afval zeg maar kippen eten eigenlijk alles,prutsmuts krijgen ze zlefs vlees....

Welke groente bedoel je dan precies? Sla ofzo? Zijn er ook nog groentes die een kuiken absoluut niet mag hebben?

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:04

Jonge kuikens tot 8 weken onbeperkt kuikenmeel/opfokmeel 1 geven. Om ze wat bij te voeren kun je kuikenzaad 1 geven (dit maar beperkt). Als ze ouder dan 8 weken zijn ze opfokkorrel 2 geven. Ik zou in het begin hem vooral wat gras geven, nog niet te veel en het fijnknippen zodat het niet vast blijft zitten in de krop. Kippen eten zeker niet alles, die zijn er wel, maar hangt ook een beetje van het ras af. Hier zijn ze aardig kieskeurig en omdat het krielen zijn moet het vaak fijngemaakt worden. Je kunt ze ook wat yoghurt geven, dit vinden ze heerlijk! Ik zou hem gezien zijn leeftijd nog niet al te veel bijvoeren. In kuikenmeel 1 zitten genoeg voedingsstoffen. Mijn vraag is wel of hij alleen zit? Dit is namelijk niet aan te raden. Ik zou er toch een ander jong kuiken bij zetten, hij leert zo niet om te gaan met andere kippen. Hij is pas met 3 maanden in staat zich te verdedigen tegen grote kippen. Helemaal als hij 3 maanden alleen gezeten heeft zal de aanpassing aan andere kippen helemaal groter worden. Hier lopen de kippen ook in aparte groepjes, allemaal met hun 'vriendjes' waar ze vanaf kuiken af aan bij hebben gezeten. Dat pikken overal in doen ze trouwens altijd hoor.. dat heeft niet zoveel met honger te maken. Mocht je nog vragen hebben kun je altijd PM'en of mailen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 02:25

andijvie,sla van alles.
de mijn eeten echtalles het is net waar ze mee opgegroeit zijn en bij mij is het simpel er staat altijk legkorrel en ze krijgen elke dag iets lekkers motten ze het niet dan eet je maar geen lekkers.
als ik met elke kip rekening moet houden dan ben ik lang bezig ha ha.
je moet een beetje uitproberen wat ze lekker vinden.
maar je moet ze niet teveel verwennen.

gr gemma