Dogo Argentino zónder stamboom níet verboden?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Dogo Argentino zónder stamboom níet verboden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:40

Is er hier iemand die me meer kan vertellen over een nieuw gerucht dat de Dogo Argentino/Argentijnse dog zónder officiële papieren wel mag...
Ik ben al aan het zoeken geslagen, maar echte opheldering kan ik niet vinden.
Welke bokker weet hier meer over?

Lysette

Re: Dogo Argentino zónder stamboom níet verboden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:31

Ja dat mag gewoon bij mijn weten. Alleen honden die op een pittbull lijken en geen papieren hebben mag je niet hebben.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:33

http://www.arfe.nl/rassen/rassen.html

hier staat de dogo argentino tussen als 1 van de 4 "gevaarlijke" rassen dus ik zou niet het risico nemen deze zonder papieren aan te schaffen ook al lijkt hij niet op de pitbull

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:38

De Dogo valt of viel inderdaad onder de 4 rassen waar je papieren bij moet hebben anders mag hij niet.
Maar nu gaan dus de geruchten rond dat de RAD voor de Dogo afgeschaft is.
Ik wil hier eigenlijk het mijne van weten...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:19

De RAD geldt bij mijn weten alleen voor pittbullachtigen. Die andere 4 rassen is toen sprake over geweest om daarvoor dezelfde regels te laten gelden maar dat is niet doorgegaan.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 22:39

Dat klopt niet.

kennelclub schreef:
Tegen vijf rassen (en honden die daarop lijken) zijn eind 1998, begin 1999 maatregelen aangekondigd in het kader van de Regeling Agressieve Dieren (in het kort RAD wetgeving en in de volksmond ook Pitbull of Pittbull Wet genoemd).

De minister maakte in december 2000 zijn besluit bekend: een fok- en houdverbod voor de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, zoals geldt voor de Pitt Bull Terriër. Liefhebbers van het vijfde ras dat in de bedreigde zone zat, de Rottweiler, kregen enige jaren de kans zelf maatregelen te treffen om het agressieniveau terug te dringen.

Huidige status

Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen.

Als uiteindelijk resultaat van de RAD-regeling geldt er voor de 4 voormalige RAD-rassen, de American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, én voor de Rottweiler bij het fokken een verplichting voor beide ouderdieren om met goed gevolg een gedragstest, de MAG-test, af te leggen. Pas indien beide ouders met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben worden er vanuit de Raad van Beheer stambomen afgegeven voor een nest puppen van deze rassen. Tevens dient er aan de eventueel geldende overige voorwaarden (exterieureisen e.d.) voldaan te zijn.

Voor alle stamboomloze honden geldt dat, indien zij voldoen aan de beschrijving in de regeling, zij door de AID in beslag genomen kunnen worden en mogelijkerwijs afgemaakt worden. Kruisingen van rashonden van verschillende rassen kunnen nooit een stamboom krijgen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:45

Volgens mij geldt die laatste zin dus alleen voor de pittbullachtigen. Kijk maar naar deze zin: Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen.

Je kunt dus wel gewoon een dogo zonder stamboom hebben maar fokkers kunnen alleen een stamboom krijgen als én de ouders een stamboom hebben én de mag-test hebben doorstaan.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:47

Dit vond ik nog: Bron:RAD) "In de regeling zijn verschillende schommelingen geweest, wat betreft de rassen die onder de regeling vielen. In december 2000 zou de pitbullregeling worden uitgebreid. Niet alleen de American Staffordshire Terriër was verboden, maar ook de Dogo Argentino, de Fila Brasileiro en de Mastino Napoletano zouden verboden worden. Ook de Rottweiler werd hier later nog aan toegevoegd.

In oktober 2003 liet Minister Veerman van LNV weten dat de RAD zoals hierboven beschreven staat, niet uitgevoerd zou worden. De enige hond die onder de regeling bleef vallen was de American Staffordshire Terriër.

Regelmatig wordt gedacht dat de Staffordshire Bull Terriër (Engelse Staffordshire Terriër) niet onder de regeling valt, maar dat is niet waar. Een Staffordshire Bull Terriër zonder geldige FCI stamboom valt ook onder de RAD.

De American Pitbull Terriër is sinds 1993 wettelijk niet toegestaan in Nederland.
De Bull Terriër is niet verboden in Nederland en mag gehouden worden zonder FCI stamboom.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:50

Er is twijfel over het feit of de AD wel mag, omdat de Argentijnse Dog nooit is gefokt als een vechthond, maar als een jachthond voor groot wild. De rest van de honden zijn daarentegen wel gefokt voor stierenvechten of andere hondenvechtsporten.

Eigenaars van AD's waren het daarom oneens met het RAD omdat hun honden geen vechtverleden hebben.

Dat is naar mijn weten de grote vraag, maar volgens mij vallen ze nog steeds onder het RAD... Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 22:53

Lysette schreef:
Volgens mij geldt die laatste zin dus alleen voor de pittbullachtigen. Kijk maar naar deze zin: Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen.

Dit betekend dus dat de Pittbull uitgestorven raakt omdat je er niet meer mee mag fokken/mag hebben.

Lysette schreef:
Je kunt dus wel gewoon een dogo zonder stamboom hebben, maar fokkers kunnen alleen een stamboom krijgen als én de ouders een stamboom hebben én de mag-test hebben doorstaan.

Je mag dus alleen de 4 overige honden hebben míts ze een test hebben doorstaan en dus een stamboom hebben gekregen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:06

Dat staat toch nergens?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:16

Maar anders zou ik de rasvereniging even mailen, die weten het vast wel.
Maar ik weet eigenlijk zeker dat het alleen voor pittbullachtigen zonder stamboom geldt.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:57

elke hond ziet er anders uit.
er is een lijst met kenmerken waar de hond niet aan mag voldoen print deze uit en kijk of de hond er aan voldoet.
de rad slaat niet alleen op rassen maar puur op hun uiterlijk....

fgr gemma

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:00

Dogo argentino mag gewoon hoor hij stond toen wel erbij maar dat is niet meer van toepassing mits het geen kruising is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:12

de ras heeft niet veel temaken met het ras.
als je hond op een pit lijkt is het simpel dan moet je uitkijken.
vermijd dan vooral de grot steden en scheveningen daar controleren ze veel.

gr gemma