Vissen houden in vazen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke__

Vissen houden in vazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:06

Een vriendin van mij was 9 augustus jarig, en nu willen we haar graag als cadeau 2 vissen geven. Maar omdat vissenkommen zo duur zijn, vroeg ik me af of je vissen ook in een stevige vaas kan houden.

Iemand enig idee?

x

Anoniem

Re: Vissen houden in vazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:07

Lijkt me erg ongemakkelijk voor die beestjes Nagelbijten / Gniffelen Iets ronds mag sowieso niet..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:08

asjeblieft niet!

Een beetje goudvis heeft al een aquarium van 1 meter nodig!

Pikeur

Nee, dat kan niet.
Zie maar eens een filter in een vaas te proppen, en de zwemruimte van de vis te behouden Cool
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-08-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lejo

alles kan, maar niet als je het visje ook een lekker leventje wil geven.
Dan zijn vazen niet snel groot genoeg en rond schijnen vissen al helemaal niks te vinden.
Ik zou even op marktplaats kijken voor een 2e hands bak, ook niet duur, zien er meestal nog prima uit en voor de vis wel zo prettig.

Vonnie84

Staan er geen 2e handse vissenkommen op http://www.marktplaats.nl ? Scheelt weer wat geld.
En ik denk dat vissenkommen wat steviger zijn dan een bloemenvaas.

marieke84

het zou wel kunnen, maar die vissen moeten toch wat plaats hebben om te zwemmen anders is het toch maar zielig

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:10

Vissenkommen zijn ook niet echt toegestaan om vissen in te houden en zoals ik al meldde is zo´n kleine vierkante 'accu'bak ook al gauw te klein. Buitendat komen er nog stenen en plantjes bij etc,... dus wordt het wel een duur grapje?
Koop dan liever een ander cadeau. Als je het wil doen, doe het dan goed en anders liever niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 15-08-07 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:10

Ik zou het niet doen, vrienden van ons hadden dat ook gedaan en die hingen aan de muur.. en die zijn midden in de nacht van de muur gevallen omdat het glas te dun was..
Ik zou zoiezo geen vissen in een vaas doen, er zijn niet voor niets vissenkommen uitgevonden Knipoog

Als ik jou was zou ik iets anders zoeken Knipoog Er zijn zoveel andere leuke dingen! Haha!
Laatst bijgewerkt door Marion__ op 15-08-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:11

Vonnie84 schreef:
Staan er geen 2e handse vissenkommen op http://www.marktplaats.nl ? Scheelt weer wat geld.
En ik denk dat vissenkommen wat steviger zijn dan een bloemenvaas.

Niet alleen de stevigheid.
Een filter is gigantisch belangrijk voor een vis.
Daar moeten diverse bacterien in gaan zitten om het leven in de bak goed te houden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:12

Lips are sealed ik was gewoon vergeten om het filter nog erbij te zetten Clown

Tja aquaristiek is nou eenmaal ook niet echt een goedkope hobby Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:17

Als je een vissenkom al te duur vind (en een vissenkom is alles behalve visvriendelijk) die heb je al voor 5,-
Het kleinste is een 40 cm bak voor een klein aantal guppen en daar komt nog verwarming, filterpomp, voer, grind/zand en plantjes bij kijken.

Het is echt niet goedkoop. Mijn bak kostte 'maar' 60 euro maar voor t opstarten was ik toch al ruim 300,- kwijt

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:21

Maar ik heb nog nooit een vissenkom met een filter gezien.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:22

dat wil niet zeggen dat dat goed is. Die ontlasting van de vissen kan nergens heen en zet zich op den duur om in giftig ammoniak

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:33

Pam schreef:
dat wil niet zeggen dat dat goed is. Die ontlasting van de vissen kan nergens heen en zet zich op den duur om in giftig ammoniak

niet als je voldoende planten hebt om natuurlijk de waterbalans op peil te houden maar dan heb je weer veel meer ruimte nodig.
Op zich kun je ook zonder filter toe, met regelmatig schoonmaken/ half verversen en dan elke keer een goeie waterverbeteraar, maar ideaal is dat natuurlijk niet.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:34

Vissen in een vaas niet doen. Ik zou ook niet mijn hele leven op het toilet willen doorbrengen. Je moet al gauw rekenen dat een goudvis (of wat voor en vis ook) per cm vis al 1 liter water nodig heeft. Een goudvis is al snel een cm of 4 dus dan heb je al 4 liter water nodig. Geloof niet dat dat gaat in een vaas.
Een vissenkom is ook niet alles.
Een vis in een vissenkom ziet zich de hele dag alsof hij in een lachspiegel kijkt. Daar bij komt nog dat je vis de hele dag rondjes zwemt. En een vissenkom heeft een smalle bovenkant waardoor er moeilijk zuurstof in het water komt waar door je weer een pompje nodig heb wat natuurlijk weer ruimte in de kom in neemt.
Je doet er dus verstandig aan om een accubak (geeft wel krassen als je hem onderhoud) of een mooie glazen bak te kopen. Maar dat is weer duur zoals hierboven al vermeld staat.
hoop dat je hiermee genoeg info heb.
succes.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:37

Je kunt ook bij de marskramer zo'n plastik opbergbox kopen, dan heb je al een grotere bak.
Ik heb er ook eentje staan van 50x30x40 als quarantaine bak.
Kostte 8 euro.
Maar da's niet echt mooi Nagelbijten / Gniffelen En ik weet niet wat voor vissen je wilde kopen, maar voor veel vissen is dit ook nog te klein.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:39

een kom is zo klein dat je al om de 2 dagen zo moeten verversen. Lijk mij. Ik vind mijn aquarium al klein en die is 60x30x31

En voor een goudvis moet je niet de 4 cm berekenen van nu, maar de 20 cm die hij kan worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:43

tenzij je een natuurlijk filter hebt.
Ik heb eens jaren geleden een mini ecosysteempje gehad. Vechtvis met een speciale plant. Plant was afhankelijk van de vis, vis afhankelijk van de plant. Ging prima.
Ook heb ik weleens gelezen dat (goud) vissen zich aanpassen aan de grootte van hun omgeving.
een koikarper in een kleine vijver zal nooit een grote koi worden

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:45

stef schreef:
Ook heb ik weleens gelezen dat (goud) vissen zich aanpassen aan de grootte van hun omgeving.

Een goudvis zal in een kleine bak geen 30 cm worden, maar hij blijft ook zéker geen 4cm.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:47

Pam schreef:
En voor een goudvis moet je niet de 4 cm berekenen van nu, maar de 20 cm die hij kan worden.

das niet helemaal waar, een goudvis gaat pas groeien als hij meer ruimte heeft.
In een kleine bak zal hij dus niet groeien en in een grotere bak, zoveel als de ruimte dat toelaat.
hoe groter de bak hoe meer hij groeit

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:52

oke zal ik wel de dierenbeul zijn Tong uitsteken

ik heb jarenlang zo'n gigavaas gehad waar je ook van die grote kaarsen met zand en schelpen enz in kwijt kan, ook was de vaas erg hoog, een soort van grote kelk op een gigantische voet

en daar had ik 4 guppen in,en de beestjes zwierde vrolijk in de ronte naar mijn idee en hebben het 2 jaar na aankoop pas begeven...

regelmaat water verversen en goede planten in wel een must natuurlijk Ja

de vaas heb ik destijds bij blokker gekocht en was ik zo'n 20 euro voor kwijt (jaja beetje vaas is niet goedkoop)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:53

stef schreef:
tenzij je een natuurlijk filter hebt.
Ik heb eens jaren geleden een mini ecosysteempje gehad. Vechtvis met een speciale plant. Plant was afhankelijk van de vis, vis afhankelijk van de plant. Ging prima.
een koikarper in een kleine vijver zal nooit een grote koi worden

Is dat dan een excuus om een vis in een te kleine bak ( vaas ) te stoppen?
@Pojack: een accubak hoeft geen krassen te krijgen als je hem zorgvuldig schoonmaakt Knipoog

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:56

TIP! Bij de Xenos kost een vissenkom 9,95 euro. Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:58

ik had mijn 2 guppen altijd in een grote vaas en dan praat ik over een van 1 meter hoog Lachen ik heb verder nog nooit filters ergens in gehad tot dat mijn hele dikke teloscoop vis te groot werd voor mijn bak:) en zuurstof te kort kreeg Boos! nu heb ik hem in een mooie aquarium met een filter en moet zeggen dat dit goed werkt Haha!

maar ik zou een goudvis niet in een vaas doen nee :S maar ik zou zoeken naar een vissenkom Lachen