1 caafjong?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sienie

1 caafjong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:21

Ik heb al 17j lang caafjes en heb in die periode ook een aantal nestjes gehad.
Eén keer was het wel heel bijzonder: slecht 1jong! Bijna even groot als de mama *ik geloofde het zelf niet toen m'n moeder me belde met het nieuws*
Nu wou ik eens weten of jullie zoiets ook al hebben meegemaakt.
De caaf in kwestie heb ik niet meer: hij was gigantisch dominant en beet zijn moeder al na 2w.
Uiteindelijk heeft hij ook m'n vader hard gebeten in z'n hand (moest in ziekenhuis genaaid worden)
M'n ouders hebben dan besloten hem vrij te laten in een bos. (Ik weet het: niet de beste oplossing maar niemand wou een aggressieve caaf adopteren...)

Barmat

Re: 1 caafjong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:23

Wow, wat een teken van dierenliefde.... not Boos!

Laat dan het diertje inslapen als het zo erg is.... hier kan ik geen respect voor opbrengen Boos!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:24

heb je foto?

wel erg zon caaf zeg !
neenog nooit mee gemaakt

en inderdaad inslapen is beter

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:27

1 jong, da's wel bijzonder inderdaad.

Och ja, misschien heeft zo'n agressieveling in het bos wel een kans... en anders dient hij als smakelijk hapje Nagelbijten / Gniffelen

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:27

Barmat schreef:

Laat dan het diertje inslapen als het zo erg is.... hier kan ik geen respect voor opbrengen Boos!

sorry maar dat vind ik nu echt een domme opmerking...
Ik zet er nog bij dat ik weet dat het erg is maar wat kan een 8jarig kind inbrengen tegen ouders die stande pede dat beest hebben weggebracht???
De ochtend na het voorval was hij ineens weg, heb niet eens afscheid kunnen nemen....

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:28

lisaamor schreef:
heb je foto?

wel erg zon caaf zeg !
neenog nooit mee gemaakt

en inderdaad inslapen is beter

ik denk niet dat we daar een foto van hadden...
Is ondertussen al 13j geleden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:29

Toch knap dat je 8 jaar bent en al 17 jaar cavia's houdt....

Maar laten we het zo zeggen... dan heb ik voor je ouders geen goed woord over!

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:30

Barmat schreef:
Toch knap dat je 8 jaar bent en al 17 jaar cavia's houdt....

Maar laten we het zo zeggen... dan heb ik voor je ouders geen goed woord over!

ik ben 21j, toen die caaf er was was ik er 8 Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:32

Volgens mij bedoelt ze dat ze nu in totaal 17 jaar caafs heeft, en dat toen ze 8 was dit mostertje geboren werd.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:34

In dat geval snap ik het nut van dit hele topic niet

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:35

Wel, ik dacht daarstrax eraan toen ik m'n caafs op het gras zette en dacht dat hier wel veel caafeigenaren zitten. Wou eens weten of dat nu een uitzondering was of dat het vaak voorkomt...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:36

Sienie schreef:
Nu wou ik eens weten of jullie zoiets ook al hebben meegemaakt.

Tadaaaaaaa! Barmat, er gebeuren wel ergere dingen... dan een caaf in het bos droppen Sigaar

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:39

Maar zoiets doe je niet!
Echt waar, dat soort mensen zijn geen dieren waard! Heb daar echt niks goeds over te zeggen! Boos!
Ze hadden beter kunnen uitzoeken waarom die cavia aggresief gedrag vertoont...

@TS: niet aanvallend bedoeld voor je, want jij kan er inderdaad niet veel tegen doen op die leeftijd.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:09

Vraag je je af of het vaker voorkomt dat een cavia maar 1 jong krijgt? Dan is het antwoord ja, dat komt regelmatig voor en is zeker geen uitzondering. Mijn cavia Bami (zie profiel) heb ik zwanger uit de dierenwinkel gehaald. Zij is ook bevallen van 1 jong. Dat jong was 110 gram ongeveer. Dat is al best groot voor een caviajong. Was jouw moedercavia misschien nog erg jong en klein toen ze beviel? Heb je het kleintje ook gewogen? Het kan ook zijn dat je een cuy hebt gekregen. Dat zijn cavia's, maar dan extreem groot. Volgens mij wegen ze gemiddeld zo'n 2,5 kg.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:13

Barmat schreef:

ik ben het wel wat met je eens.. een cavia dumpen in het bos is niet echt bepaalt liefde nee.. maar ja ook niet iedereen wil zo eentje hebben.
hier in de opvang is laatste eentje binnen gebracht die ook heel agressief en dominant was maar die heeft nu wel een baasje.. misschien was dit een beter oplossing.?

niet boos bedoeld dit hoor Lachen maar ik zal zelf nooit een dier los laten lopen in het bos

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:16

goh het is maar een cavia, als je een vogel dood op de weg ziet dan maak je je er ook niet druk om.
nee nog nooit meegemaakt

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:19

Ze zij toch dat ze er zelfs niks aan kan doen Knipoog maar ik zou het zelfde gedaan hebben.. zoon beesje kan in het bos best overlefen. hij is nog jong dus past zich wel aan. en anders.. naja het is maar een cavia Knipoog niet meteen boos worden maar in het wild zou het ook zo gedaan zijn.. ik heb best gevoel voor dieren en mensen maar om dit soort dingen maak ik me niet zo drk..

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:20

idd ik heb ook zat dieren

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:27

Nou dat een cavia in het bos overleeft geloof ik niet hoor.
Cavia's worden al heel lang als huisdieren gehouden, generaties lang. Dus het echt overleven in het wild is er wel uit.
Eten zullen ze wel vinden, maar of ze de roofdieren overleven is een kleine kans.

Verder is de cavia eerst al een tijdje in gevangeschap gehouden, hoe zou jij het vinden als je dan ineens gedumpt wordt in een vreemde omgeving, zonder iets...

En ach het is maar een cavia, je kan ook zeggen: ach, het is maar een paard of ach, het is maar een mens. Beetje rare opmerking. Maar goed, dat is mijn mening. Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:33

cavia overleeft niet snel in een bos hoor.. moet je eens kijken hoeveel caafs er bij ons in de opvang komen die er heel slecht aan toe zijn.. en dan is het niet een cavia van 3 jaar maar ook nog een jonkie.

en ach het is maar een cavia.! waar slaat dat op.? je zegt toch ook niet ach een paard laten we los lopen het is maar en paard ( als voorbeeld) en hij kan dan wel roter zijn maar dat komt wel op hetzelfde neer dus dat vind ik een beetje onzin..

maar ja somige denken er idd anders over helaas.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:38

Cavia's kunnen dus zeker niet overleven in het bos. Ik vang op dit moment 3 cavia's op die in het bos zijn gedumpt (in een doos btw). Ik ben blij dat iemand ze heeft gevonden. Eten zullen ze inderdaad nog wel vinden (in de zomer dan) maar een cavia weet niks van de gevaren buitenshuis.
Ik heb geen zin om in te gaan op het feit dat de ouders van TS de cavia in het bos hebben gedumpt. Ts kon er niks aan doen en het is zo lang geleden dat dat een zinloze discussie zou worden.
Ik vind het l*llig om te zeggen dat het 'maar' een cavia is. Jij kan niet voor iemand anders oordelen wat hij/zij voor dat beestje voelt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:21

leandros schreef:
goh het is maar een cavia, als je een vogel dood op de weg ziet dan maak je je er ook niet druk om.
nee nog nooit meegemaakt

Vreselijk harteloos dit.
'Maar' een cavia. Jij bent ook 'maar' een mens, vlees, bloed, gevoelens (o nee, sorry, dom Gestoord , die heb je niet, getuige je zinnetje hierboven). Beestje heeft net zoveel recht op leven, eten, drinken en een huisje als jij. En dat geef je hem niet door hem te dumpen, of erger.
En ja, als ik ooit een vogel aan zou rijden, dan zou ik me daar érg druk om maken.

Beestje loslaten in het bos is inderdaad erg sneu. Hij zal niet hebben kunnen overleven. Herplaatsen was beter geweest denk ik. Er zíjn echt wel mensen die hun cavia niet als knuffeldier, maar als "kijk"dier willen hebben. Maar goed, dat is 13 jaar geleden gebeurd, dus die cavia zal inmiddels sowieso wel dood zijn.
Overigens geloof ik ook best dat je ouders die cavia hebben in laten slapen en jou verteld hebben dat ie in het bos is losgelaten om jouw hartje te sparen Knipoog .

En om op de oorspronkelijke vraag terug te komen; Ja, ik heb wel vaker nestjes van één meegemaakt. Vaak was dan de moeder of heel oud, of heel jong. Overigens was niet ieder eenlingetje heel groot, er waren ook kleinere eenlingen bij.
Zo vreemd is het dus niet. Vaak is het ook makkelijker voor de moeder omdat ze minder melk hoeft te geven.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:24

in de opvang hebben we ook 1 meegemaakt.. mams kwam binnen maar een klein 5 maand oud zwanger. zonder oogjes best sneu en er kwam 1 gezond zeugje uit Haha! heel lief.. helaas is de moeder wel vrijdag overleden. maar met die baby is alles goed Lachen

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:24

Ze was toen 3,5j oud en had al eens een nestje gehad van 4 kleintjes (die overigens wel een goede thuis hebben gekregen bij de buren en eentje is bij ons gebleven Knipoog )
Goh die caaf was zeker geen cuy want zij was ook maar iets van 1,3kg. Het gewicht van het jonkje weet ik niet meer.