Jong konijntje word steeds magerder...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balans

Jong konijntje word steeds magerder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 00:43

Hallo

Ik heb een konijntje van een week of 10 nu. En met 7 weken is ze bij de moeder weg gegaan.

Zij eet goed... Zij krijgt gemengd konijnenvoer maar dat is merendeel bix. En hooi, en soms zo'n knaagstaaf of wat groente.
Ik heb er ook nog een ander konijn bij en die groeit goed, maar deze word steeds magerder terwijl ze wel goed eet.. Afgelopen donderdag zijn we ermee naar de dierenarts geweest maar die kon niks vinden... En soms als hij aan het lopen is valt ze gewoon om. Het lijkt net of ze iets niet helemaal goed heeft in haar hersenen.

Misschien heeft iemand iets soortgelijks mee gemaakt of wat kan ik haar geven dat misschien zal helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes Nathalie

assie

Re: Jong konijntje word steeds magerder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:12

Mager worden zou kunnen duiden op wormen.

Het omvallen kan een hersenbloeding zijn geweest. Maar zeker weten doe ik het niet.

Naar zeg, hoe oud is ze?

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:31

ze was een week of 10, 11..

Maar ze is helaas vannacht dood gegaan... Verdrietig

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:45

Ik heb helaas precies hetzelfde als jouw meegemaakt. En ook dit konijntje is vannacht doodgegaan hij was 8 weken en maar 200 gram hij was ontwormd met panacur (breed spectrum) en at harstikke goed. Maar viel alleen af, de oorzaak hebben we niet kunnen vinden en we hebben ook geen sectie laten verichten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:57

Gecondoleer met het verlies, allebei.

Ik zou dus wel sectie laten verrichten. Zeker als ik meerdere konijnen had, om zeker te weten dat het niet iets besmettelijks is. Of dat het iets is wat eventueel verholpen had kunnen worden.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:08

Heey!
Het hoeven niet alleen wormen te zijn, kan ook coccidiose zijn geweest. Hierbij vallen ze ook veel af en voor jonge konijnen kan dit dus ook dodelijk zijn. Dat ze zo omviel kan ook gewoon een teken van zwakte zijn, bij coccidiose en wormen is het zo dat die parasieten alle voedingsmidelen tot zich nemen, waardoor voor het beestje zelf niks meer overblijft.
Voor de zekerheid zou ik de keutels van de ander erop laten controleren, je weet maar nooit!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:13

Hier zijn de keutels onderzocht, maar ook geen coccidiose soms is het helaas wat met de darmen oid.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:18

Ah, coccidiose! Dat kan inderdaad ook, vergeten Gestoord .

Ben je niet vreselijk nieuwsgierig wat het is geweest dan Faniek? Ik heb mazzel met een dierenarts die zich altijd opperbest amuseert met een sectie, terwijl hij mij alles uitlegt, dus hij doet het meestal gratis.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:24

Uiteraard altijd nieuwsgierig, maar de sectie is mij te prijzig. De andere nesten maken het supergoed, moeders maakt het goed en ook de overige jongen op 1 na. Waarvan ik de ontlasting weer laat onderzoeken, maar deze heeft momenteel ook dikke buikenziekte (klotsbuik).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 00:55

Hoeveel vraagt jouw dierenarts voor een sectie dan? Als ik vragen mag.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:11

Er bestaat trouwens ook levercoccidiose, die zitten dus in de lever en zijn niet aan te tonen in de keutels!