Kat jammert, is dit nog op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Kat jammert, is dit nog op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:55

Ik heb een tweetal katten thuis rondhupsen, broer en zus. Inmiddels zijn ze 5 jaar oud (jeetje zeg, wat gaat dat hard Nagelbijten / Gniffelen). Beiden zijn geholpen. Het afgelopen jaar heb ik met beiden nogal wat problemen gehad. De poes plaste op het logeerbed, de was, uiteindelijk zelfs de bank. Dat is nu ver opgelost, kleren slingeren er niet meer en het logeerbed is weg. Bank is nog sporadisch.

Vorig jaar zijn ze in de zomer 18 dagen naar een pension geweest. Goed pension overigens, heb er lang naar gezocht Clown Beiden hebben zich ook voorbeeldig gedragen daar. Het plassen van Koekie is daarna even verergert, maar is inmiddels weer 'op het niveau als voordat ze gingen'. Echter... Elmo jammert sindsdien.

Elmo is altijd al een kletskous geweest, maar tussen kletsen en jammeren zit een gigantisch verschil. Als ik achter de pc zit, dan zit ie op de gang of op de logeer-/kattenkamer te jammeren. 's nachts staat ie voor de deur te jammeren. Ben ik beneden en staat de deur niet open, dan jammert ie voor de woonkamerdeur. Laat ik hem erin, dan staat ie te jammeren in de keuken of beneden in de hal. Ben ik in de keuken, dan loopt ie in de kamer te jammeren.

Het is voor iedereen momenteel echt rampzalig. Wij worden de helft van de tijd 's nachts wakker gehouden (en ik ben er van overtuigd dat de buren het ook horen), dus wij zijn het inmiddels ook aardig zat... Mn mijn vriend. Elmo loopt steeds gestresster rond en Koekie schrikt zich ook iedere keer wild als we Elmo bij de deur wegjagen. Koek is toch al vrij gestrest van zichzelf. Ze is ook veel meer de aandacht op aan het eisen, ze begint ook te zeuren en vooral aan deuren te krabben.

Inmiddels zijn we dus 13 maanden verder sinds ze uit het pension zijn en ik weet echt niet wat ik er mee aan moet vangen. In de tussentijd zijn ze bij de dierenarts geweest voor enten en een globale controle, we hebben het genegeerd, we hebben 'm juist extra veel aandacht gegeven, we hebben 'm een tijdje naar buiten gelaten, we hebben Feliway geprobeerd (in eerste instantie ivm Koekie, maar het plassen werd eigenlijk alleen maar erger), niks lijkt te helpen.

Wat kan ik in vredesnaam nog doen? Dit is geen leefbare situatie in elk geval... Scheve mond

CM_

Re: Kat jammert, is dit nog op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:57

jeuj ik volg dit topic even

heb zelf geen idee wat het kan zijn...

lijkt me toch dat er iets mis is..

heb je je huis wel eens laten nakijken op wateraders of andere spanningsvelden?
katten zijn er minder gevoelig voor in de zin van dat ze er problemen van krijgen, maar het kan natuurlijk wel.
het "wildplassen" is wel een kenmerk van wateraders, kinderen die op een ader slapen zijn vaak bedplassers, en baby's zijn huilbabys

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:59

Volgens mij is het enige dat je kan doen negeren... Dus vooral niet deuren open gaan doen, eten geven of wegjagen. Want dan werkt het jammeren dus.. Anders zou ik het ook niet weten... Succes ermee, niks zo erg als een jammerende kat, huilende baby of blaffende hond...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:04

Maar hoezo 'uit' het zich pas na 3/4 jaar? We wonen er al sinds november 2005 en sinds begin juli 2006 plast Koekie op het logeerbed (nu dus weg). Elmo is begonnen met jammeren sinds ze terug zijn uit het pension. Dat vind ik gewoon niet logisch... Daarbij is het plassen inmiddels zo goed als over; de bank staat 'onder' het bed en op het bed was het (na 8 maanden dus) meermaals op een dag en de bank is maar heel zelden. Daarbij doet ze het willekeurig waar iets van stof ligt, als dat aan de andere kant van het huis is maakt dat helemaal niet uit.

De slaapkamerdeur blijft sowieso dicht. De woonkamerdeur dus ook steeds meer. En dat vind ik juist voor Koek zo vervelend, want die wordt daarmee dus ook afgestraft...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:58

Ik heb wat op internet gezocht, dit is een topic op een kattensite wat al 13 pagina's telt, misschien kun je daar wat tussen vinden?

Sommige katten maken eenvoudigweg meer geluid dan andere katten. Tevens maken bepaalde rassen meer geluid dan andere. De oosterse rassen, met name siamezen, neigen naar veel geluid. Dus tot op bepaalde hoogte is het "praatgedrag" van uw kat onderdeel van zijn persoonlijkheid. Behalve als het lijkt dat uw kat pijn heeft, kunt u het gekwebbel van uw kat zien als normaal.
Normaal of niet, u wilt wel dat ze 's nachts stopt hiermee, zodat u een goede nachtrust heeft! Het lijkt erop dat ze op zoek is naar aandacht, en dat ze heeft geleerd dat als ze lang genoeg miauwt, u opstaat en haar in de slaapkamer laat. Als u consistent weigert te reageren op haar gemiauw, zal ze waarschijnlijk hiermee ophouden. Maar het kan ook zijn dat ze leert om zichzelf te vermaken 's nachts.
Het kan helpen om haar moe te maken voor het slapen gaan. Door haar een veer of speeltje te laten achtervolgen voor ongeveer twintig minuten. Het kan ook zijn dat dit haar behoefte naar aandacht genoeg vult om de nacht door te komen. Een ander idee is om haar lievelingsspeeltjes voor de slaapkamerdeur te leggen. Om haar af te leiden als ze op zoek gaat naar een speelmaatje. Het kan zijn dat een tweede huisdier haar een hoop gezelschap zal geven, maar het hangt maar net van het karakter van uw kat af, of dit goed zal vallen. Denk dus goed na over de persoonlijkheid van uw kat, of u wordt in het vervolg wakker van vechtende katten in plaats van miauwende.
Als geen van deze oplossingen effectief zijn, dan zit er niets anders op om de kat 's nachts op te sluiten in een kamer ver weg, zodat u een goede nachtrust heeft. Mocht u het idee hebben dat u kat echt afwijkend gedrag vertoont, dan kunt het overwegen om haar mee te nemen naar de dierenarts om te kijken of ze hiervoor passende medicijnen nodig heeft...

http://www.depostwagen.nl/diergeneeskun ... php#geluid

Met 'kat miauwt 's nachts' vind je op Google ook heel veel... Dus troost je, je bent niet de enige met dit probleem Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:18

Dat Elmo een kletskous is is het punt ook niet, maar dit is echt jammeren. Ver weg opsluiten helpt ook niet, zo'n groot huis hebben we niet Clown Verdere tips in dat stukje werken dus ook niet/hebben we al geprobeerd/etc. Ik heb 'm in het begin bv ook echt vertroeteld, niet zozeer op de momenten dat ie stond te jammeren, maar gewoon veel aandacht geven en zo, omdat ik meende dat ie de andere katten gewoon miste. Maar niet dus... Ik ga vanavond dat andere topic eens even doorlezen, bedankt alvast Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:19

Je zou het gemauw overdag kunnen afstraffen met een plantenspuit. Dat is voor een kat een hele harde straf, dus doe het niet te makkelijk.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:44

Overdag ben ik er niet doorgaans. Als ie nu op de trap zit en ik ben in de woonkamer dan smijt ik af en toe wat water die kant uit (wel al 2 keer gedaan Clown), maar dat heeft niet mijn voorkeur. Hij gaat nl zonder al te veel problemen in bad en dat wil ik graag zo houden. Bijkomend probleem is dat ik 'm vaker niet als wel kan 'straffen'. Zoals ik al zei ben ik overdag meestal niet thuis en anders is ie al weg eer ik de deur open heb. Als ik op de computerkamer zit is ie stil zodra ik van mijn stoel af kom. En dan ga ik 'm dus echt niet meer straffen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:02

Lastig probleem!

Onze kat had het op een gegeven moment ook. Onze kat was doof! Hoorde zichzelf niet miauwen en zetten het dus op een jammeren. Roepen ed hielp ook niet, aangezien onze poes het niet kon horen. Wat ook meespeelde was dat onze kat staar kreeg en niet goed meer kon zien. Al deze factoren hielpen mee met het jammeren van onze kat.

Ik weet niet of dat bij de DA bekeken is?

Onze kat was oud, maar het schoot me wel gelijk te binnen! Wij hebben er niks aan gedaan, was niks aan te doen. We lette er alleen op dat poes met ons meeging als wij naar boven/andere kamer gingen en ze niet alleen was.

Verder is het inderdaad heeel erg vervelend! Ik hoop dat je een oplossing kan vinden!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:04

Doof is ie zeer zeker niet, als ik 'm roep of als ik fluit staat ie zo naast me. En wat ik al zei: zodra ik opsta van mijn bureaustoel is het al stil.

Ik zou 'm nog eens helemaal na kunnen laten kijken, maar ik geloof echt niet dat daar iets uit komt. Dat lijkt me echt heel sterk. Hij eet en drinkt normaal, hij gaat naar de kattenbak, het is vanaf een heel duidelijk moment begonnen, met de algemene controles viel er niets op, het is al 13 maanden aan de gang...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:27

mijn katten hebben dit ook een poosje gedaan toen ze een beetje aan het pubberen waren
en bij mij werkte bij elke kat wat anders
-mama kat heel booz tegen praten (binnen een week was het echte jammere over)

haar 2 zonen reageerde helemaal nergens op voor water zijn ze niet bang en vinden ze alleen maar leuk
en als ze op hun flikker kregen werdt het ook erger

en bij hun werkte alleen maar negeren

ja mijn advies is dus : jij kent je beesjes het beste en soms werkt negeren of strafen
gewoon proberen zou ik zeggen