bloedneus door slipketting?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke12

bloedneus door slipketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:56

vanavond ging ik wandelen met mijn hond (golden retriever ) maar omdat hij in het begin erg trekt had ik de slipketting weer uit de kast gehaald om hem weer te corrigeren. na 1 minuut kwam er bloed uit zijn neus en begon te hoesten. ik schrok me dood. na een paar minutjes ging alles gelukkig weer goed. heeft iemand misschien een iedee hoe dit kan? ik heb er zelf niet aan getrokken alleen de hond. iemand dit ook meegemaakt? groetjes willeke

Iris82

Re: bloedneus door slipketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:02

Boos! Daarom heb ik ook zo'n hekel aan slipkettingen.
Je kunt ze wel gebruiken maar alleen als correctiemiddel. Dus niet voor een wandeling maar tijdens een training.
Ik zou als ik jou was voor een Gentle Leader gaan.
Van 75% van de honden die dagelijks een slipketting omgehad hebben zijn op de mri / rontgen afwijkingen te zien door verkeerd gebruik.

Waarschijnlijk is er ergens een bloedvaatje geknapt. Zolang er geen bloed in zn longen terecht is gekomen zal er niet veel aan de hand zijn maar het is NIET goed.

Ik denk dat je beter een andere manier kan vinden om dit op te lossen. En nee ik heb het nog nooit meegemaakt.

Wel ene keer een pupje flauw zien vallen door verkeerd slipketting gebruik...

Edit: Uhm Bloos ik weet niet waar ik met mn gedachten zat...
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 12-08-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:12

ik gebruik hem ook nooit meer!! die gaat echt de vuilnisbak in! easy handler wat is dat? mijn hond is nog geen 2 jaar en wordt steeds sterker hij sleurt me naar het grasveldje toe en dat moet hij wel afleren. dank je voor je reactie....groetjes

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:17

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:12

hè dat is grappig, een gentle leader voor mijn hond die gentle heet...ik ga hem vanmiddag kopen want denk dat dit de oplossing is...dank je wel voor de info....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:30

Pas je wel op met de gentle leader?
Je zou niet de eerste zijn die zijn hond een (nek)hernia bezorgd met dat ding. Ik vind het nog grotere ondingen dan de slipketting.
Een klein verkeerd rukje en je hond kan al een verrekte wervel hebben. Niet iets om licht over te denken.

Als je écht een oplossing voor je probleem wilt, dan zou ik maar eens gaan trainen op aandacht voor jou in plaats van allerlei hulpmiddelen er tegenaan gooien.
Het is net zoiets als met paarden, daar hang je ook niet 'zomaar' een slof aan, zonder enige kennis van het ding. Nee, dan ga je trainen (bij voorkeur met een trainer), net zolang tot de slof niet meer nodig is en je weer gewoon aan het werk kunt.
Zo moet je die gentle leader ook zien. HULP-middel.
En lees je dus asjeblieft zo goed mogelijk in vóór je dat ding gaat halen.

Dat je hond een bloedneus krijgt door de slipketting lijkt me overigens stug. Dat was ook met een gewone halsband gebeurd. Als er maar genoeg druk op de nek komt te staan en de hond zichzelf heel erg opfokt, dan kan er vanzelf een bloedneus ontstaan. Niet echt iets om aan de slipketting te wijten.
Dat hoesten is ook logisch. En had ook met een gewone halsband kunnen gebeuren als de hond zichzelf aan het 'ophangen' is aan de riem.

Nouja, nogmaals; kijk uit met die gentle-leader. Als ik jou was zou ik eerst op aandacht gaan trainen. Gewoon zorgen dta je die hulpdingen niet nodig hebt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:46

Willeke12 schreef:
ik gebruik hem ook nooit meer!! die gaat echt de vuilnisbak in! easy handler wat is dat? mijn hond is nog geen 2 jaar en wordt steeds sterker hij sleurt me naar het grasveldje toe en dat moet hij wel afleren. dank je voor je reactie....groetjes

Denk niet dat die bloedneus van de slipketting komt. heb je wel op training gezeten met je hond?? Kan je eens uitleggen hoe jij de slipketting precies gebruikt???
Wat je vaak ziet is dat mensen alleen maar lopen te rukken en te plukken of zich even snel omdraaien en vervolgens in de draai nog een rukje geven om te corrigeren. dit is dus absoluut niet de bedoeling van dat ding. jij hoort er niets mee te doen. de hond corrigeert zichzelf.

Ik zou dus ook absoluut niet aan een gentle leader/haltie beginnen zonder hulp van iemand die er verstand van heeft. Jij hoeft hem maar te strak te houden of per ongeluk een correctie te geven en hij heeft letsel aan z'n nek. en wat denk je dat er gebeurd bij een hond die met haltie toch stug door blijft trekken of ergens een kat ziet en een sprong neemt??? dat kost hem echt z'n nek.

vindt de info op de site van gentle leader ook niet helemaal volledig. ik heb een ander merk gentle leader, een haltie en daar adviseren ze om naast de haltie nog een gewone lijn aan de halsband te doen. zodat, mocht de hond gaan trekken of wild gaan worden of wat dan ook, je over kan gaan op de gewone halsband en je hond z'n nek niet breekt. bij ons op de hondentraining mocht je niet eens met een gentle leader trainen zonder dat je een gewone riem aan de halsband had zitten.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:11

ik heb 4 maanden puppycursus gedaan en daarna heeft hij een gewone halsband om gehad dus nu zo'n 1,5 jaar. hij begon de laatste tijd erg te trekken dus dacht gister van doe die slipketting om om hem te weer te corrigeren..ik heb er zelf geen rukjes aan gegeven maar hij trok zelf wel wat hard. ik durf die ketting echt niet meer te gebruiken en die haltie zet ik ook maar uit m'n hooft want dat vind ik wel eng als ik dit lees. en een tuigje is dat misschien wat? oja en het was hoesten was ook een beetje braken zeg maar.....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:56

Knijp je eigen keel maar eens een tijdje dicht Knipoog Kijken wat er dan gebeurt? Juist... hoop gehoest, gekuch, gehijg en waarschijnlijk ook wel wat kokhalsneigingen.

Een tuig zou ik ook niet gebruiken; dan kan de hond namelijk alleen maar meer kracht zetten Knipoog . Het ontlast inderdaad de nek/hals van de hond wel, dus wat dat betreft is het goed, maar als je hem nu al bijna niet kunt houden, dan zou ik het gewoon op een halsband, of een half-check houden.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:45

wat is een half-check? het is ook maar het eerste stukje wat hij trekt daarna loopt hij aardig normaal mee. ben vandaag al 2 keer aan de wandel geweest met gewoon weer de halsband en gelukkig gèèn bloedneus.....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:13

Als hij alleen die eerste minuten trekt, dan ga je die eerste minuten toch trainen? Grijp een snoepje/stukje worst/kaas/vlees en leer hem naast je lopen door zijn aandacht naar jou te vragen.

Ook heb je de methode om iedere keer als je hond trekt te stoppen, te wachten tot de lijn slaphangt, dan belonen en dan verder lopen. Hier heb je wel veel geduld voor nodig, maar de aanhouder wint.

Een half-check is zo'n ding
Afbeelding
Heeft de werking van een slipketting, maar dan niet zo streng.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:23

Willeke12 schreef:
ik heb 4 maanden puppycursus gedaan en daarna heeft hij een gewone halsband om gehad dus nu zo'n 1,5 jaar. hij begon de laatste tijd erg te trekken dus dacht gister van doe die slipketting om om hem te weer te corrigeren..ik heb er zelf geen rukjes aan gegeven maar hij trok zelf wel wat hard. ik durf die ketting echt niet meer te gebruiken

Maar probeer eens uit te leggen hoe jij hem dan corrigeert met de slipketting. hij trekt, wat doe je dan??
Laatst bijgewerkt door Tieme op 13-08-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:25

Wij hebben bij alle honden tot nu toe een slipketting gebruikt en met geen enkele hond problemen gehad mits je hem goed gebruikt. Een hond of jij moet niet constant aan dat ding gaan trekken want dan zit hij idd te strak en hang je het dier zo'n beetje op.
Alle honden hebben bij ons geleerd om naast ons te lopen of niet aan de lijn te trekken, trekken ze aan de lijn éénmalig een "ophouding" geven zodat ze niet meer trekken en daarbij vooral met je stem werken. Helaas zie ik ook vaak genoeg honden met een slipketting door de lucht vliegen omdat de baasjes het beest naast zich trekken.
Als de slipketting niet bevalt kan je er ook voor kiezen de riem aan allebei de ringen (kanten) van de slipketting vast te klikken, zo kan je hem ook als normale riem gebruiken zeg maar.

http://www.hondenvrienden.nl/Slipketting.html interessante link misschien

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 16:34

met snoepjes, worst enz. gaat niet werken heb ik al geprobeerd, hij is niet zo een vreetzak en de omgeving is belangrijker dan wat lekkers, maar telkens stoppen als hij trekt vind ik wel een goed plan en dat ga ik zeker doen. dank je wel voor de info!! lovely1 mijn hond heeft ook geleerd om naast mij te lopen maar in de loop van de tijd is het een beetje versloft zeg maar. daarom gebruikte ik gister de slipketting weer om hem ff te corrigeren...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:55

Willeke12 schreef:
daarom gebruikte ik gister de slipketting weer om hem ff te corrigeren...

Maar HOE gebruik jij die slipketting dan om hem te corrigeren??

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:26

gewoon erg consequent zijn, halsband aan met de riem. Trekken = stoppen of de tegenovergestelde richting uitgaan. Erg belonen als hij op de plaats komt waar jij hem wil hebben.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 23:04

ik liep richting het grasveldje zo'n 50 meter verderop de hond heeft dat stukje zelf getrokken. ook niet zo heel extreem hard want met die ketting liep hij rustiger dan met halsband. ik heb zelf NIET getrokken of een ruk gegeven en toen zag ik dat bloed en heb gelijk die ketting afgedaan!! maar ff wat anders ik vanavond weer aan de wandel kom ik terug en hij krijgt het vreselijk benauwd, slijm en bloed gespuugt ik naar de DA en ja hoor hij heeft een strottehoofd beschadiging wat waarschijnlijk door die ketting is gekomen. morgen toch een tuigje kopen want hij mag voorlopig niks meer om zijn nek....

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:54

zo net de eerste wandeling gemaakt met het tuigje. (maar een klein stukje omdat hij z'n eigen niet te druk mag maken) het ging super, hij trok bijna niet Haha! Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:50

Willeke12 schreef:
zo net de eerste wandeling gemaakt met het tuigje. (maar een klein stukje omdat hij z'n eigen niet te druk mag maken) het ging super, hij trok bijna niet Haha! Knipoog

Met een tuigje is het eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een slipketting. zodra hij ook maar de neiging heeft om te trekken of niet oplet dan de andere kant op lopen. net zolang totdat hij oplet en niet meer trekt. ze hebben op een gegeven moment heel snel door dat ze ook met tuig kunnen trekken en dan gooien ze hun gewicht erin en sleuren ze je als nog de bosjes in. spreekt ze uit ervaring. Bloos