Wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:39

Ten eerste: ik weet niet of dit goed staat, misschien moet ie bij beestenboel..
Ik heb een amerikaans gekruinde cavia, een beertje. Ik vind het zelf een hele mooie cavia. Ik zou heel graag willen dat ie zich voortplant. Maar het mag niet van mijn ouders! Ik weet ook niet hoe ik ze moet overhalen. Bounty is nu ongeveer 1. Ik dacht er wel aan om het te doen als ik klaar ben met school (als ie natuurlijk dan nog leeft, maar daar ga ik wel van uit) en dat is over 2 jaar, als ik niet blijf zitten tenminste. Wat kan ik het beste doen? Ik zou het zonde vinden als het niet door kan gaan, zowiezo is het ook wel leuk voor bounty om het 1 keer in zijn leven mee te maken Tong uitsteken .

quera

Re: Wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:42

saskiakefie schreef:
Ten eerste: ik weet niet of dit goed staat, misschien moet ie bij beestenboel..
Ik heb een amerikaans gekruinde cavia, een beertje. Ik vind het zelf een hele mooie cavia. Ik zou heel graag willen dat ie zich voortplant. Maar het mag niet van mijn ouders! Ik weet ook niet hoe ik ze moet overhalen. Bounty is nu ongeveer 1. Ik dacht er wel aan om het te doen als ik klaar ben met school (als ie natuurlijk dan nog leeft, maar daar ga ik wel van uit) en dat is over 2 jaar, als ik niet blijf zitten tenminste. Wat kan ik het beste doen? Ik zou het zonde vinden als het niet door kan gaan, zowiezo is het ook wel leuk voor bounty om het 1 keer in zijn leven mee te maken Tong uitsteken .

ik zou het gewoon niet doen want er lopen al zat cavia's op de wereld door "fokkers"die het een keer leuk vinden om te doen. maar hebben er weinig/geen verstand van. ook ivm ziektes enz. die erbij kunnen komen.dus gewoon niet doen. tenmiste dat zou ik doen

dit hoort hier volgens mij niet * temt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:43

Als je er papieren bij hebt zou je kunnen overwegen om hem op internet aan te bieden als dekbeer.
Anders kun je idd wachten tot je klaar bent met school. Een cavia kan namelijk zeker 9 jaar worden. Dus hij zou het moeten kunnen overleven tot aan zijn 3e.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:52

bromfiets schreef:
Als je er papieren bij hebt zou je kunnen overwegen om hem op internet aan te bieden als dekbeer.
Anders kun je idd wachten tot je klaar bent met school. Een cavia kan namelijk zeker 9 jaar worden. Dus hij zou het moeten kunnen overleven tot aan zijn 3e.

Nee, hij heeft geen papieren, ik heb hem gewoon in een dierenwinkel gekocht toen ie nog klein was.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:13

MW -> BB

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:05

verder nog iemand?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:42

Ik zou het ook niet doen als ie geen papieren heeft.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:49

Ik zou het niet doen, er lopen al zat van die jonge dieren rond.
Wat ga je doen als je ze niet kwijt raakt ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:51

houden??

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:33

saskiakefie schreef:
houden??

Zijn je ouders het daar ook mee eens ?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:36

Ik zou het ook niet doen.

Als je het heel persee wél wilt doen, laat hem dan eerst testen door de dierenarts op erfelijke ziektes (ik ben niet helemaal into cavia's, dus welke ziektes je dan naar moet kijken weet ik zo niet). Én naar een kleindierkeuring gaan en je cavia laten aankeuren.
Alléén als hij een F(raai) of U(itmuntend) krijgt zou ik hem laten dekken. Anders ben je bezig met puur vermeerderen, in plaats van een mooie cavia fokken.

Een cavia met afwijkingen wil je niet op de wereld zetten hoop ik?

Nog afgezien van het feit dat de dracht niet zonder gevaren is voor het zeugje. Zij kan overlijden tijdens de dracht, tijdens de bevalling of later tijdens het zogen, en ik zou dat risicon niet willen niemen, puur omdat ik zo nodig baby-caafjes wil.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:42

assie schreef:
Ik zou het ook niet doen.

Als je het heel persee wél wilt doen, laat hem dan eerst testen door de dierenarts op erfelijke ziektes (ik ben niet helemaal into cavia's, dus welke ziektes je dan naar moet kijken weet ik zo niet). Én naar een kleindierkeuring gaan en je cavia laten aankeuren.
Alléén als hij een F(raai) of U(itmuntend) krijgt zou ik hem laten dekken. Anders ben je bezig met puur vermeerderen, in plaats van een mooie cavia fokken.

Een cavia met afwijkingen wil je niet op de wereld zetten hoop ik?

Nog afgezien van het feit dat de dracht niet zonder gevaren is voor het zeugje. Zij kan overlijden tijdens de dracht, tijdens de bevalling of later tijdens het zogen, en ik zou dat risicon niet willen niemen, puur omdat ik zo nodig baby-caafjes wil.

Mijn caafje heeft geen afwijkingen Tong uitsteken

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:02

Niet? Staat zijn kruin precies goed? Is de vorm van zijn hoofd goed? Hoe zien zijn tanden eruit? Heeft zijn lichaam de juiste verhoudingen? Zijn zijn ogen goed? Heeft hij de juiste kleurslag? Wat voor ziektes hebben zijn ouders/broers/zussen gehad?

Enz enz.
En nee, ik verwacht niet dat jij een goed antwoord op die vragen kunt geven. Punt 1 omdat je caafje uit de dierenwinkel komt en je dus niet weet wat zijn ouders zijn, punt 2 omdat jij geen keurmeester bent en dus niet weet waar je precies op moet letten.

Ik zou dus écht voor die keuring gaan. En als je zo nodig babycavia's wilt, vis ze dan maar uit de opvang.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:06

assie schreef:
Niet? Staat zijn kruin precies goed? Is de vorm van zijn hoofd goed? Hoe zien zijn tanden eruit? Heeft zijn lichaam de juiste verhoudingen? Zijn zijn ogen goed? Heeft hij de juiste kleurslag? Wat voor ziektes hebben zijn ouders/broers/zussen gehad?

Enz enz.
En nee, ik verwacht niet dat jij een goed antwoord op die vragen kunt geven. Punt 1 omdat je caafje uit de dierenwinkel komt en je dus niet weet wat zijn ouders zijn, punt 2 omdat jij geen keurmeester bent en dus niet weet waar je precies op moet letten.

Ik zou dus écht voor die keuring gaan. En als je zo nodig babycavia's wilt, vis ze dan maar uit de opvang.

Het gaat er niet om dat ze naar keurings moeten ofzo, of dat ze perfect zijn, het gaat erom dat ik hem gewoon een hele mooie cavia vind die die zich zou moeten voortplanten..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:34

Waarom 'moet' hij zich voortplanten?

Ik dacht dat het het doel was van iedere fokker om een zo gezond mogelijk dier op de wereld te zetten dat er ook nog eens zo uitziet zoals je wilt(voor zover je dat kunt plannen met het uitpluizen van bloedlijnen).
Aangezien jij NIETS weet van de voorgeschiedenis van jouw cavia, heb je dus ook totaal geen idee van wat erachter zit qua moeders/vaderskant. Misschien is moeder wel een oerlelijk recessief kleurtje en komdat dat ineens in de jonkies naar boven.
Nu gaat het om meer dan kleur, andere verborgen afwijkingen kunnen ook naar boven komen namelijk en dan heb je kneusjes-cavia's. Denk maar niet dat je die aan iemand kwijt wordt.

Heb je overigens al een vrouwtjescavia? Of waar had je gedacht die vandaan te toveren?

Maar nogmaals; WAAROM vind je dat jouw cavia zich 'moet' voortplanten?
Er zijn nog niet genoeg cavia's op de wereld? Genoeg cavia's in de opvang? Genoeg cavia's die bij kindertjes in mini-hokjes zitten en daar zitten te verpieteren?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:39

assie schreef:
Waarom 'moet' hij zich voortplanten?

Ik dacht dat het het doel was van iedere fokker om een zo gezond mogelijk dier op de wereld te zetten dat er ook nog eens zo uitziet zoals je wilt(voor zover je dat kunt plannen met het uitpluizen van bloedlijnen).
Aangezien jij NIETS weet van de voorgeschiedenis van jouw cavia, heb je dus ook totaal geen idee van wat erachter zit qua moeders/vaderskant. Misschien is moeder wel een oerlelijk recessief kleurtje en komdat dat ineens in de jonkies naar boven.
Nu gaat het om meer dan kleur, andere verborgen afwijkingen kunnen ook naar boven komen namelijk en dan heb je kneusjes-cavia's. Denk maar niet dat je die aan iemand kwijt wordt.

Heb je overigens al een vrouwtjescavia? Of waar had je gedacht die vandaan te toveren?

Maar nogmaals; WAAROM vind je dat jouw cavia zich 'moet' voortplanten?
Er zijn nog niet genoeg cavia's op de wereld? Genoeg cavia's in de opvang? Genoeg cavia's die bij kindertjes in mini-hokjes zitten en daar zitten te verpieteren?

Nou ja, MOET, bedoel ik meer als van, het zou zonde zijn als het niet zou kunnen. Nee, ik heb geen zeugje, maar dan ga ik gewoon op zoek naar een hele mooie amerikaans gekruinde cavia, en zie wel wat er uit komt Haha! Het hoeft niet zo profesioneel Duivel

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:48

waarom vraag je onze mening als je het toch wilt doen.

en je weet niet of hij ziek is want sommige ziektes kan je niet zien en worden alleen overgedragen.
en waarom het niet professioneel moet volgens jou.?
waarom MOET het wel..?
nou omdat er al zat van die onprofessionele cavia's rondlopen. door mensen zoals jou die het even voor de leuk doen enz.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:54

quera schreef:

en je weet niet of hij ziek is want sommige ziektes kan je niet zien en worden alleen overgedragen.
waarom MOET het wel..?
nou omdat er al zat van die onprofessionele cavia's rondlopen. door mensen zoals jou die het even voor de leuk doen enz.

Ik WIL het ook doen, maar het mag niet van mijn ouders, als je mijn eerste bericht goed had gelezen kon je dat er uit opmaken! En neem dat MOET nou niet zo letterlijk!! Omdat ik bounty een mooie cavia vind dan de meeste andere, daarom!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:57

saskiakefie schreef:
quera schreef:

waarom MOET het wel..?

Ik WIL het ook doen, maar het mag niet van mijn ouders, als je mijn eerste bericht goed had gelezen kon je dat er uit opmaken! En neem dat MOET nou niet zo letterlijk!! Omdat ik bounty een mooie cavia vind dan de meeste andere, daarom!

waarom kom je er dan elke keer op terug en verdedig je jezlef dat je het toch wilt doen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:59

Ik WIL het ook doen, maar het mag niet van mijn ouders, als je mijn eerste bericht goed had gelezen kon je dat er uit opmaken! En neem dat MOET nou niet zo letterlijk!! Omdat ik bounty een mooie cavia vind dan de meeste andere, daarom![/quote]
waarom kom je er dan elke keer op terug en verdedig je jezlef dat je het toch wilt doen[/quote]

die reactie snap ik niet. Ik heb niet gevraagd of ik het wel of niet zal doen, ik heb gevraagd WAT ik kan doen... Huilen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:05

saskiakefie schreef:

waarom kom je er dan elke keer op terug en verdedig je jezlef dat je het toch wilt doen[/quote]

die reactie snap ik niet. Ik heb niet gevraagd of ik het wel of niet zal doen, ik heb gevraagd WAT ik kan doen... Huilen[/quote]
k zal m proberen uit te leggen:

jij vraagt wat je kan doen.
en wij zeggen dat je dat beter niet kan doen om bepaalde redenen.
maar jij wil het toch doen omdat je het zo'n mooie cavia vindt.( in verdediging schieten dus)

snap je m nu Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:09

Wat? Je wilt dus horen dat wij zeggen dat je moet wachten tot je op jezelf bent? Of dat je gewoon tegen je ouders in moet gaan het nu doen?

Nou, ik vind dat je het niet moet doen, althans; tot je zeker weet dat het een mooie cavia is. En nee, niet jouw mening, iedereen vindt zijn eigen dier geweldig mooi. Ik persoonlijk vind jouw cavia dus geen mooie cavia. In ieder geval op de foto's in je profiel; vind ik het gewoon een simpele HTK-cavia.
Ja, hij heeft toevallig een kruintje, maar als je daarop af moet gaan? Zo kan iedereen wel gaan fokken. En dat is nu net niet de bedoeling.

Nee, als je het persee wilt doen, ga je er eens in verdiepen. Er komt meer bij kijken dan 2 cavia's bij elkaar gooien. Verdiep je in wat erfelijkheidsleer, zodat je weet wat er kan worden doorgegeven. Ga naar een tentoonstelling om te zien of je cavia wel aan de eisen voldoet. En zoek er een mooi vrouwtje bij, dat ook aan die eisen voldoet en geen ziektes heeft.
Heb je dat allemaal gedaan, dan zou ik er pas over nadenken.

Zo niet, dan ben je gewoon een van de 13 in een dozijn vermeerderaars.