Stampende konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veirl

Stampende konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 11:34

Ik heb nu ongeveer 2 maandjes twee konijnen in één hok zitten en het gaat - voor zover ik weet - prima. Ik heb ze één keer ruzie zien hebben (toen ze buiten liepen), maar verder loopt het lekker.
Toch zijn ze 's nachts telkens aan het stampen en ik begrijp gewoon niet waarom. Vannacht ben ik wezen kijken en het ene konijn zat rechts vooraan in de hoek en de ander zat in het nachthok (ik weet ook niet of ze beiden stampten, of maar één en welk dat dan was).

Heeft dit te maken met het 'kijk-dit-is-mijn-territorium' gevoel van konijnen of ergens anders mee?

Edit: Het zijn twee vrouwtjes

AstraGirlie

Re: Stampende konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:59

ik weet dat onze konijnen soms 'trommelen', dan slaan ze hard op de grond met een achtervoet. DIt doen ze om elkaar te waarschuwen als ze onraad hebben gehoord/gezien/geroken. Je zou eens ze een tijdje moeten observeren en kijken hoe ze dat geluid maken en wanneer.

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:00

Volgens mij doen ze het als ze denken dat er gevaar dreigt of als ze ergens bang voor zijn.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:02

Ja, zoiets dacht ik zelf ook al. Alleen het vervelende is: ze doen het altijd 's nachts en ik heb niet echt zoveel zin om 's nachts ze in de gaten te gaan houden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:03

misschien katten in de buurt ?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:04

Stampen is een waarschuwing dat er gevaar dreigt ja. Er zou best wel een kat kunnen zitten die op je konijntjes loert.

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:12

Veirl schreef:
Ja, zoiets dacht ik zelf ook al. Alleen het vervelende is: ze doen het altijd 's nachts en ik heb niet echt zoveel zin om 's nachts ze in de gaten te gaan houden.

Als je een goed afegeschermd hok hebt en er geen katten of andere 'gevaarlijke dieren Knipoog ) in kunnen komen,
hoef je er snacht niet af om ze in de gaten te houden, mijn konijn zit snachts ook wel buiten, en stampt ook welleens.
Maar de kat kan niet in zn hok dus maak me er niet zo'n zorgen over.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:15

Het kan dat het is om alarm te slaan. Mijn vorige 2 konijnen sloegen soms alarm als er een kat op de volieré zat, daardoor werd mijn moeder wakker en kon ze de kat weg jagen. (wat een super konijnen Lovers )

Het is inderdaad een waarschuwing van je konijnen. Misschien een stuk om het hok heen zetten, dat de katten grote afstand moeten houden, kijken of het dan ophoud Knipoog
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 10-08-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:18

Er lopen hier idd wel veel katten in de buurt.
Het probleem is meer dat ik er wakker van word (ik slaap links van het konijnenhok).

Ik denk dat ik ze maar in de schuur doe 's nachts dan, daar zitten ze overdag meestal ook.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:19

Mijn konijn doet dat soms ook, sochtends als de krant wordt gebracht of als mijn broertje savonds laat thuis komt van stappen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:26

Veirl; Dat zou ik dan inderdaad proberen. Lachen

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:28

Mijn mannetjes konijn doet dat ook. Alleen hij zit binnen samen met een vrouwtje. Ik heb verder geen huisdieren dus ik vraag me af waar hij bang voor is. Hij doet het ook overdag.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:06

stampen is een teken van gevaar en daarmee waarschuwen ze elkaar in de natuur. heb je geen kat of iets waardoor ze zich bedrijgt voelen? of hangt er geen luchje van een ander konijn in het hok? dat kan de oorzaak zijn. verder is er niks mee puur natuur haha Tong uitsteken

(sorry ik zie dat ik iets herhaald heb)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:37

Ik heb wel het idee dat er katten op de stoep lopen 's nachts, maar vannacht hebben ze lekker in de schuur gezeten (en ik heb heerlijk geslapen).

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:49

stampen doen konijnen idd als ze denken dat er gevaar dreigt om elkaar te waarschuwen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:52

Ja, je konijnen zijn 's nachts dus heel erg bang voor iets. Ik zou daar wel iets aan doen, eerlijk gezegd, want het lijkt mij geen fijn idee als je konijntjes elke nacht zo bang zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:17

AstraGirlie schreef:
ik weet dat onze konijnen soms 'trommelen', dan slaan ze hard op de grond met een achtervoet. DIt doen ze om elkaar te waarschuwen als ze onraad hebben gehoord/gezien/geroken. Je zou eens ze een tijdje moeten observeren en kijken hoe ze dat geluid maken en wanneer.

Stampertje doet het in Bambi 2 ook als hij de aandacht wil Clown

Ik denk ook inderdaad dat ze het doen als ze 'gevaar' gezien of geroken hebben Lachen