AstraGirlie schreef:ik denk dat je best de hond straal negeert als ze aandacht gaat opeisen. Kan je het niet negeren, dan sta je recht zonder iets te zeggen en verlaat je voor een minuut de kamer. Kom rustig binnen en geef ze een nieuwe kans. Vraag haar een oefeningetje te doen die ze kent, bv. sit of down, als beloning kort een aai (of wat dan ook dat ze graag heeft). Begint ze daarna terug met opeisen van jouw aandacht, terug negeren of de kamer verlaten. Verder zou ik haar wat bezigheidstherapie geven op momenten dat je echt niet gestoord wil worden, zoals een lekkere Kong, een vers kauwbeen, een voerkubus, ... of brokjes doorheen de kamer verstoppen...
Dat ga ik proberen. Ze heeft het nu na een kwartier weer opgegeven en is naast me in slaap gevallen. Zou dit ook kunnen zijn omdat we een nieuw hondje erbij hebben? Ze had het voor dit hondje ook al, maar met de dag wordt het erger. Denk dat ik weer zo'n grote kluif ga halen, daar doet ze een hele week mee en dat ding ziet alle hoeken van de kamer.
Ik vergat erbij te zeggen dat ze ook bedelt en dingen van tafel af jat. Als ik mijn bord met boterham op de tafel zet (zij is met haar kop even hoog als de tafel dus ze kan er bij) gaat ze er heel vlakbij staan. Ik zeg dan dat ze op haar plaats moet of iets dergelijks maar dat doet ze niet. Wil ik dan mijn boterham pakken of haar weghalen pakt ze het snel op. Ik denk ook dat ik haar voortaan tijdens het eten in de bench doe, vroeger ging ze daar met avondeten zelf al in liggen maar nu niet meer.