Wat houd dit gedrag in en hoe kom ik er vanaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Wat houd dit gedrag in en hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 16:45

Hallo,

Ik heb een engelse staffordshire bullterrier teef van 9 jaar. We hebben met haar bij martin gaus gelopen en ze luisterde vroeger hartstikke goed. Omdat mijn moeder in de nacht werkte, was zij degene die de honden verder opvoedde op de dag. Mijn vader werkte op de dag en ik en mijn broertje zaten op school. Nu zijn mijn ouders al twee jaar uit elkaar, sinds kort officieel gescheiden en de hond is in deze tijd echt verziekt qua opvoeding. Ik zal proberen uit te leggen wat ze heeft geleerd, en daarna wat ze allemaal doet.

Down is liggen.
Laag is niet springen.
Nee is niet doen.
Sit (van sitdown weet niet hoe je het schrijft) is zitten.
Plaats is op de plaats gaan liggen. Alle dingetjes die nodig zijn had ze dus allemaal goed onder de knie.

Een dag begint bij ons zo met haar: Ik kom naar beneden en de hond is blij om mij te zien. Normaal zou ze naar me toe komen en zou ik haar aaien en daarna komt ze bij me zitten of gaat ze in de tuin rommelen. Nu springt ze tegen me op, blaft ze op haar manier omdat ze blij is (dat weet ik dan weer wel). Verder blijft ze dus springen. Ik wordt dan vaak gelijk boos, maar als ik het rustig probeer luisterd ze ook niet. Mursie Laag, MURSIE! Laag!..Wel potverdrie ga je nou laag! Ze luisterd dan totaal niet en gaat gewoon door. Eerste keer vraag ik dus netjes, tweede keer verhef ik mijn stem en met potverdrie wil ze nog wel eens luisteren. Daarna gaat ze in haar bench, totdat ze rustig op haar kussen is gaan liggen en dan mag ze er weer uit. Heeft geen nut want dan gaat ze toch weer aandacht vragen.

Ik zit op de bank. Ik pak mijn laptop en die zet ik op de tafel, omdat ik weet dat zij er nog net niet bovenop gaat zitten. Omdat ik aan het typen ben past ze met haar hoofd onder mijn arm, deze duwt ze constant naar boven zodat ik op haar rug terecht kom, en haar moet aaien. Dit doe ik dan niet omdat ze er om bedelt, wordt daar gek van. En ik geef haar echt wel de aandacht hoor, ze komt vaak lekker bij me liggen en als ik dan wat anders wil doen begint ze weer. Ik zeg dan altijd Murzie nee. Nee,Nee,Nee,Nee.....elke keer als zij dat doet met haar kop, of met haar poot mijn hand naar haar toe duwt, want ik wil dat niet. Ze luisterd dan nog niet en na een hele tijd van nee zeggen, zonder dat ik naar haar kijk (als ik naar haar kijk duurt het nog langer) gaat ze even liggen naast me. Ik zie in mijn ooghoeken dat zij naar mij kijkt in haar ooghoeken, en na 5 seconden gaat ze aan de andere kant van mij, op de bank liggen en begint ze opnieuw. Na een kwartier beland ze óf in de bench, of ik heb geluk en ze geeft het op. Wat kan ik hier nou aan doen? Ik weet het echt niet meer, ze is al oud maar hier worden ze gek van haar. Ik vind alles altijd zielig, dus ben ik degene die haar wat lekkers geeft, met haar gaat wandelen en ik en degene die haar het meeste aandacht geeft. Soms ben ik zelfs de enige die haar écht aandacht geeft, behalve 1 enkele aai.

Wie weet wat dit gedrag inhoud en hoe kan ik dit stoppen?

AstraGirlie

Re: Wat houd dit gedrag in en hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:43

ik denk dat je best de hond straal negeert als ze aandacht gaat opeisen. Kan je het niet negeren, dan sta je recht zonder iets te zeggen en verlaat je voor een minuut de kamer. Kom rustig binnen en geef ze een nieuwe kans. Vraag haar een oefeningetje te doen die ze kent, bv. sit of down, als beloning kort een aai (of wat dan ook dat ze graag heeft). Begint ze daarna terug met opeisen van jouw aandacht, terug negeren of de kamer verlaten. Verder zou ik haar wat bezigheidstherapie geven op momenten dat je echt niet gestoord wil worden, zoals een lekkere Kong, een vers kauwbeen, een voerkubus, ... of brokjes doorheen de kamer verstoppen...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:56

AstraGirlie schreef:
ik denk dat je best de hond straal negeert als ze aandacht gaat opeisen. Kan je het niet negeren, dan sta je recht zonder iets te zeggen en verlaat je voor een minuut de kamer. Kom rustig binnen en geef ze een nieuwe kans. Vraag haar een oefeningetje te doen die ze kent, bv. sit of down, als beloning kort een aai (of wat dan ook dat ze graag heeft). Begint ze daarna terug met opeisen van jouw aandacht, terug negeren of de kamer verlaten. Verder zou ik haar wat bezigheidstherapie geven op momenten dat je echt niet gestoord wil worden, zoals een lekkere Kong, een vers kauwbeen, een voerkubus, ... of brokjes doorheen de kamer verstoppen...

Dat ga ik proberen. Ze heeft het nu na een kwartier weer opgegeven en is naast me in slaap gevallen. Zou dit ook kunnen zijn omdat we een nieuw hondje erbij hebben? Ze had het voor dit hondje ook al, maar met de dag wordt het erger. Denk dat ik weer zo'n grote kluif ga halen, daar doet ze een hele week mee en dat ding ziet alle hoeken van de kamer.

Ik vergat erbij te zeggen dat ze ook bedelt en dingen van tafel af jat. Als ik mijn bord met boterham op de tafel zet (zij is met haar kop even hoog als de tafel dus ze kan er bij) gaat ze er heel vlakbij staan. Ik zeg dan dat ze op haar plaats moet of iets dergelijks maar dat doet ze niet. Wil ik dan mijn boterham pakken of haar weghalen pakt ze het snel op. Ik denk ook dat ik haar voortaan tijdens het eten in de bench doe, vroeger ging ze daar met avondeten zelf al in liggen maar nu niet meer.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:51

ja, goede oploosing. Of leg een kluifje in de bench terwijl jij eet, zo gaat ze alweer het 'eetgebeuren' iets leuks gaan vinden en misschien weer vanzelf in de bench gaan liggen. Dan kan je het deurtje eens open laten staan. Verder kan je het stelen afleren door het eens in scène te gaan zetten. Leg een boterham op tafel en hou een dienblad (of iets zwaars dat veel lawaai maakt, zoals een metalen kookpot) in je handen. Zorg dat ze niet kan zien dat jij dat dienblad laat vallen. (anders is ze enkel gehoorzaam als jij er bij bent). Bij de INTENTIE dat ze gaat stelen, laat je het dienblad vallen (niet op de hond) dicht bij de tafel. Reageer daarna volkomen normaal en doe iets anders. Als dit goed gebeurd is zal ze wel twee keer nadenken vooraleer ze iets van tafel steelt.