vraagjes voor duivenkenners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

vraagjes voor duivenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 23:54

wij hebben thuis een mooie duiventil, maar deze staat al 10 jaar zonder duiven. In een spontane bui heb ik gisteren een koppel witte postduiven gekocht, vrijdag kan ik ze op komen halen. Alleen nu weet ik niet zo veel van duiven Koe dus heb ik een paar vraagjes:

Wat moet ik allemaal aanschaffen om de duiven te houden, ik heb al een mooi en groot hok en een drinkbak, ook heb ik allerlei dingen waar de duiven in/op/aan kunnen zitten. de verkoper kon me al vertellen dat ik grit/grid(?) nodig heb, en duivenvoer, maar wat nog meer?

Na hoeveel tijd kan ik duiven los laten, zonder dat ze weg vliegen? of moeten ze eerst een nest krijgen voordat ze los kunnen?

Is het niet beter dat ik meerdere koppels neem in èèn hok, of hebben duiven niet zo'n grote sociale behoefte?

alvast bedankt voor jullie informatie,
groetjes michiel

ellepel

Re: vraagjes voor duivenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:49

als je nu 1 koppel hebt gaan ze vanzelf broeden en krijg je er meer.
duiven fokken echt heel snel Knipoog

ze eten duivenvoer,dat is gemengde granen .
eivoer/mineralenmengeling hebben ze ook nodig.
grit moet je inderdaad hebben en ze lusten ook graag groenvoer.
groenvoer is niet perse nodig hoor,maar kleine stukjes wortel,appel,brandnetel,sla,andijvie en vogelmuur vinden ze heel erg lekker.
niet te veel van geven hoor, net zo veel als ze in 1x opkunnen,anders gaat het rotten en trekt dat weer vliegen aan.

een lage bak met water waarin ze kunnen badderen is mooi of een stukje met los fijn zand zodat ze een zandbad voor hun veren kunnen nemen.

ik heb werkelijk waar geen idee na hoeveel tijd je ze los kunt laten, kwestie van uitproberen na een week of drie?
en dan voor het voeren ze loslaten zodat ze als je met een bakje rammelt ze weer terugkomen?

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:27

bedankt! ik ga zodadelijk naar de dierenwinkel, miss dat ze me daar ook nog kunnen adviseren in het houden van duiven. en ik neem aan dat de verkoper van die duiven me ook nog wel wat kan vertellen.
maar eerst ga ik verder het hok opruimen en die al dat duivenmobilair voor de kant aan timmeren.
het is ongelofelijk hoeveel oude pruttel er in zo'n klein hokje past.
edit; meer advies is natuurlijk altijd welkom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:33

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:19

ah mooi, daar staat al veel info op.
nog ff een vraagje, moet er nog iets als bodembedekker, ik kan me herinneren dat opa altijd iets van schelpenzand op de grond gooide, maar ik lees er niets over op die site.