Los laten lopen van konijnen, hoe veilig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Los laten lopen van konijnen, hoe veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:30

Hallo!

Ik heb 2 hele lieve konijnen, ze hebben een buitenhok met gaas eromheen.
Laatst zijn ze een paar keer ontsnapt, 1x is één konijn een nacht weggebleven maar ze zat de volgende dag weer in het hok.
De andere keren zaten ze in de tuin.
Ik heb net ontdekt hoe ze ontsnappen: ze gaan door het gaas heen (ik dacht voorheen dat ze er op een of andere manier onderdoor graafden)
Dit is uiteraard wel een probleempje, we hebben ooit voor dit gaas gekozen omdat het hoog was en stevig.
Nou bedacht ik dat we er gewoon kippengaas omheen kunnen zetten.

Maar.. ik wil even informeren hoe veilig het is om je konijn gewoon los te laten lopen.
Ik wil hier overnadenken omdat het wel leuk is voor de nijnen om écht los te lopen.
Ik heb het ene konijn nu ½ jaar, en de andere 2½ jaar. Ze zijn hier dus wel echt gewend. De buurt is wel redelijk veilig, ik woon tussen 2 pleintjes in, en de weg die daarna volgt is niet druk. Er lopen wel soms honden..
Lopen konijnen snel weg?
Heb je snel last van mensen die denken: ontsnapt konijn en het konijn meenemen?
Hoe zit het met honden/katten? Vormen die een gevaar?
Zijn er verder nog dingen wat een reden kan zijn om het niet te doen?

Ik hoop graag op nuttige reacties! Alvast bedankt, Maaike

P.s. het is geen optie om de tuin af te zetten
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 07-08-07 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosita

Re: Los laten lopen van konijnen, hoe veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:35

Wat moet de buurt met jouw konijnen?? Lekker op eigen terrein houden hoor, in hun ren of de tuin afzetten.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:40

Echt los laten lopen lijkt me nou niks. Gevaar voor loslopende kinderen die ze willen meenemen, katten en honden die ze willen aanvallen en verkeer toch ook want ze kunnen dan toch best ver weg gaan! Als je nou op een boerderij woont met groot afgezet erf dan is het wel te doen maar anders toch maar gewoon een lekker stuk tuin afzetten of het bestaande repareren.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:37

ik heb mijn konijnen ook vaak loslopen achter op pad (alleen een paar uurtjes overdag)daar kunnen ze niet weg maar helemaal los zou ik niet doen ook snachts niet als het gaat regenen ofiets worden ze best snel ziek enz! ik zou ze elke dan een uurtje loslaten lopen met eigen toezicht. bij mij achter op pad is het wel makkelijk want daar komt niemand!

en met loslopende kleine konijnen moet je ook oppassen het klinkt misschien raar maar roofvogels kunnen ze meenemen!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:42

Zodra je in een woonwijk woont zal ik er zeker niet voor kiezen om konijnen los te laten lopen.
A omdat ze voor overlast kunnen zorgen bij buren en b omdat ze mee genomen kunnen worden onder het mom van weggelopen.
Ik heb wel 7 konijnen achter los lopen.
Maar wij wonen in het buiten gebied, en ik heb al mijn konijnen laten helpen!
Mijn advies, niet doen dus. Gewoon je ren konijnproof maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:49

Ons konijn loopt ook elke dag los in de tuin die goed afgezet is met gaas.Hij graaft niet in de tuin,dus daarom mag hij lekker tussen de bloemen en planten lopen.Voor onze kat kijkt hij wel uit,want dan rent hij keihard weg als die eraan komt.Onze kat zit vaak achter het konijn aan.Als het avond word hoef ik maar in mijn handen te klappen en het konijn springt weer vanzelf in zijn hok.Hij weet nu gewoon hoe het elke dag gaat.Wel check ik vaak of hij er nog wel is hoor,regelmatig kijken kan nooit geen kwaad.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:55

Als ze de tuin niet uit kunnen zou ik dat wel doen, je moet er alleen rekening mee houden dat ze werkelijk overal poepen, en dat gaat echt stinken op een gegeven moment.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:54

bedankt voor alle reacties, ik ga dan idd maar het gaas konijnproof maken Tong uitsteken
Gohya: wat een goed opgevoede nijn heb jij, dat hij er zelf in gaat! Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:59

wij hebben de konijnen in een groot stuk afgeschermd land lopen Lachen ze vinden het geweldig !
alleen waren ze niet tevreden en zijn ze onder het gaas gaan doorgraven , als gevolg al de konijnen los en zo 4 nijnen dood gebeten door de honden ...

ik zou ze dus maar gewoon in een hok/grote ren doen of zeker weten dat ze je tuin niet uit kunnen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:59

Ligt eraan hoeveel ruimte je hebt. Vroeger bij mijn ouders op de boerderij liepen sommige konijnen bij mijn paarden in de wei (om savonds met de paarden netjes in hun hok te lopen) Ook waar ik nu woon had ik een konijn (inmiddels overleden) die los liep en echt wel weg kon (maar dat nooit deed)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:07

Onze konijnen lopen ook los in de tuin, die we helemaal afgezet hebben. Gewoon veel werk in het begin om die rabbitproof te maken, en natuurlijk graafwerken in je tuin, maar wat een plezier hebben we nu al 10 jaar van die loslopende konijnen.
Je ziet ze echt opleven als ze mogen rondlopen, maar het moet natuurlijk wel goed afgezet zijn en geen giftige planten hebben ed...

Bij ons is er ook wel eens 1 ontsnapt, die keerde ook gewoon terug bij de rest van de groep. 1'tje is niet meer terug gekomen, maar dat was de fout van de tuinman, die de tuindeur had laten openstaan.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:29

Vroeger hadden we een konijn die een hele gang had gegraven. 's Ochtends ging meneer uit zijn hokje en dan kwam hij 's avonds weer een keertje terug. Hij maakte gewoon een wandeling. Kwam er een hond achter hem aan rende hij gewoon terug naar de tuin en ging die achter het hek zitten. Dat is altijd goed gegaan.

Maar ik zou het zelf toch geen lekker idee vinden. Er is altijd een kans dat hij/zij wordt aangereden, gevangen of weet ik veel wat.

Kan je niet zorgen dat ze niet uit de tuin kunnen? Dus alle gaten e.d. afzetten en zorgen dat ze niet van giftige planten kunnen eten.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:50

Mijn vrouwtjes konijn mag heel vaak als ik het kippenhok deurtje open maak in de tuin samen met de kippen rond gaan scharrelen. Ze gaat altijd zelf er weer terug in. Lachen
Onze tuin is ontsnappingspogingen veilig en ook veilig dat er geen katten of andere dieren in kunnen komen. Dit omdat ik altijd mijn hond erbij laat liggen op het gras.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:16

Ik zou het konijn toch echt niet verder laten komen dan de tuin.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:57

Als ik zie hoe gelukkig die konijnen hier zijn als ze los mogen lopen, dan weegt dat voor mij op tegen de mogelijke risico's van ontsapping. In de dierenwinkel waar ik werk zitten de nijntjes in kleine hokjes, en je ziet dan dat ze willen rennen en spelen maar dat kunnen ze helaas niet. Dan bedenk ik wel leuk leven de onze het wel niet hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:48

"Maaike93" hij/zij springt niet altijd in de kooi terug hoor.Soms wil hij er nog niet in,heeft nog geen zin, en dan na enkele pogingen gaat hij er uiteindelijk toch maar in.Het konijn is wel heel erg tam,ik heb het wel getroffen met deze.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:50

Mijn konijnen liet ik altijd in de tuin hoppen, nu wilt mijn moeder dat niet meer omdat ze van de planten eten Bloos

Ik laat ze nu gewoon op straat met een speciaal riempje uit xD