Bart trekt aan het kortste eind...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Bart trekt aan het kortste eind...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:51

Met zo'n titel moet ik vast een goede oplossing krijgen Clown

Wat is het probleem.
Jaren terug kreeg ik een cavia (mannetje) die BartjeB werd genoemd, oftewel Bart.
Omdat één cavia alleen niet gezellig is kwamen er snel al 2 kleintjes bij (ook mannetjes).
Alles ging na enig geharrewar en dekpogingen prima bij elkaar en leeft nu al 2 jaar samen in een 'cavia-hemel'.
Afbeelding

Helaas hebben ze sinds kort ruzie en Bart trekt aan het kortste eind, ondanks dat ie de oudste is. Hij wordt konstant van zijn plek gejaagd tot bijtens toe.
Nu heb ik hem maar even apart gezet, maar het is niet de bedoeling dat ik gescheiden cavia's moet gaan houden (ook al heb ik er ruimte genoeg voor).

Dit is een foto die ik 26 juli (dus zeer recent) nog gemaakt heb; het herenvolk zoals het altijd goed ging. Bart links en Tom & Jerry rechts.

Afbeelding

Wat denken de kenners hier van; is dit iets tijdelijks of gaat het nooit meer goedkomen en is dit redelijk normaal gedrag bij oudere cavia's ??

bromfiets

Re: Bart trekt aan het kortste eind...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:56

Dat is een kwestie van dominantie.
Bart wordt ouder en de jonkies proberen hem nu van zijn troon te stoten. Als Bart daarmee akkoord gaat is het geen enkel probleem.
Ik zou het nog even aankijken, waarschijnlijk geeft Bart het vanzelf op en zal het weer rustig worden in de caviahemel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:00

Bedankt voor je antwoord.
Bart heeft het zelf al wel opgegeven en zoekt ze nu niet meer op. Maar daarentegen zit hij nu de hele dag buiten in één van de schuilhuisjes en is te bang om er onder uit te komen.
Nu hij binnen zit(apart) zie je hem tot rust komen en ook weer gaan eten (deed ie ook niet meer nl).

Zodra ik hem bij de andere in het hok zet, dan duikt ie weer een hoek in en verroert zich niet, maar wordt toch door de ander (die met de vlek rond zijn oog) opgejaagd en verdreven.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:19

Ze zitten nu met zijn drieen in het hok?
Ik heb op school geleerd Slim dat je bij dominantieproblemen altijd moet zorgen voor een even aantal dieren. Als je nu dus een jong mannetje erbij zou zetten, trekt bart wss naar dat jonkie en hebben de andere twee genoeg aan elkaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:24

Ze záten met zijn 3-en in één hok, maar ik heb voor Bart nu de helft van het hok afgezet.

Een jonkie erbij zou kunnen, maar loop je dan niet de kans dat die andere 2 dat jonkie 'inpikken' en Bart nog alleen blijft??
Of dat die nieuweling uit zichzelf liever bij de andere is ipv bij Bart. Of moet ik die dan even apart bij elkaar laten ??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:28

Bart en de nieuwe eerst even bij elkaar zetten is een goede optie.
Dieren hebben bijna altijd één echt maatje, omdat jouw andere twee cavia's dit al zijn, denk ik niet dat de nieuwe welkom is in dat tweespan. Hij zal dus bijna automatisch naar Bart trekken, ook omdat ze allebei lager in de rangorde staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:36

OK bedankt, dan ga ik eens op zoek naar een nieuw lid voor de familie Haha!
3 kregen het gras toch al niet bijgegeten, waarvoor ze eigenblijk waren 'aangenomen' Haha!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:31

bromfiets schreef:
Bart en de nieuwe eerst even bij elkaar zetten is een goede optie.
Dieren hebben bijna altijd één echt maatje, omdat jouw andere twee cavia's dit al zijn, denk ik niet dat de nieuwe welkom is in dat tweespan. Hij zal dus bijna automatisch naar Bart trekken, ook omdat ze allebei lager in de rangorde staan.

Dat is inderdaad zo Ja

Hij is nu gewoon te oud om zijn positie te verdedigen en wordt 'afgekat'.
natuurlijke selectie, alleen de sterksten 'overleven'. Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:47

Ondanks de warmte ben ik even aan het klussen geweest en de binnenruimte is nu opgedeeld in 2 stukken met een traliekonstruktie in het midden. Ze kunnen elkaar dus nog wel zien/ruiken, maar niet meer bij elkaar op visite Haha!
Verder heeft Bart nu zijn eigen nachthokje en aan het gepiep horen was hij daar ook erg blij mee.
Morgen een nieuwe 'buitendeur' maken en een stuk van het gras voor hem afzetten én op zoek naar een nieuw maatje Lachen

Hoe oud worden cavia's eigenlijk ?? Ik schat dat Bart nu een jaar of 4 a 5 is.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:27

Wat zielig voor hem maar ik denk dat het wel goedkomt. Zeker als je er straks nog 1 bij gaat zetten.

Mijn vorige caaf is 7 geworden en die ik nu heb ik 2 ofzo dus ze worden nog best oud..Volgens mij is 7 ook best oud, ouder dan gemiddeld.Succes met die beestebende.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:28

Och germ, arme Bartje *LOL*
Volgens mij worden cavia's gemiddeld een jaar of 6.
Je bent er maar mooi druk mee, met al die mannen Knipoog

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:13

Volgens mij is er een soort knaagdierenasiel in Nederland...die zoeken dus opvang voor verlaten knaagdieren. Misschien zit daar een middelbare heer die graag maatjes wil worden met Bart.???