Konijn ligt plots dood in de tuin, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Konijn ligt plots dood in de tuin, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:39

Vanmorgen riep onze mama ons vlug naar beneden, want één van onze 5 konijnen, Panda, een jong vrouwtje, lag dood in het midden van de tuin. Huilen

Ze was al hard, het is vannacht gebeurd. Er waren kleine wolkjes schuim uit haar neusje en mondje (geen bloederig schuim, geen vhs dus) en de buik was redelijk opgezwollen. Ook haar borst hing vol met groene smurrie. Wij dachten direct aan vergiftiging, en misschien stikking omdat konijnen niet kunnen overgeven. Gisterenavond was alles nog normaal, en at en dronk ze normaal. Het is dus heel snel gegaan. In de tuin is alles weggehaald wat schadelijk kan zijn, alleen heeft mijn moeder enkele bloemenkopjes in het perk laten liggen. Zou het dat kunnen zijn? De rest van de bende is nog perfect in orde...

Ik zal Panda in elk geval missen, ze was echt een vechterje en een leidertje, dit had ze niet verdiend...

Afbeelding

Yinari

Re: Konijn ligt plots dood in de tuin, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:47

Hè wat naar zeg! Ik snap dat je verdrietig bent, mooie kleur had ze zeg. Ik weet niet wat het geweest is, maar konijnen eten (mits voldoende ander voer voor handen) in principe geen giftig spul, dus ik denk dat die paar bloemen het niet geweest zullen zijn...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:48

Sterkte AstraGirlie, het zal schrikken geweest zijn.

Ik zou zeggen laat een dierenarts het nakijken maar die nemen vaak de moeite niet meer voor zo'n klein diertje. Alles nalopen heb je goed gedaan, dan heb je minder kans op herhaling.

Een van mijn konijnen is een paar jaar geleden ook plots komen te overlijden. We hebben haar nog levend naar de DA kunnen brengen (waar ze 's nachts toch nog overleed) en daar dachten ze aan een vergiftiging. Ze zat samen met haar broertje in een grote ren met binnenhok. Haar broertje mankeerde helemaal niks. Aangezien ze alles at wat los en vast zat (en haar broertje niet), en dat er muizen in de ren rondspookten zijn we er van uit gegaan dat ze een muizenkeutel heeft binnengekregen. Muizenkeutels schijnen zelfs mensen te kunnen doden. Voor de rest konden we echt niks vinden in de ren & hok.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:49

Bij ons in de buurt zijn er ook verschillende konijnen gestorven met ongeveer dezelfde symtomen. Misschien toch iets van een konijnenziekte?

In ieder geval sterkte!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:52

Bedankt, we schrokken ook behoorlijk vanmorgen, dit verwacht je niet echt...

Ik dacht ook eraan om ze naar de DA te brengen, maar dat wou mijn moeder niet, omdat ze daar bij ons idd geen moeite voor doen.

De rest is nog prima in orde, dus die zouden dan toch ook moeten ziek zijn...
Het eerste dat opviel was de groen-bruine smurrie uit haar neusje en mondje.

Ik zit te denken aan trommelzucht, maar ik kan me niet voorstellen vanwaar dat zou komen dan. We geven nooit koolbladeren of sla, geven nooit zacht brood, en hebben niets veranderd in de voeding.

Mijn vriend zijn dat ze misschien een hartaanval heeft gehad, heeft hiermee iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:54

Ik zou niet weten wat het geweest kan zijn.. Wat ik als enige weet is dat een opgezwolle buik kan duiden op gasvorming. Ons vorige konijntje had een opgezwolle buik toen hij een haarbal had ( teveel van zijn wintervacht opgegeten ). Hij is daaraan overleden. Ik zou toch maar met het konijn naar de DA gaan, een plotselinge dood kan door verschillende dingen komen, en het zou dan wel degelijk gevaarlijk kunnen zijn voor de andere konijnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:01

Ten eerste zou ik een andere dierenarts zoeken als deze de moeite niet neemt... Vork
Er zijn dierenartsen zat met speciale intresse in konijnen en kangers!
Moet je niet verwachten dat een consult 10 euro kost... kost dan wel
iets meer... sectie op een konijn kan ook gewoon!

ten tweede kan vhs/rhd best nog steeds.. ook al zag je geen
bloed.. Verdrietig
Vergiftiging kan, echter ook vele andere oorzaken zijn mogelijk.

Hopelijk krijg je geen problemen met je andere konijnen..
Jouw'n konijnen zijn niet geent tegen myx en vhd begrijp ik??
Wel verstandig om dat wel te doen.. vhd 1 x per jaar, myx. minstens 2 x...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:03

wat zonde!
kan het geen hart stilstand/hartaanval zijn geweest?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:15

Bedankt voor jullie antwoorden!

Trommelzucht zou ik betwijfelen, aangezien we dus echt opletten met voeren enzo. Van een haarbal bij konijnen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, misschien kan het dat zijn of ook vergiftiging...

Ze zijn niet geënt, omdat de meeste dierenartsen hier dat niet meer willen doen, ivm sterftes door de enting bij jonge konijnen die ze zien. (getest op grote vleeskonijnen en niet op dwergjes ed.) dus enten wilden ze niet meer doen jammergenoeg. De enting kregen ze voreger in een coctail bij ons, kunnen ze VHS ook afzonderlijk enten dan?

VHS kan dus ook zonder bloedneus voorkomen? Omdat ik dacht dat dat een typisch symptoom was. De andere konijnen pas nog gecheckt, en alles ok. Geen bloedingen, geen tranende ogen, niets...

Ik ga het nog eens bespreken wat we gaan doen, ev. een andere DA nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:24

Wat onwijs raar dat die DA én geen onderzoek wil doen naar de doodsoorzaak, én konijnen niet wil enten.. Belachelijk.. nieuwe DA zoeken zou ik zeggen Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:29

als ik meerdere konijnen had, zou ik idd ook sectie laten verrichten, mijn dierenartspraktijk zou daar niet moeilijk over doen hoor...

hoe oud was ze?
een hartaanval kan altijd , heb daar geen uiterlijke herkenningspunten voor, ja vlekken op de huid, maar dat zie je niet bij behaarde dieren
paarse oren wellicht, maar als een dier doodgaat krijgt ie zowiezo een andere kleur

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:35

AstraGirlie schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Trommelzucht zou ik betwijfelen, aangezien we dus echt opletten met voeren enzo. Van een haarbal bij konijnen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, misschien kan het dat zijn of ook vergiftiging...

Ze zijn niet geënt, omdat de meeste dierenartsen hier dat niet meer willen doen, ivm sterftes door de enting bij jonge konijnen die ze zien. (getest op grote vleeskonijnen en niet op dwergjes ed.) dus enten wilden ze niet meer doen jammergenoeg. De enting kregen ze voreger in een coctail bij ons, kunnen ze VHS ook afzonderlijk enten dan?

VHS kan dus ook zonder bloedneus voorkomen? Omdat ik dacht dat dat een typisch symptoom was. De andere konijnen pas nog gecheckt, en alles ok. Geen bloedingen, geen tranende ogen, niets...

Ik ga het nog eens bespreken wat we gaan doen, ev. een andere DA nemen.

Haarbal bij konijnen is juist veel voorkomend probleem....
Kan niet braken, likt wel veel aan vel....
Echter dan vaak eerst malaise niet direct dood...

enten ligt aan entstof.. niet nemen entstof die voor bioindustrie konijnen bedoelt is.
en niet te jong enten..
te gebruiken zijn Cunical en Lyomyxovac.... Heb nog nooit sterfte gehad..
wel bij dwergjes meer kans op abces op injectie plaats...
Echter geen idee of geregistreerd in Belgenland.... Wel in Nederland dus...

Zou echt echt echt andere dierenarts zoeken!!! Ook in Belgenland
zijn dierenartsen die de waarde inzien van kleine kleine huisdieren..

(wat is klein.. een Vlaamse reus of Frans Hangoor kan toch echt stuk
groter zijn dan gemiddelde kat of kleine hond.....)

Kleine tip voor iedere kleine kleine huisdier eigenaar: weeg je dier
elke 2 wkn op keukenweegschaal.. als het dier afvalt zonder dat je
het op dieet hebt gezet, merk je dat snel! Bij twijfel vaker wegen!!
Als gewicht verliest, naar de dierenarts..
Let op hoeveel eet ie (eet ie echt of zit ie hele dag op 1 ding te
knagen) diarree, harde, geen ontlasting? drinkt ie, plast ie zo ja wat
hoeveel... etc..... veranderingen in omgeving/dieet.... al dat soort
dingen gaat dierenarts ook vragen.. en goede dierenarts controleert
altijd het gebit.... (kiezen en tanden). behalve natuurlijk als je voor
nagels knippen of zo komt....