Poes is verkouden, wat kan ik zelf voor haar doen? [update]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Poes is verkouden, wat kan ik zelf voor haar doen? [update]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:54

Sinds een paar dagen hoor ik Mocca af en toe niesen. Niks aan de hand, als er een pluisje zit of zo Lachen
Maar sinds vandaag niest ze zich drie slagen in de rondte Scheve mond Echt zielig. Ze zit met open bekkie te wachten tot de nies komt en dan niest ze flink. Klinkt ook snotterig richting luchtwegen.

Ik bel sowieso morgenochtend de DA even, maar ik krijg er sowieso geen neusdruppels of zo in (kan haar niet pakken of vasthouden).

Kan ik nu al iets doen om te helpen? Binnenhouden zal niet echt zinvol zijn (ze kan naar buiten in een ren, niet los door de buurt). Bij een mens zou je nu meteen sinaasappeltjes gaan persen Tong uitsteken, maar bij katten zou ik het zo niet weten Clown

CM_

Re: Poes is verkouden, wat kan ik zelf voor haar doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:56

als een kat niest, is dit altijd niesziekte,
dus antibiotica is zeker nodig.

leidraad volgens mijn arts : als kat meer dan 3 x per dag niest is het niesziekte

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:58

tja geen idee eigenlijk , misschien in een ruimte zetten met iets waarmee je kan stomen?? zoals vic's of zo?? wel goed dat je da belt , zou niesziekte kunnen zijn en das best besmettelijk dacht ik

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:58

Dit is 99% zeker niesziekte, volgens mij kan je er weinig aan doen.
Toen mijn poes nog klein was heeft ze het ook een periode gehad maar ze is er gelukkig overheen gegroeid.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:02

Enige wat je kunt doen is naar DA gaan die antibiotica voor zal schrijven. En poezen kunnen eroverheen groeien idd, maar ze zullen altijd drager blijven van de ziekte. Dus als een andere kat bij ze in de buurt komt dan kan die ziek worden als hij niet is ingeënt en/of vatbaar is voor de ziekte.
Heb gehoord dat de ziekte een jaar in de lucht blijft hangen als een kat niesziekte heeft.
Niesziekte is idd heel besmettelijk.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:55

niesziekte is toch een virus? Antibiotica doet volgens mij niks tegen een virus? Zorg dat ze blijft eten en drinken, zolang poes nog levendig is zou ik het behandelen als een verkoudheid. Dus inderdaad die sinaasappeltjes maar dan 'kats'. Lekkere hapjes en iets van bouillon te drinken ofzo.

Sterkte d'r mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:06

De niesziekte is te vergelijken met onze goeie verkoudheid.. veroorzaakt door bacteriën.

Een mens of dier moet zelf anti stoffen gaan aanmaken..
Wij mensen zijn sterk genoeg om er even tegen te kunnen, dieren kunnen veel minder hebben.
Om dieren te helpen antistoffen aan te maken wordt er antibiotica gegeven, om deze bacteriële infectie de kop in te drukken.. een soort steuntje in de rug.

Je poes klinkt idd alsof ze de niesziekte heeft.. gauw naar de DA, te lang wachten kan grote gevolgen hebben. Bij sommigen kan het overslaan op het hersenvlies.. met alle gevolgen van dien..!!

En eigenlijk vandaag nog!!
Heb hier 5 katten, allen de niesziekte gehad.. weet wat het is, en hoe snel het kan gaan..
De dood kan er op volgen..!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:48

Citaat:
Wij mensen zijn sterk genoeg om er even tegen te kunnen, dieren kunnen veel minder hebben.

Hoe komt dat?

ff gegoogeld op http://www.niesziekte.nl

Wat is niesziekte?

Niesziekte is een zeer besmettelijke infectie(virus)ziekte bij de kat. Het komt vrij vaak voor en kan zeer hardnekkig aanwezig zijn. Een beginnende niesziekte gaat regelmatig samen met het niezen van de kat. De ziekte uit zich door een ontsteking van de slijmvliezen van de voorste luchtwegen (neus, keel) de ogen en de mond, waardoor de dieren niezen en speekselen. Het lijkt regelmatig ook op een griep. Uw kat kan daar flink ziek van zijn.

Toch een virus?

De vergelijking met een verkoudheid gaat inderdaad prima op. Hier staat duidelijke info hierover http://www.kno.nl/voorlichting/verkoudheid.php

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:36

Tja, de ene DA zegt dat het bacterien zijn, de andere weer een virus..
Maar dat geld ook voor onze verkoudheden, de ene zegt bacteriën, de ander een virus..
Hoe dan ook, de antibiotica moet verlichting geven..

En niet te lang wachten, maar dat had ik al gezegd geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:58

Voor niesziekte hoeft de poes niet naar de dierenarts, dus het oppakken en vervoeren kan 'm bespaard blijven. Als je even belt en vertelt wat er aan de hand is, dan kun je pilletjes ophalen.
Ik heb hier ook zo'n wildebras die niet te vangen is.

Pilletjes in kleine stukjes door het blikvoer prakken (zorgen dat 'ie een beetje honger heeft dus) en je krijgt 't er wel in.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:10

Wat een onzin... verkoudheid is altijd een virus. Ook niesziekte is een virus, namelijk het Calici virus of het Herpes virus en daar helpt antibiotica niet tegen. Antibiotica wordt alleen gegeven om een opportunistische bacteriele infectie (infectie die kan opkomen door verminderde weerstand) te voorkomen. Poes zal niesziekte zelf moeten overwinnen.

Heb je haar wel juist ingeent?

Ik zou de DA even bellen met de verschijnselen, dat scheelt weer een hoop vervoerstress.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:15

maanling, waar heb je die wijsheid vandaan?
een kat zal echt een kuurtje moeten hebben, voor de niesziekte chronisch word!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:17

Jazeker moet ze een kuurtje hebben, nl een antibioticakuur. En ze zal goed geent moeten worden als ze er weer helemaal bovenop is.

Edit: maar die antibiotica zal niet tegen het virus helpen. Virussen zijn nl niet gevoelig voor antibacteriele middelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:23

oh ok, ik las je post als dat jij dus een antibiotica kuur afraadde,

en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

enten, sja dat moet zowiezo vind ik als je kat buiten loopt, of als je naar shows gaat oid,
maar een enting helpt lang niet tegen alle niesziektes, das het probleem

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:28

Ooohhhnnee, ze moet zeker antibiotica hebben, al is het maar om ooginfecties te voorkomen en om haar te helpen er snel overheen te komen. Als het te lang duurt kan het nl chronisch worden en daar wordt je niet blij van...

Ze moet ook even opletten hoe het is met de oogjes van poes, daar krijgt ze waarschijnlijk een zalfje voor.

Hoe kom ik aan deze wijsheid? poezen zijn mijn hobby (naast paarden uiteraard) en ik ben erg aktief geweest op het forum van kattenplaza. Daar leert men veel van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:32

mm kattenplaza komt ook een hoop onzin voorbij heb ik allang gezien

ik fok zelf al een aantal jaar met katten, en in mijn vriendenkring zitten meerdere fokkers, zodoende dat ik gelukkig altijd iemand kan bellen als ik ergens mee zit wat kattenkwaaltjes betrefd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:14

Tuurlijk. op dit forum komt ook een hoop onzin voorbij, maar over het algemeen heb ik er heel veel aan!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 11:28

Oké, even een update:
Het viel me gister al op dat ze minder nieste dan vrijdag Verward Ook geen traanogen, geen snot en minder irritatie van de luchtwegen. Ik heb op internet ook even gezocht op niesziekte, maar ik herkende niks van de daar omschreven symptomen...

En vandaag.... het is over! ROFL Clown Ze niest totaal niet meer en ze snottert ook niet meer. Waarschijnlijk heeft ze ergens aan geroken of zo, of stuifmeel ergens van binnengekregen, wat haar luchtwegen even flink geirriteerd heeft Ach gut
Voor de zekerheid komt straks een vriendin even naar haar kijken (zéér ervaren kattenmens, kon ik helaas vrijdagavond niet bereiken Knipoog ), of er nou echt niks aan de hand is. Want als het werkelijk niesziekte was geweest, dan had dit binnen drie dagen al een heel ander (en veel slechter) beeld gegeven, afgaande op de info op internet Lachen